Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bratysława: transgraniczne linie podmiejskie do Wiednia i do Budapesztu

infotrans
21.05.2009 14:45
0 Komentarzy
Bratysława jest jedną z nielicznych stolic państwowych na świecie, która w bliskiej odległości graniczy z sąsiednimi państwami, czyli Węgrami i Austrią. To idealne położenie zaowocowało powstaniem kilku podmiejskich linii autobusowych, które po wejściu Słowacji do strefy Schengen stały się praktycznym środkiem komunikacji publicznej.
Transgraniczne połączenie między portami lotniczymi Bratysława - WiedeńTransgraniczne połączenie między portami lotniczymi Bratysława - WiedeńTransgraniczne połączenie między portami lotniczymi Bratysława - Wiedeń
Linia 901: Bratysława – Wiedeń
Bliskość Wiednia (70 km) powoduje, że między obydwoma stolicami z roku na rok jest coraz większy i intensywniejszy ruch. Bardzo wielu pasażerów udających się do Austrii, przylatują na bratysławskie lotnisko R.Štefanika i stąd pociągiem i autobusem, czy nawet taksówką docierają do celu. I odwrotnie: jadący do Bratysławy przylatują na pobliskie wiedeńskie lotnisko Schwechat. Transgraniczne połączenie między portami realizują dwaj przewoźnicy autokarowi: austriacki Blaguss i jego słowacki partner Slovak Lines Express, które już po przystąpieniu Słowacji do Unii Europejskiej, ale jeszcze przed wejściem do Schengen, uruchomiły bardzo wygodne bezpośrednie połączenie między lotniskami obu stolic, a potem także z ich centrum (wg. rozkładu Blaguss linia nr.7010, wg. rozkładu Slovak Lines Express linia nr.102906).
Autobus MPK 901-Bratysława-HainburgAutobus MPK 901-Bratysława-HainburgAutobus MPK 901-Bratysława-Wolfstahl
Niezależnie od tych połączeń, coraz bardziej potrzebne są jednak podmiejskie połączenia autobusowe, gdyż bardzo wielu mieszkańców Bratysławy przeprowadza się do podstołecznych miejscowości w Austrii i na Węgrzech, którzy codziennie stąd dojeżdżają do pracy, przedszkola, szkoły i uczelni. Ponadto według austriackich danych statystycznych, spośród dziesięciu osób kupujących nieruchomość w Berg, Wolfsthal, Hainburg am/Donau, Bad Deutsch Altennburg, Kittsee, Prellenkirchen, Potzneusiedl, Parndorf, Gattendorf, Zurndorf i Deutsch Jahrndorf, aż dziewięciu to Słowacy! Dodatkowo nasi południwi sąsiedzi lubią wypoczywać wokół jeziora Nezyderskiego, gdzie zresztą mocno inwestują w letniskowe wille. Dlatego już przed przystąpieniem do Schengen, Słowacy mieszkający w austriackich satelitach Bratysławy, setkami listów i podań szturmowali DopravnýPodnik Hlavneho Mesta Bratislava (DPB), samorząd oraz biuro nadburmistrza Bratysławy – Andreja Ďurkovskiego. Ponieważ według zasad unijnych, każde państwo członkowskie musi szczególnie dbać o swych obywateli mieszkających w drugim państwie unijnym, nadburmistrz Ďurkovski wydał DPB polecenie wykonania szczegółowych planów techniczno-prawnych takich połączeń. Radni Bratysławy już jesienią 2007 r jednogłośnie uchwalili, że w chwili przystąpienia do Schengen 21 grudnia, linia 901 powinna zacząć kursować. 17 maja 2008 r. pierwszy autobus z bratysławskiej pętli pod Nowym Mostem wyruszył do Austrii. Linia nr 901, za zaledwie 1,50 €za bilet, łączy dworzec kolejowy wiedeńskiej kolei dojazdowej (linia ÖBB 907) w Wolfsthal i Hainburg z pętlą NovýMost w Bratysławie przez przejście graniczne Berg. Obsługują ją nowe czeskie autobusy marki SOR, a ponieważ jest to również ulubiona trasa wycieczkowa rowerzystów, w soboty i w niedziele co dwie godziny jadą do Hainburga nad Dunajem aż dwa autobusy, z tego jeden z przyczepką na rowery.
Wolfsthal w miejscu torów kolejowych dawnych Kolei Dojazdowych jest teraz trasa rowerowaRajka - granica słowacko-węgierskaGranica słowacko-austriacka
Z Bratysławy na Węgry
Linia do Wolfsthal i do Hainburgu jeszcze nie spowszedniała, a już narodziła się decyzja magistratu Bratysławy o uruchomieniu kolejnej międzypaństwowej linii podmiejskiej, tym razem na Węgry – do nadgranicznej miejscowości Rajka. To efekt coraz liczniejszych migracji ludności –coraz więcej Słowaków osiedla się na Węgrzech, a Węgrów w Bratysławie. Miejscowość graniczna Rajka kiedyś we większości zamieszkała była przez Austriaków, dzisiaj zaludniona jest już prawie wyłącznie przez Słowaków! Z kolei w Bratysławie mieszka aż 16 451 Węgrów. Nic więc dziwnego, że Słowacy z Rajka i Mosonmagyaróvár na Węgrzech wystąpili z petycją do z prośbą o uruchomienie nowej linii autobusowej. Ostatecznie 29 stycznia 2009 roku samorząd Bratysławy podjął decyzję o uruchomieniu kolejnej, międzynarodowej podmiejskiej komunikacji autobusowej. Według rozporządzenia, kursować ma na trasie Bratislava NovéSND –Jarovce –Rusovce –Čunovo –Rajka. Na sfinansowanie linii wydzielono sumę 397.066,- €. Przy czym wysokość współfinansowania ze strony stolicy Słowacji wyliczono na sumę 19.853,- €, co wynosi 5 % ogólnej sumy zatwierdzonych wydatków. A 95 % ogólnej sumy zatwierdzonych wydatków będzie pokrytych w ramach programu transgranicznej współpracy Republika Węgierska –Republika Słowacka 2007 –2013 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwowego Słowacji. Jak możemy przeczytać w rozporządzenia: „Stworzenie międzynarodowej podmiejskiej linii autobusowej umożliwi około 7 tysiącom obywateli –mieszkańcom osiedli Jaroviec (1 199), Rusoviec (1 922), Čunova (911) oraz Rajki (3 000) –wygodnych warunków do tego, że będą mogli wreszcie podróżować w znacznie lepszych okolicznościach do pracy, do szkoły w stolicy, ale także w sprawach urzędowych i kulturalnych. Głównymi punkty przygotowań do wdrożenia projektu to: zakup dwóch nowych solowych autobusów, wytyczenie trasy międzynarodowej podmiejskiej linii autobusowej Bratysława –Rajka, jej spropagowanie i oficjalne otwarcie“. Mamy nadzieje, że w sierpniu lub we wrześniu z Bratysławy ruszy pierwsza linia podmiejska na Węgry.

Komentarze