Buspasy dla motocykli i elektryków miały być ułatwieniem. Ale prezydent to zawetował
Planowana nowelizacja przepisów ruchu drogowego, która miała ujednolicić zasady korzystania z buspasów w całym kraju i dopuścić do nich motocykle, została zawetowana przez prezydenta Karola Nawrockiego.
Mimo wcześniejszego poparcia Sejmu, zmiany nie wejdą w życie — przynajmniej na razie.
Rozkład jazdy:
- Jakie zmiany w przepisach miała wprowadzić nowelizacja dotycząca ruchu na buspasach?
- Z jakiego powodu prezydent Karol Nawrocki zawetował ustawę?
- Co zapowiedział prezydent po ogłoszeniu decyzji o wecie i jakie mogą być dalsze kroki legislacyjne?
Co miało się zmienić?
Ustawa zakładała, że:
- motocykliści będą mogli korzystać z buspasów w całej Polsce – bez potrzeby lokalnych zezwoleń i oznaczeń,
- auta elektryczne i wodorowe zachowają prawo jazdy po buspasach do 1 stycznia 2028 roku (dotychczasowy termin to 2026),
- uproszczone zostaną procedury testowania pojazdów zautomatyzowanych w ruchu drogowym,
- firmy transportowe będą mogły składać wnioski o zezwolenia EKMT drogą elektroniczną,
- możliwe będzie czasowe dopuszczenie pojazdów do ruchu w ramach tzw. rejestracji profesjonalnej.
To rozwiązania, które miały nie tylko ułatwić poruszanie się pojazdom zeroemisyjnym i jednośladom, ale też wspierać rozwój nowych technologii w transporcie.
Dlaczego prezydent zawetował ustawę?
Powodem nie było dopuszczenie motocykli do buspasów ani testowanie pojazdów autonomicznych. Weto dotyczyło poprawek do ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych, które – zdaniem prezydenta – zostały wprowadzone z naruszeniem trybu legislacyjnego i bez konsultacji społecznych. To właśnie ten fragment uznano za niekonstytucyjny.
Prezydent Karol Nawrocki podkreślił, że popiera zmiany ułatwiające testy pojazdów zautomatyzowanych i modernizację przepisów drogowych, ale procedura ich wprowadzenia musi być zgodna z Konstytucją.
„Zmiany są potrzebne […], jednakże zmiany w prawie muszą odbyć się z dochowaniem konstytucyjnego trybu ustawodawczego” – napisał prezydent w uzasadnieniu weta.
Co dalej?
Prezydent zapowiedział złożenie własnego projektu ustawy, pozbawionego kontrowersyjnych zapisów. To oznacza, że korzystne zmiany — jak legalizacja jazdy motocykli po buspasach w całym kraju czy przedłużenie przywilejów dla aut elektrycznych — mogą zostać uchwalone jeszcze w tym roku. Ale wszystko zależy od tempa prac legislacyjnych.
Do czasu wprowadzenia nowych przepisów sytuacja pozostaje bez zmian:
- Motocykle mogą jeździć buspasami tylko tam, gdzie pozwala na to lokalna organizacja ruchu i odpowiednie oznaczenia.
- Auta elektryczne i wodorowe mają prawo do buspasów do 1 stycznia 2026 roku.
- Każde odstępstwo wymaga zgody zarządcy drogi.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok





Komentarze