Bielsko-Biała: Komunikacja miejska zyskała 66 tys. pasażerów w I półroczu 2025
W pierwszej połowie 2025 roku komunikacja miejska w Bielsku-Białej odnotowała znaczący wzrost liczby pasażerów – ponad 66 tys. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Jak podaje Wydział Komunikacji Urzędu Miejskiego, z usług MZK skorzystało w tym czasie dokładnie 10.925.196 pasażerów.
Rozkład jazdy:
- Ilu pasażerów skorzystało z komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej w pierwszym półroczu 2025 roku?
- Która linia autobusowa odnotowała najwyższy wzrost liczby pasażerów we wszystkie dni tygodnia?
- Jaką nową linię nocną uruchomiło MZK Bielsko-Biała w 2025 roku?
Jak oni to zrobili?
Za sukcesem stoją m.in. dobre dopasowanie tras i rozkładów jazdy do realnych potrzeb mieszkańców. Miasto regularnie analizuje dane przepływu podróżnych i dostosowuje ofertę przewozową. Dzięki temu liczba pasażerów rośnie zarówno w dni robocze, jak i w weekendy. W dni robocze największy wzrost pasażerów odnotowano na następujących liniach:
- Linia 34: +20%
- Linia 22: +14%
- Linie 13 i 17: +12%
- Linia 11: +10%
- Linia 10: +8%
W soboty pasażerowie najchętniej wybierali:
- Linię 34 (+25%)
- Linię 33 (+19%)
- Linię 15 (+14%)
- Linię 6 (+13%)
- Linię 32 (+11%)
Z kolei w niedziele i święta największe wzrosty odnotowano na:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Linii 34: +47%
- Linii 23: +39%
- Linii 32: +23%
- Linii 11: +17%
- Linii 13: +11%
Linia 34 zdecydowanie prowadzi we wszystkich kategoriach czasowych, co może świadczyć o jej strategicznym znaczeniu w układzie komunikacyjnym miasta.
Sukces nocnej linii N3
Nowością w ofercie MZK na 2025 rok jest pilotażowe uruchomienie nocnej linii autobusowej N3. Kursuje ona w noce z piątku na sobotę oraz z soboty na niedzielę i łączy centrum miasta z największymi osiedlami mieszkaniowymi, uzupełniając siatkę połączeń obsługiwanych przez linie N1 i N2.
Pierwsze wyniki są bardzo obiecujące:
- W sobotnie noce (27/28 czerwca i 4/5 lipca) z linii N3 korzystało 30–35 pasażerów każdej nocy.
- W niedzielne noce (28/29 czerwca i 5/6 lipca) – aż 70–75 pasażerów każdorazowo.
To pokazuje rosnące zapotrzebowanie na nocny transport publiczny – zwłaszcza w weekendy, gdy młodzież i osoby pracujące zmianowo potrzebują sprawnych połączeń z centrum.
Podsumowując: Bielsko-Biała pokazuje, że systematyczna analiza danych i elastyczne zarządzanie trasami mogą realnie zwiększyć wykorzystanie komunikacji miejskiej – nawet bez gigantycznych inwestycji taborowych. Wzrost o 66 tys. pasażerów w pół roku, przy jednoczesnym sukcesie pilotażowej linii nocnej, świadczy o trafnych decyzjach planistycznych i rosnącym zaufaniu mieszkańców do transportu zbiorowego. Miasto staje się ciekawym przykładem dla innych ośrodków średniej wielkości, które poszukują sposobów na skuteczne zwiększanie efektywności usług komunikacyjnych.
Komentarze