Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bytom wybuduje dwa centra przesiadkowe: Śródmieście i Karb. Datacja z FEnIKS-a

infotrans
12.12.2025 09:05
0 Komentarzy

Umowę na blisko 40 mln zł dotacji z funduszy europejskich do budowy dwóch centrów przesiadkowych w Śródmieściu i dzielnicy Karb podpisał 11 grudnia prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.

Pieniądze na realizację projektu budowy centrów przesiadkowych w Śródmieściu i Karbiu pochodzą z programu FEnIKS /Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 – 2027/. Szacowana wartość dwóch inwestycji to ponad 59 mln zł.

Rozkład jazdy:

  1. Z jakiego programu unijnego pochodzą środki na budowę centrów przesiadkowych w Bytomiu?
  2. Jakie funkcje i udogodnienia znajdą się w nowym centrum przesiadkowym na Placu Wolskiego?
  3. Ile miejsc parkingowych przewidziano w centrum przesiadkowym w dzielnicy Karb?
Drugie centrum przesiadkowe powstanie w Karbiu, w sąsiedztwie przystanku kolejowego. Tam pasażerowie zyskają wygodne wiaty, nowe parkingi (46 miejsc), oświetlone dojścia i bezpieczne przesiadki.
Drugie centrum przesiadkowe powstanie w Karbiu, w sąsiedztwie przystanku kolejowego. Tam pasażerowie zyskają wygodne wiaty, nowe parkingi (46 miejsc), oświetlone dojścia i bezpieczne przesiadki.

Dworzec na Placu Wolskiego

Pierwszy z tych projektów to oczekiwana od lat przebudowa i modernizacja dworca autobusowego na Placu Wolskiego w centrum miasta, obok bytomskiego dworca kolejowego.

– Każdego tygodnia mieszkańcy pytają mnie o to, kiedy wreszcie dworzec autobusowy przy pl. Wolskiego w Bytomiu wkroczy w XXI wiek. Dziś mam dla mieszkańców świetną wiadomość – dzięki dofinansowaniom ze środków Unii Europejskiej możemy rozpocząć budowę centrów przesiadkowych w Śródmieściu i dzielnicach Bytomia. Centra przesiadkowe umożliwią bytomianom wygodne korzystanie ze zwiększającej się liczby połączeń kolei metropolitalnej, połączeń autobusowo-tramwajowych czy Metroroweru – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.

Jak poinformował bytomski magistrat, w miejscu wysłużonego dworca przy pl. Wolskiego w Śródmieściu powstanie centrum przesiadkowe, które ma umożliwiać docelowo szybką przesiadkę z autobusu na tramwaj, rower czy pociąg.

Kolejne miejsca przesiadkowe miasto planuje w sąsiedztwie przystanków kolejowych Bytom Karb i Bytom Stroszek. Czwartkowa umowa z Centrum Unijnych Projektów Transportowych dotyczy – oprócz Placu Wolskiego – inwestycji w dzielnicy Karb.

Pieniądze na projekt budowy centrów przesiadkowych w Śródmieściu i Karbiu pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027. Szacowana wartość tych dwóch inwestycji to ponad 59 mln zł.

Według informacji miasta przy Placu Wolskiego powstaną m.in. nowe Centrum Obsługi Pasażera, zatoki autobusowe, perony, zadaszenia, bezpieczne przejścia oraz ciągi piesze i rowerowe. Będą stanowiska do ładowania autobusów elektrycznych i panele fotowoltaiczne, a także nowoczesny system informacji pasażerskiej.

miejscu starego dworca autobusowego
miejscu starego dworca autobusowego

Z tramwajami

Choć miasto anonsuje, że centrum przesiadkowe na Placu Wolskiego zapewni m.in. przesiadki na tramwaj, konieczne do tego jest wybudowanie torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Powstańców Warszawskich.

Bytomski samorząd pracował parę lat temu nad tym projektem z Tramwajami Śląskimi (wraz z wcześniejszymi przygotowaniami do przebudowy dworca autobusowego). W ostatnim czasie, wraz z perspektywą uzyskania dotacji na Plac Wolskiego, bytomscy samorządowcy deklarowali wolę powrotu do sprawy.

Drugie centrum przesiadkowe powstanie w Karbiu, w sąsiedztwie tamtejszego przystanku kolejowego. Tam pasażerowie zyskają wiaty, nowe parkingi na 46 miejsc, oświetlone dojścia i bezpieczne przesiadki.

Obiekty te, wraz z trzecim centrum, które ma stanąć przy przystanku kolejowym w dzielnicy Stroszek, mają łącznie kosztować 70 mln zł (na ten obiekt Bytom otrzymał już 7 mln zł dofinansowania). Według miasta wszystkie zostaną oddane do końca 2028 r.

Bytomski samorząd próbował przebudować dworzec na Placu Wolskiego już w poprzednich latach. W 2020 r. prowadził przetarg na wykonanie zaprojektowanej już inwestycji – o szerszym zakresie – jednak nie otrzymał dofinansowania na ten cel z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.

Szacowana kilka lat wcześniej na 112 mln zł budowa centrum przesiadkowego na Placu Wolskiego była tzw. projektem uzupełniającym Gminnego Programu Rewitalizacji Bytom 2020+ (GPR). (PAP)

Drugie centrum przesiadkowe powstanie w Karbiu, w sąsiedztwie przystanku kolejowego. Tam pasażerowie zyskają wygodne wiaty, nowe parkingi (46 miejsc), oświetlone dojścia i bezpieczne przesiadki.
Drugie centrum przesiadkowe powstanie w Karbiu, w sąsiedztwie przystanku kolejowego. Tam pasażerowie zyskają wygodne wiaty, nowe parkingi (46 miejsc), oświetlone dojścia i bezpieczne przesiadki.

Komentarze