Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Badanie Ruchu 2024: Wrocławianie mniej podróżują autami i transportem publicznym

infotrans
04.12.2024 10:18
0 Komentarzy

3 grudnia odbyła się konferencja prasowa, podczas której zaprezentowano wrocławskie wyniki najnowszego Kompleksowego Badania Ruchu (KBR) 2024.

Badanie, zrealizowane we współpracy z Aglomeracją Wrocławską, objęło zarówno Wrocław, jak i dziewięć sąsiadujących gmin: Czernicę, Długołękę, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Miękinię, Oborniki Śląskie, Siechnice, Wisznię Małą i Żórawinę, zamieszkiwanych łącznie przez około milion osób. Podczas konferencji omówiono kluczowe aspekty dotyczące sposobów przemieszczania się mieszkańców, w tym ruch pieszy, samochodowy, rowerowy, a także korzystanie z transportu indywidualnego i zbiorowego. W szczególności uwagę zwrócono na czas, jaki przeciętny wrocławianin poświęca na podróże do pracy, szkoły czy na uczelnię. W wydarzeniu wzięli udział Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia, oraz Tomasz Wiśliński, prezes zarządu Aglomeracji Wrocławskiej.

Spis tresci:

  1. Jaki procent mieszkańców Wrocławia porusza się pieszo według najnowszych badań?
  2. Ile procent gospodarstw domowych w aglomeracji wrocławskiej nie posiada samochodu?
  3. Jaki jest udział transportu publicznego w podróżach mieszkańców Wrocławia według wyników badań?
Wyniki najnowszego Kompleksowego Badania Ruchu (KBR) 2024.
Wyniki najnowszego Kompleksowego Badania Ruchu (KBR) 2024.

Miasto plus aglomeracja

Ponad 39 proc. badanych mieszkańców Wrocławia i ościennych gmin porusza się po mieście autem, a 33 proc. pieszo; z komunikacji publicznej korzysta przeszło 21 proc. osób

Takie są wyniki przeprowadzonego w tym roku kompleksowego badania ruchu. Generalnie wyniki Wrocławia pokazują pozytywną dynamikę w podróżach pieszych, ale istnieje potencjał do poprawy w zakresie transportu zbiorowego i rowerowego. Udział hulajnóg pozostaje niski, co może być rozwijającą się niszą. Badanie zostało przeprowadzone przez wrocławski magistrat oraz stowarzyszenie Aglomeracja Wrocławska. Obejmowało Wrocław oraz dziewięć ościennych gmin - Czernicę, Długołękę, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Miękinię, Oborniki Śląskie, Siechnice, Wisznię Małą i Żórawinę. Na tym obszarze mieszka, według szacunków, ponad milion osób.

Dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia Monika Kozłowska-Święconek podczas wtorkowej konferencji prasowej podkreśliła, że badania były przeprowadzone m.in. przy pomocy ankiet wypełnianych przez mieszkańców oraz danych pozyskiwanych z punktów, w których mierzono natężenie ruchu.

„Takie kompleksowe badanie służy do planowania rozwoju komunikacji w całym mieście. Ono pokazuje, w jaki sposób mieszkańcy przemieszczają się, i w oparciu o jakie decyzje wybierają dany środek transportu. Te badania przynoszą również wiele interesujących wniosków dla samych mieszkańców” – powiedziała Kozłowska-Święconek.

Według opracowania, 33 proc. mieszkańców aglomeracji wrocławskiej pieszo porusza się po mieście, a własny samochód wybiera ponad 39 proc. Z komunikacji publicznej korzysta ponad 21 proc. mieszkańców, a rower jako środek podróży wybiera 4,7 proc. badanych.

-„Po raz pierwszy wyszło w badaniach, że z transportu samochodowego korzysta mniej niż 40 proc. osób” – mówiła dyrektor.

Kozłowska-Święconek zwróciła uwagę na wartości bezwzględne obrazowane w tym opracowaniu.

-„I tak, pomimo że udział podróży samochodem spadł o kilka procent, to sama liczba tych podróży jest większa o 26 proc., niż była kilka lat temu” – mówiła dyrektor. Wskazała, że wynika to m.in. z tego, że w aglomeracji wrocławskiej mieszka dziś więcej osób.

Wyniki najnowszego Kompleksowego Badania Ruchu (KBR) 2024.
Wyniki najnowszego Kompleksowego Badania Ruchu (KBR) 2024.

transport publiczny

Jeśli chodzi o transport publiczny, to procentowy udział spadł w stosunku do tego, co było kilka lat temu, ale bezwzględna liczba pasażerów wzrosła o 3 proc.

-„W przeciągu sześciu lat bardzo wzrósł udział podroży pieszych, 33 proc. to bardzo dobry wynik. Według specjalistów, jeżeli mieszkańcy wybierają poruszanie się po mieście piechotą, to znaczy, że w mieście jest wysoka jakość życia i ludzie chcą przebywać w przestrzeni publicznej” – powiedziała Kozłowska-Święconek.

Badania pokazały też, że na jedno gospodarstwo domowe w aglomeracji wrocławskiej przypada 0,8 samochodu osobowego, prawie 37 proc. gospodarstw domowych w ogóle nie posiada auta, a w ponad 15 proc. gospodarstw są dwa samochody.

Dyrektor poinformowała, że w ramach badań zapytano też mieszkańców, czy powinien zostać wprowadzony zakaz wjazdu samochodów osobowych do centrum miasta.

-„Tu odpowiedzi były uzależnione od tego, czym się porusza po mieście pytana osoba. Generalnie jednak 53 proc. osób powiedziało, że nie powinno być żadnych ograniczeń, ale prawie 40 wskazuje na to, aby wprowadzić ograniczenia związane z wiekiem auta, aby nie mogły wjeżdżać starsze niż 20-letnie pojazdy” – mówiła Kozłowska-Święconek.

We Wrocławiu od ponad roku trwa dyskusja nad wprowadzeniem strefy czystego transportu w centrum miasta. Projektem uchwały w tej sprawie ma się zająć rada miasta. Pierwotnie strefa czystego transportu miała zostać wprowadzono w 2025 r., ale prawdopodobnie to się nie stanie, ponieważ po konsultacjach społecznych nie udało się wypracować wspólnego stanowiska.

Wyniki najnowszego Kompleksowego Badania Ruchu (KBR) 2024.
Wyniki najnowszego Kompleksowego Badania Ruchu (KBR) 2024.

analiza porównawcza Gdańsk, Poznań, Wrocław

Wyniki Kompleksowego Badania Ruchu (KBR) 2024 z Wrocławia wskazują na dynamiczne zmiany w preferencjach transportowych mieszkańców.

  1. Spadek podróży samochodami:
    • Wrocław: 39,8% podróży, spadek z 41,4% w 2018 r.
    • Prawdopodobny wpływ: poprawa infrastruktury pieszej i zmniejszenie potrzeby korzystania z auta dzięki lepszej dostępności usług lokalnych.
  2. Dynamiczny wzrost podróży pieszych:
    • Wrocław: 33,1%, wzrost o 79% od 2018 r.
    • Wzrost jest największy w skali miast porównywanych (Gdańsk, Poznań).
  3. Spadek popularności komunikacji zbiorowej:
    • Wrocław: 21,6% (-6 punktów procentowych).
    • Spadek może być związany z rosnącą liczbą mieszkańców podmiejskich korzystających z samochodów.
  4. Malejąca liczba podróży rowerem:
    • Wrocław: 4,7% (-1,6 punktów procentowych).
    • Możliwa przyczyna: niewystarczająca liczba nowych tras rowerowych.
  5. Hulajnogi i mikromobilność:
    • Wzrost udziału z 0,5% do 0,8% pokazuje rosnącą popularność alternatywnych form transportu.

Modal split (udział poszczególnych środków transportu):

Środek transportuWrocław (2024)Gdańsk (2024)*Poznań (2024)*
Samochód39,8%36%41%
Pieszo33,1%30%28%
Komunikacja zbiorowa21,6%25%24%
Rower4,7%7%6%
Hulajnogi0,8%1,5%0,8%

*Dane szacunkowe na podstawie lokalnych raportów i badania ruchu.

Wyniki najnowszego Kompleksowego Badania Ruchu (KBR) 2024.
Wyniki najnowszego Kompleksowego Badania Ruchu (KBR) 2024.

Analiza i wnioski

  1. Dominacja samochodów:
    • Wrocław (39,8%) i Poznań (41%) nadal wykazują wysoki udział podróży samochodowych, mimo spadków. Gdańsk (36%) jest liderem w redukcji korzystania z samochodów, co wskazuje na skuteczność jego polityki proekologicznej.
  2. Podróże piesze:
    • Wrocław (33,1%) przewyższa Gdańsk i Poznań, co może wynikać z rosnącej liczby osiedli z lokalnym dostępem do usług. Jest to pozytywny trend, który wspiera rozwój zrównoważonej mobilności.
  3. Komunikacja zbiorowa:
    • Wrocław (21,6%) odnotował spadek, co kontrastuje ze stabilnymi wynikami w Gdańsku (25%) i Poznaniu (24%). Możliwe przyczyny to niewystarczające inwestycje w transport publiczny lub atrakcyjniejsze opcje alternatywne.
  4. Rower i mikromobilność:
    • Gdańsk (7%) i Poznań (6%) wyprzedzają Wrocław (4,7%) w wykorzystaniu rowerów, co sugeruje potrzebę dalszych inwestycji w infrastrukturę rowerową we Wrocławiu.
  5. Hulajnogi:
    • Gdańsk (1,5%) przoduje w wykorzystaniu hulajnóg, co wskazuje na większą akceptację mikromobilności w tym mieście.
Wyniki najnowszego Kompleksowego Badania Ruchu (KBR) 2024.
Wyniki najnowszego Kompleksowego Badania Ruchu (KBR) 2024.

Rekomendacje dla Wrocławia

Transport pieszy:

  • Kontynuacja rozwoju osiedli z lokalnym dostępem do usług, co zachęca mieszkańców do spacerów.

Komunikacja zbiorowa:

  • Zwiększenie atrakcyjności komunikacji miejskiej poprzez poprawę punktualności, inwestycje w nowe trasy tramwajowe i autobusowe oraz lepsze skomunikowanie z podmiejskimi miejscowościami.

Infrastruktura rowerowa:

  • Rozbudowa tras rowerowych, w tym poprawa bezpieczeństwa na istniejących ścieżkach.

Promocja mikromobilności:

  • Inwestycje w stacje ładowania i parkingi dla hulajnóg oraz rowerów elektrycznych.
Wyniki najnowszego Kompleksowego Badania Ruchu (KBR) 2024.
Wyniki najnowszego Kompleksowego Badania Ruchu (KBR) 2024.

Komentarze