Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Buspasy dla motocykli i elektryków miały być ułatwieniem. Ale prezydent to zawetował

infotrans
13.11.2025 12:00
0 Komentarzy

Planowana nowelizacja przepisów ruchu drogowego, która miała ujednolicić zasady korzystania z buspasów w całym kraju i dopuścić do nich motocykle, została zawetowana przez prezydenta Karola Nawrockiego.

Mimo wcześniejszego poparcia Sejmu, zmiany nie wejdą w życie — przynajmniej na razie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zmiany w przepisach miała wprowadzić nowelizacja dotycząca ruchu na buspasach?
  2. Z jakiego powodu prezydent Karol Nawrocki zawetował ustawę?
  3. Co zapowiedział prezydent po ogłoszeniu decyzji o wecie i jakie mogą być dalsze kroki legislacyjne?

Co miało się zmienić?

Ustawa zakładała, że:

  • motocykliści będą mogli korzystać z buspasów w całej Polsce – bez potrzeby lokalnych zezwoleń i oznaczeń,
  • auta elektryczne i wodorowe zachowają prawo jazdy po buspasach do 1 stycznia 2028 roku (dotychczasowy termin to 2026),
  • uproszczone zostaną procedury testowania pojazdów zautomatyzowanych w ruchu drogowym,
  • firmy transportowe będą mogły składać wnioski o zezwolenia EKMT drogą elektroniczną,
  • możliwe będzie czasowe dopuszczenie pojazdów do ruchu w ramach tzw. rejestracji profesjonalnej.

To rozwiązania, które miały nie tylko ułatwić poruszanie się pojazdom zeroemisyjnym i jednośladom, ale też wspierać rozwój nowych technologii w transporcie.

Dlaczego prezydent zawetował ustawę?

Powodem nie było dopuszczenie motocykli do buspasów ani testowanie pojazdów autonomicznych. Weto dotyczyło poprawek do ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych, które – zdaniem prezydenta – zostały wprowadzone z naruszeniem trybu legislacyjnego i bez konsultacji społecznych. To właśnie ten fragment uznano za niekonstytucyjny.

Prezydent Karol Nawrocki podkreślił, że popiera zmiany ułatwiające testy pojazdów zautomatyzowanych i modernizację przepisów drogowych, ale procedura ich wprowadzenia musi być zgodna z Konstytucją.

„Zmiany są potrzebne […], jednakże zmiany w prawie muszą odbyć się z dochowaniem konstytucyjnego trybu ustawodawczego” – napisał prezydent w uzasadnieniu weta.

Co dalej?

Prezydent zapowiedział złożenie własnego projektu ustawy, pozbawionego kontrowersyjnych zapisów. To oznacza, że korzystne zmiany — jak legalizacja jazdy motocykli po buspasach w całym kraju czy przedłużenie przywilejów dla aut elektrycznych — mogą zostać uchwalone jeszcze w tym roku. Ale wszystko zależy od tempa prac legislacyjnych.

Do czasu wprowadzenia nowych przepisów sytuacja pozostaje bez zmian:

  • Motocykle mogą jeździć buspasami tylko tam, gdzie pozwala na to lokalna organizacja ruchu i odpowiednie oznaczenia.
  • Auta elektryczne i wodorowe mają prawo do buspasów do 1 stycznia 2026 roku.
  • Każde odstępstwo wymaga zgody zarządcy drogi.

Komentarze