TransInfo|Infotrans|Przewoźnicy|Bratysława: transgraniczne linie podmiejskie do Wiednia i do Budapesztu
Bratysława: transgraniczne linie podmiejskie do Wiednia i do Budapesztu
infotrans
21.05.2009 14:45
0 Komentarzy
Bratysława: transgraniczne linie podmiejskie do Wiednia i do Budapesztu
Bratysława jest jedną z nielicznych stolic państwowych na świecie, która w bliskiej odległości graniczy z sąsiednimi państwami, czyli Węgrami i Austrią. To idealne położenie zaowocowało powstaniem kilku podmiejskich linii autobusowych, które po wejściu Słowacji do strefy Schengen stały się praktycznym środkiem komunikacji publicznej.
Linia 901: Bratysława – Wiedeń
Bliskość Wiednia (70 km) powoduje, że między obydwoma stolicami z roku na rok jest coraz większy i intensywniejszy ruch. Bardzo wielu pasażerów udających się do Austrii, przylatują na bratysławskie lotnisko R.Štefanika i stąd pociągiem i autobusem, czy nawet taksówką docierają do celu. I odwrotnie: jadący do Bratysławy przylatują na pobliskie wiedeńskie lotnisko Schwechat. Transgraniczne połączenie między portami realizują dwaj przewoźnicy autokarowi: austriacki Blaguss i jego słowacki partner Slovak Lines Express, które już po przystąpieniu Słowacji do Unii Europejskiej, ale jeszcze przed wejściem do Schengen, uruchomiły bardzo wygodne bezpośrednie połączenie między lotniskami obu stolic, a potem także z ich centrum (wg. rozkładu Blaguss linia nr.7010, wg. rozkładu Slovak Lines Express linia nr.102906).
Niezależnie od tych połączeń, coraz bardziej potrzebne są jednak podmiejskie połączenia autobusowe, gdyż bardzo wielu mieszkańców Bratysławy przeprowadza się do podstołecznych miejscowości w Austrii i na Węgrzech, którzy codziennie stąd dojeżdżają do pracy, przedszkola, szkoły i uczelni. Ponadto według austriackich danych statystycznych, spośród dziesięciu osób kupujących nieruchomość w Berg, Wolfsthal, Hainburg am/Donau, Bad Deutsch Altennburg, Kittsee, Prellenkirchen, Potzneusiedl, Parndorf, Gattendorf, Zurndorf i Deutsch Jahrndorf, aż dziewięciu to Słowacy! Dodatkowo nasi południwi sąsiedzi lubią wypoczywać wokół jeziora Nezyderskiego, gdzie zresztą mocno inwestują w letniskowe wille. Dlatego już przed przystąpieniem do Schengen, Słowacy mieszkający w austriackich satelitach Bratysławy, setkami listów i podań szturmowali DopravnýPodnik Hlavneho Mesta Bratislava (DPB), samorząd oraz biuro nadburmistrza Bratysławy – Andreja Ďurkovskiego. Ponieważ według zasad unijnych, każde państwo członkowskie musi szczególnie dbać o swych obywateli mieszkających w drugim państwie unijnym, nadburmistrz Ďurkovski wydał DPB polecenie wykonania szczegółowych planów techniczno-prawnych takich połączeń. Radni Bratysławy już jesienią 2007 r jednogłośnie uchwalili, że w chwili przystąpienia do Schengen 21 grudnia, linia 901 powinna zacząć kursować. 17 maja 2008 r. pierwszy autobus z bratysławskiej pętli pod Nowym Mostem wyruszył do Austrii. Linia nr 901, za zaledwie 1,50 €za bilet, łączy dworzec kolejowy wiedeńskiej kolei dojazdowej (linia ÖBB 907) w Wolfsthal i Hainburg z pętlą NovýMost w Bratysławie przez przejście graniczne Berg. Obsługują ją nowe czeskie autobusy marki SOR, a ponieważ jest to również ulubiona trasa wycieczkowa rowerzystów, w soboty i w niedziele co dwie godziny jadą do Hainburga nad Dunajem aż dwa autobusy, z tego jeden z przyczepką na rowery.
Z Bratysławy na Węgry
Linia do Wolfsthal i do Hainburgu jeszcze nie spowszedniała, a już narodziła się decyzja magistratu Bratysławy o uruchomieniu kolejnej międzypaństwowej linii podmiejskiej, tym razem na Węgry – do nadgranicznej miejscowości Rajka. To efekt coraz liczniejszych migracji ludności –coraz więcej Słowaków osiedla się na Węgrzech, a Węgrów w Bratysławie. Miejscowość graniczna Rajka kiedyś we większości zamieszkała była przez Austriaków, dzisiaj zaludniona jest już prawie wyłącznie przez Słowaków! Z kolei w Bratysławie mieszka aż 16 451 Węgrów. Nic więc dziwnego, że Słowacy z Rajka i Mosonmagyaróvár na Węgrzech wystąpili z petycją do z prośbą o uruchomienie nowej linii autobusowej. Ostatecznie 29 stycznia 2009 roku samorząd Bratysławy podjął decyzję o uruchomieniu kolejnej, międzynarodowej podmiejskiej komunikacji autobusowej. Według rozporządzenia, kursować ma na trasie Bratislava NovéSND –Jarovce –Rusovce –Čunovo –Rajka. Na sfinansowanie linii wydzielono sumę 397.066,- €. Przy czym wysokość współfinansowania ze strony stolicy Słowacji wyliczono na sumę 19.853,- €, co wynosi 5 % ogólnej sumy zatwierdzonych wydatków. A 95 % ogólnej sumy zatwierdzonych wydatków będzie pokrytych w ramach programu transgranicznej współpracy Republika Węgierska –Republika Słowacka 2007 –2013 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwowego Słowacji. Jak możemy przeczytać w rozporządzenia: „Stworzenie międzynarodowej podmiejskiej linii autobusowej umożliwi około 7 tysiącom obywateli –mieszkańcom osiedli Jaroviec (1 199), Rusoviec (1 922), Čunova (911) oraz Rajki (3 000) –wygodnych warunków do tego, że będą mogli wreszcie podróżować w znacznie lepszych okolicznościach do pracy, do szkoły w stolicy, ale także w sprawach urzędowych i kulturalnych. Głównymi punkty przygotowań do wdrożenia projektu to: zakup dwóch nowych solowych autobusów, wytyczenie trasy międzynarodowej podmiejskiej linii autobusowej Bratysława –Rajka, jej spropagowanie i oficjalne otwarcie“. Mamy nadzieje, że w sierpniu lub we wrześniu z Bratysławy ruszy pierwsza linia podmiejska na Węgry.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Stargard i Włocławek dołączają do miast z rozkładami MPK w Google Maps
Kontraktyza darmo
06.03.2025
Raport UNICEF o wykluczeniu transportowym w Sejmie
Kontraktyza darmo
19.02.2025
Pleszew stawia po raz kolejny na system Time4BUS do planowania podróży
Kontraktyza darmo
11.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
Bilety Kolei Małopolskich do kupienia w aplikacji Jakdojade
Pasażerza darmo
04.03.2025
R&G uruchomiło w autobusach MPK Siedlce system płatności bezgotówkowych
Pasażerza darmo
03.03.2025
Świdnickie autobusy w Google Maps. To ułatwia podróżowanie po mieście
Pasażerza darmo
21.02.2025
Warszawski Transport Publiczny niemal z miliardem pasażerów. Za rok 2024
Pasażerza darmo
11.02.2025
Ferie 2025: Koleje Śląskie znów wprowadzą bilety za złotówkę. Dla dzieci
Pasażerza darmo
04.02.2025
MZK Toruń i 265 nowych kasowników w całej flocie. Od Mera Systemy
Pasażerza darmo
04.02.2025
R&G wdrożyło Portal Pasażera w autobusach MZK Przemyśl
Pasażerza darmo
02.02.2025
Więcej z Działu Prawo
MI: Marszałkowie z nową rolą w noweli Funduszu Autobusowego (FRPA)
Prawoza darmo
28.02.2025
Warszawa: Pasażerka czekała na autobus. Wjechała w nią przyczepa
Prawoza darmo
04.01.2025
Marek Rutka wyróżniony za zasługi dla transportu publicznego
Prawoza darmo
22.12.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Z biletem ŁKA zwiedzisz łódzkie atrakcje. Ze zniżką
Przewoźnicyza darmo
05.09.2024
Nie żyje Anna Reising, prezes MPK Tarnów
Przewoźnicyza darmo
08.08.2024
MZK Ostrów Wlkp. przewiezie bezpłatnie dzieci podczas wakacji
Przewoźnicyza darmo
26.06.2024
MPK Wrocław zaprasza na Dzień Otwarty 2024. Dwie linie specjalne
Przewoźnicyza darmo
21.05.2024
Więcej z Działu Producenci
Enika i Medha łączą siły
26.01.2024
Nowe produkty GMV zaprezentowane na IT Trans ’22
Producenciza darmo
24.05.2022
Komentarze