72 miliony złotych na zieloną komunikację. Koszalin liderem integracji transportowej regionu
Koszalin i 9 samorządów z regionu otrzymają 72 mln zł na elektrobusy i walkę z wykluczeniem transportowym.
Środki pochodzą z programu FEnIKS 2021–2027 i mają pomóc w likwidowaniu barier transportowych między miastami i gminami regionu. To jedna z pierwszych tego typu inicjatyw w zakresie transportu publiciznego z w ramach tego nowego, unijnego narzędzia finansowego.
Rozkład jazdy
- Ile wynosi dofinansowanie, które otrzymały Koszalin i sąsiednie gminy na rozwój transportu?
- Jakie pojazdy zostaną zakupione w ramach projektu finansowanego z programu FEnIKS 2021–2027?
- Jaki jest główny cel projektu realizowanego w Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkim Obszarze Funkcjonalnym?
Koszalin liderem
22 maja 2025 roku Tomasz Sobieraj, prezydent Koszalina, poinformował o przyznaniu 72 milionów złotych na rozwój publicznego transportu zbiorowego w Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkim Obszarze Funkcjonalnym. Środki pochodzą z programu FEnIKS 2021–2027 i mają pomóc w likwidowaniu barier transportowych między miastami i gminami regionu.
Projekt obejmuje zakup nowoczesnych, bezemisyjnych autobusów elektrycznych, które będą obsługiwać nowe połączenia międzygminne. Inwestycja skierowana jest do mieszkańców 10 gmin i miast, którzy zyskają dogodne możliwości dojazdu do Koszalina, Kołobrzegu i Białogardu. Liderem działań i koordynatorem w ramach ZIT KKBOF jest Koszalin, który nie tylko poprowadzi wspólne działania, ale również zbuduje bazę logistyczną z infrastrukturą ładowania. Nowe autobusy mają pojawić się na drogach na przełomie lat 2026 i 2027.
Tabor będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a pojazdy mają zapewniać wysoki komfort podróży, ciszę oraz zeroemisyjność. Celem jest nie tylko walka z wykluczeniem komunikacyjnym, ale również poprawa jakości życia i transformacja ekologiczna transportu w północnej części województwa zachodniopomorskiego.
Regionalne tło
W ostatnich latach Koszalin koncentruje się na modernizacji systemu komunikacji publicznej, a niniejszy projekt jest jego kontynuacją w szerszym, regionalnym wymiarze. O ile wcześniej inwestycje skupiały się na miejskim taborze i infrastrukturze, teraz działania obejmują także gminy sąsiednie, odpowiadając na potrzeby mieszkańców mniejszych miejscowości.
Realizacja przedsięwzięcia w ramach FEnIKS i ZIT KKBOF pokazuje, że odpowiednio zaplanowana współpraca samorządów z funduszami unijnymi może prowadzić do skutecznej i zrównoważonej polityki transportowej, będącej odpowiedzią na współczesne wyzwania środowiskowe i społeczne.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze