Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Złe wieści dla mieszkańców Bemowa. Budowa metra znowu opóźniona

infotram
21.03.2025 11:30
0 Komentarzy

Opóźnienia w egzekucji działek zajmowanych przez firmę MD Beton przez kolejnych wojewodów mazowieckich, Konstantego Radziwiłła oraz Tobiasza Bocheńskiego, przyczyniły się do opóźnienia prac na Stacji Techniczno-Postojowej (STP) Mory – podała rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego Anna Bartoń, dzień po konferencji prasowej Prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego.

W wyniku tego procesu czas wstrzymania przekazania działek wyniósł aż dziewięć miesięcy, co miało bezpośredni wpływ na ostateczny termin zakończenia budowy.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były główne przyczyny opóźnienia prac na Stacji Techniczno-Postojowej Mory?
  2. W jaki sposób podpisany Aneks wpłynął na harmonogram realizacji inwestycji?
  3. Kiedy planowane jest zakończenie budowy stacji pasażerskich oraz Stacji Techniczno-Postojowej?
Budowa metra na Bemowie
Budowa metra na Bemowie/foto: UM Warszawa

Dlaczego opóźnienia?

Opóźnienie uniemożliwiło rozpoczęcie oraz kontynuację kluczowych prac, w tym przebudowy sieci wysokiego napięcia na terenie STP Mory. Było to szczególnie istotne, ponieważ te prace znajdowały się na tzw. „ścieżce krytycznej” obowiązującego Szczegółowego Harmonogramu Rzeczowo–Finansowego. Brak możliwości realizacji prac w przewidzianych terminach skutkował utratą zarezerwowanych przez Stoen Operator sp. z o.o. terminów wyłączeń sieci wysokiego napięcia (WN) i koniecznością ich ponownego ustalenia. Niestety, nowe terminy wyłączeń odbiegały od wnioskowanych przez wykonawcę, co wpłynęło na harmonogram realizacji inwestycji.

Prace związane z przebudową sieci wysokiego napięcia, obejmujące demontaż linii napowietrznej 220 kV, kolidującej z innymi robotami budowlanymi, zakończyły się 24 listopada 2024 r. Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz projekt Aneksu do umowy został przesłany do Centrum Unijnych Projektów Transportowych w celu przeprowadzenia kontroli ex-ante. Weryfikacja miała na celu sprawdzenie zgodności dokumentu z Prawem Zamówień Publicznych oraz regulacjami prawa wspólnotowego. W wyniku kontroli nie stwierdzono naruszeń przepisów.

Podpisany Aneks stanowi dokument techniczny, obejmujący zmiany terminów realizacji poszczególnych etapów kontraktu. Przewidywana korekta harmonogramu zapewni płynną kontynuację prac budowlanych oraz terminowe wypłaty należności dla podwykonawców za zrealizowane zadania. Ważnym aspektem Aneksu jest fakt, że nie powoduje on zwiększenia kosztów kontraktu.

Zgodnie z nowym harmonogramem, zakończenie robót na stacjach pasażerskich przewiduje się przed wakacjami 2026 roku. Po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie obiekty zostaną oddane do eksploatacji. Stacja Techniczno-Postojowa natomiast zostanie oddana do użytkowania w późniejszym terminie. Obecnie obowiązującym terminem zakończenia całości prac budowlanych jest 9 listopada 2026 roku.

Komentarze