Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zwickau i Görlitz inwestują w tramwaje niskopodłogowe. Dwuczęściowy przetarg z opcjami

infotram
24.10.2025 13:30
0 Komentarzy

Städtische Verkehrsbetriebe Zwickau GmbH oraz Görlitzer Verkehrsbetriebe GmbH ogłosiły wspólny przetarg na zakup łącznie nawet 26 niskopodłogowych tramwajów.

Zamówienie publiczne, którego dotyczą dwie niezależne części, obejmuje tabor dla miast Zwickau i Görlitz. O zlecenie rywalizować mogą wykonawcy z odpowiednim doświadczeniem tramwajowym i certyfikatami branżowymi. Postępowania ogłoszono wspólnie 17 października 2025 r.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne cele modernizacji floty tramwajowej w miastach Zwickau i Görlitz w kontekście ogłoszonego wspólnego przetargu na zakup 26 nowych tramwajów niskopodłogowych?
  2. Czy spółki Städtische Verkehrsbetriebe Zwickau GmbH i Görlitzer Verkehrsbetriebe GmbH planują w przyszłości wspólne zakupy także w innych obszarach transportu publicznego, np. w zakresie elektrobusów?
  3. Jakie innowacyjne rozwiązania techniczne i ekologiczne będą szczególnie premiowane podczas oceny ofert w tym przetargu?

Tramwaje niskopodłogowe dla Zwickau i Görlitz

17 października 2025 r. ogłoszono zintegrowane, saksońskie zamówienie na dostawę nowych tramwajów niskopodłogowych. W ramach dwuczęściowego przetargu planowany jest zakup:

  • 6 tramwajów dla Zwickau + opcja 12 dodatkowych jednostek
  • 8 tramwajów dla Görlitz + opcja 6 dodatkowych jednostek

Każdy tramwaj musi spełniać rygorystyczne kryteria techniczne:

  • niskopodłogowa konstrukcja (min. 60%)
  • długość około 30 metrów
  • rozstaw osi: 1000 mm
  • pojemność: min. 140 pasażerów przy 4 os./m²
  • napęd elektryczny 600/750 V DC
  • maksymalna prędkość: 70 km/h
  • konstrukcja samonośna stalowa, dach spawany (klejony niedopuszczalny)
  • homologacja wg §62 BOStrab lub do I kw. 2026

Zamówienie realizowane jest w ramach dyrektywy 2014/25/UE, a jego przedmiot obejmuje innowacyjne zakupy taborowe. Wymagana jest:

  • certyfikacja ISO 9001, ISO 14001, EN 17460 / DIN 6701, EN 15085
  • udokumentowane referencje (min. 3), obejmujące dostawy min. 6 tramwajów o analogicznych parametrach
  • deklaracja rocznych obrotów z lat 2022–2024 w zakresie produkcji tramwajów

Dostawa wszystkich tramwajów bazowych musi zakończyć się do 31 grudnia 2028 r.

Na oferty zamawiający czeka do 24 listopada 2025 r. do godz. 12:00. Następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

✅ cena (nie jest jedynym kryterium wyboru)
✅ kryteria techniczne i innowacyjne (szczegóły w dokumentacji)
✅ zgodność z wymaganiami BOStrab i ISO

Tramwaj w Görlitz
Tramwaj w Görlitz/foto: GVB

Zakupowe tło

Zarówno Zwickau, jak i Görlitz przygotowują się do gruntownej modernizacji floty tramwajowej. Dla obu miast to pierwsze tak duże zamówienie taborowe od ponad dekady. Lokalne media sygnalizowały wcześniej konieczność odnowienia wysłużonego parku tramwajowego, a preferencja dla niskopodłogowych rozwiązań związana jest z poprawą dostępności i standardów w miejskim transporcie publicznym.

Choć przetarg dotyczy tramwajów, to wpisuje się w szerszy trend elektryfikacji transportu publicznego w Niemczech. Obie spółki miejskie deklarują dalsze inwestycje także w elektrobusy, które mają wspierać obsługę połączeń lokalnych i podmiejskich.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na tramwaje niskopodłogowe dla Zwickau i Görlitz dostępne są na stronie:
https://www.evergabe.de/unterlagen/0199bdfe-3fb5-4953-8986-b71c2d055b4f/zustellweg-auswaehlen

Komentarze