Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZUE S.A. z umową na utrzymanie i naprawy infrastruktury tramwajowej w Krakowie na lata 2025–2028

infotram
27.11.2025 10:30
0 Komentarzy

Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK) rozstrzygnął postępowanie dotyczące jednego z kluczowych zadań infrastrukturalnych miasta na najbliższe lata. Wybrano wykonawcę usługi utrzymania, konserwacji i napraw infrastruktury tramwajowej Krakowa w latach 2025–2028.

Została nim firma ZUE S.A., która złożyła jedyną ofertę w postępowaniu, opiewającą na 154 297 967,48 zł.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie obowiązki w zakresie utrzymania i napraw infrastruktury tramwajowej musi realizować ZUE S.A. w ramach trzyletniej umowy z ZDMK?
  2. Jakie wymagania techniczne i organizacyjne musiał spełnić wykonawca, aby przystąpić do postępowania przetargowego?
  3. Jakie elementy infrastruktury tramwajowej w Krakowie będą objęte gwarancją udzieloną przez wykonawcę na okres 36–48 miesięcy?

Zakres zamówienia: trzy lata prac utrzymaniowo-naprawczych

Przedmiotem zamówienia jest kompleksowa obsługa infrastruktury tramwajowej na terenie Krakowa w latach 2025–2028. Zadanie obejmuje utrzymanie, konserwację i usuwanie awarii sieci, torowisk oraz urządzeń współpracujących.

Realizacja prac wynika z Porozumienia z 5 sierpnia 2025 r. zawartego pomiędzy:

  • Gminą Miejską Kraków – ZDMK,
  • Trasą Łagiewnicką S.A.

Zgodnie z zapisami porozumienia, to właśnie ZDMK pełni rolę zamawiającego i prowadzi postępowanie w imieniu obu stron.

Dokumentacja przetargowa obejmuje m.in.:

  • projektowane postanowienia umowy (PPU),
  • specyfikację techniczną,
  • dokumenty techniczne.

Wysokie wymagania wobec wykonawcy

W przetargu sprecyzowano szczegółowe wymagania wobec wykonawcy. Obejmują one m.in.:

  • dysponowanie bazą techniczno-administracyjną na terenie Krakowa,
  • posiadanie odpowiedniej liczby pojazdów technicznych, umożliwiających równoległą pracę brygad poza bazą,
  • stosowanie profesjonalnych systemów łączności, w tym TETRA w tunelu KST,
  • wyposażenie ekip w smartfony i systemy GPS,
  • rejestrowanie rozmów prowadzonych między dyspozytorami a jednostkami terenowymi,
  • posiadanie wyspecjalizowanych uprawnień przez personel nadzoru, serwisowy i kontrolno–pomiarowy,
  • utrzymywanie rezerwy materiałowej pozwalającej na natychmiastowe usuwanie awarii.

Ponadto zamawiający wymaga zatrudniania pracowników fizycznych na podstawie umowy o pracę, co wynika z ustawy Prawo zamówień publicznych.

Tramwaj w Krakowie
Tramwaj w Krakowie

Gwarancja i czas realizacji

Wykonawca jest zobowiązany udzielić gwarancji na wykonane prace i użyte materiały w wymiarze:

  • min. 36 miesięcy,
  • max. 48 miesięcy.

Realizacja zamówienia potrwa 36 miesięcy od dnia podpisania umowy, którą zawarto 19 listopada 2025 r.

ZUE S.A. jedynym oferentem

W postępowaniu złożono tylko jedną ofertę – od spółki ZUE S.A., która od lat specjalizuje się w budowie i utrzymaniu infrastruktury tramwajowej i kolejowej. Oferta została sklasyfikowana jako zgodna z wymaganiami i wybrana przez ZDMK 7 listopada 2025 r.

Kluczowa inwestycja dla krakowskiego transportu

Zakres usług objętych kontraktem ma istotne znaczenie dla funkcjonowania komunikacji tramwajowej w Krakowie. Miasto intensywnie inwestuje w rozbudowę torowisk, tuneli oraz modernizację istniejących linii, a właściwe utrzymanie infrastruktury ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo i efektywność transportu zbiorowego.

Dzięki podpisanej umowie ZUE S.A. będzie odpowiadać za sprawne funkcjonowanie newralgicznych elementów miejskiego systemu tramwajowego przez kolejne trzy lata.

Komentarze