Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Burza wokół punktacji kierowców i motorniczych MPK Wrocław. Spółka: „To tylko pilotaż”

infotrans
22.10.2025 20:26
0 Komentarzy

22 października 2025 r. wrocławskie MPK oficjalnie odniosło się do fali komentarzy i memów, jakie wywołało ujawnienie roboczej tabeli z punktową oceną kierowców i motorniczych.

Powodem zamieszania był m.in. zapis o karze minus 100 punktów za stawienie się w pracy pod wpływem alkoholu, który w opinii internautów nie był wystarczająco stanowczy. MPK tłumaczy, że nie chodzi o pobłażliwość, ale o systematyzację reakcji, a sam dokument był wersją roboczą.

Rozkład jazdy:

  1. Co było powodem kontrowersji wokół tabeli ocen pracowników MPK Wrocław?
  2. Jak MPK wyjaśnia cel wprowadzenia systemu punktowej oceny kierowców i motorniczych?
  3. Kogo obejmuje pilotażowy system ocen w MPK Wrocław?
Burza wokół punktacji w MPK Wrocław. Spółka tłumaczy: „To tylko pilotaż”
Burza wokół punktacji w MPK Wrocław. Spółka tłumaczy: „To tylko pilotaż”

MPK: „To nie jest system kar, tylko informacja zwrotna”

Zamieszanie rozpoczęło się od wycieku grafiki, która pokazuje skalę punktacji za zachowania kierowców MPK. Zgodnie z dokumentem, przyjście do pracy po alkoholu to minus 100 punktów, przekroczenie prędkości – minus 10, brak prawa jazdy – minus 10, a brak firmowego munduru – minus 5. Jak podkreśla MPK, system ocen ma charakter pilotażowy i służyć ma przede wszystkim do weryfikacji standardów pracy w sposób uporządkowany i przejrzysty.

– Nie chodzi o to, aby karać finansowo pracowników, ale by na pewne zachowania reagować na bieżąco – tłumaczy Daniel Misiek, rzecznik MPK.

Spółka przyznaje, że dokument został udostępniony w wersji roboczej i zawiera uproszczenia, które po wyrwaniu z kontekstu mogą prowadzić do nieporozumień. Hasło „punktualność” dotyczyło wyłącznie odjazdów przed czasem, nie spóźnień wynikających z korków. Podobnie zapis o „wypadkach przy pracy” miał dotyczyć jedynie rażących naruszeń BHP, a nie przypadków losowych.

W wydanym oświadczeniu MPK podkreśla, że celem nie jest penalizacja pracowników, lecz stworzenie transparentnego, sprawiedliwego systemu oceny, który obejmie wszystkich – od kierowców po administrację. Współtwórcami systemu byli również przedstawiciele związków zawodowych, którzy do momentu wycieku nie zgłaszali żadnych zastrzeżeń. Pełne stanowisko MPK Wrocław publikujemy poniżej:

Burza wokół punktacji w MPK Wrocław. Spółka tłumaczy: „To tylko pilotaż”
Burza wokół punktacji w MPK Wrocław. Spółka tłumaczy: „To tylko pilotaż”

Oświadczenie MPK Wrocław

W związku z pojawiającymi się pytaniami oraz komentarzami dotyczącymi wprowadzenia pilotażowego systemu ocen rocznych pracowników MPK Wrocław, pragniemy przedstawić kilka istotnych informacji oraz wyjaśnić wątpliwości.

Przede wszystkim należy podkreślić, że informacja zwrotna dotycząca pracy pracowników nie jest nowym zjawiskiem w naszej Spółce. Dotychczas funkcjonowały różne, zazwyczaj nieformalne sposoby reagowania na konkretne sytuacje – zarówno te wymagające poprawy, jak i te zasługujące na pochwałę. Nowością, którą wprowadzamy, jest obiektywna, systematyczna, sformalizowana i transparentna forma oceny, zapewniająca każdemu pracownikowi dostęp do jasnych i sprawiedliwych kryteriów.

Celem programu nie jest poszukiwanie uchybień ani wprowadzanie systemu kar. Pilotażowy system oceny w żaden sposób nie jest powiązany z regulaminem wynagrodzenia, nie warunkuje wypłaty premii, ani w żaden inny sposób nie wpływa na wypłatę naszych pracowników. Program obejmuje nie tylko kierowców i motorniczych, ale również pracowników administracyjnych oraz pracowników zaplecza technicznego, według kryteriów dostosowanych do specyfiki ich pracy. Chcemy, aby każdy – niezależnie od stanowiska czy charakteru wykonywanych zadań – miał pewność, że jego codzienna praca jest dostrzegana, a wkład w funkcjonowanie MPK Wrocław obiektywnie oceniany.

Warto zaznaczyć, że w opracowaniu założeń pilotażu uczestniczyli członkowie organizacji związkowych, a mimo to, do momentu dnia publikacji tabeli punktowej w sieci, nie zgłoszono żadnych zastrzeżeń wobec jej treści. Podkreślamy jednak, że wdrażany obecnie system nie jest ostatecznym, zamkniętym projektem. To pilotaż, w którym pozostawiamy przestrzeń do zweryfikowania tego, co działa dobrze, a co wymaga dopracowania. Zakładamy możliwość zgłaszania uwag i rekomendowania rozwiązań, które będą podstawą do korekt w systemie przed jego pełnym wdrożeniem.

Udostępniony w mediach społecznościowych fragment tabeli był roboczym materiałem i nie przedstawiał pełnego obrazu projektowanych rozwiązań. Zawarte w nim uproszczone sformułowania – precyzyjnie opisane i osadzone w szerszym kontekście w innych częściach dokumentu – po wyrwaniu z całości mogły zostać niewłaściwie zinterpretowane. Przykładowo, użyte w tabeli hasło „punktualność” odnosiło się wyłącznie do przypadków odjazdu przed czasem, a nie do opóźnień wynikających z korków, awarii czy innych niezależnych od pracownika przyczyn. Z kolei określenie „przerwa” nie dotyczyło samego korzystania z należnego odpoczynku, lecz do sytuacji naruszenia obowiązkowych zasad BHP oraz przepisów wynikających z ustawy o czasie pracy kierowców. Podobnie, zapis „wypadki przy pracy” odnosił się wyłącznie do rażących naruszeń przepisów bezpieczeństwa, takich jak praca bez wymaganych środków ochrony, a nie do zdarzeń losowych.

Zgodnie z przepisami prawa pracy, obowiązkiem pracodawcy jest stosowanie obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników oraz wyników ich pracy. Przyjęcie przejrzystych zasad jest elementem odpowiedzialnego zarządzania organizacją oraz szansą na rozwój – zarówno indywidualny, jak i całej Spółki.

Wierzymy, że dobrze wdrożony system ocen to nie narzędzie kontroli, lecz wsparcia. Motywacja do dalszego doskonalenia i przestrzeń na rzetelną informację zwrotną.

Burza wokół punktacji w MPK Wrocław. Spółka tłumaczy: „To tylko pilotaż”
Burza wokół punktacji w MPK Wrocław. Spółka tłumaczy: „To tylko pilotaż”

Komentarze