Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zamknięta estakada w Chorzowie. I poważne utrudnienia w kursowaniu tramwajów

infotram
03.06.2025 09:30
0 Komentarzy

Wyłączenie z użytku chorzowskiej estakady oznacza poważne utrudnienia nie tylko w transporcie drogowym, ale też w komunikacji kolejowej i tramwajowej – mówili uczestnicy posiedzenia zespołu zarządzania kryzysowego, zwołanego przez wojewodę śląskiego Marka Wójcika.

Nadzór budowlany skontroluje estakadę i zweryfikuje ekspertyzę, na podstawie której prezydent miasta podjął decyzję o zamknięciu obiektu – poinformował wojewoda.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie działania podejmują służby, aby ograniczyć utrudnienia związane z zamknięciem estakady w Chorzowie?
  2. W jaki sposób zamknięcie estakady wpływa na funkcjonowanie transportu publicznego i kolejowego w regionie?
  3. Dlaczego decyzja o wyłączeniu estakady z użytkowania była zaskoczeniem dla instytucji odpowiedzialnych za organizację transportu?

Zagrożenie katastrofą

Estakada w Chorzowie została w poniedziałek po południu wyłączona z użytkowania z powodu zagrożenia awarią lub katastrofą – przekazali przedstawiciele lokalnych władz po otrzymaniu ekspertyzy na temat jego stanu. Według nich obiekt będzie musiał zostać wyburzony.

Przebiegająca nad chorzowskim rynkiem estakada jest częścią drogi krajowej nr 79 (ul. Katowickiej), jednej z głównych tras łączących Chorzów z Katowicami i Bytomiem. Każdego dnia przejeżdża nią kilkadziesiąt tysięcy samochodów. Decyzją prezydenta Chorzowa Szymona Michałka nie można poruszać się po estakadzie, jak i pod nią i w jej pobliżu.

Wojewoda śląski Marek Wójcik powiedział na wieczornej konferencji prasowej, że decyzja o zamknięciu estakady zaskoczyła nie tylko mieszkańców, ale także służby i instytucje, które na co dzień organizują transport publiczny. Wójcik zwołał zespół zarządzania kryzysowego, aby omówić sytuację i wysłuchać informacji służb i zastanowić się, w jaki sposób ograniczyć dokuczliwość utrudnień.

„Nadzór budowlany przeprowadzi kontrolę obiektu estakady, ale także dokona weryfikacji ekspertyzy przedłożonej przez prezydenta miasta” – zapowiedział wojewoda, który zaznaczył, że ewentualną decyzję o ponownym otwarciu estakady może podjąć wyłącznie prezydent Chorzowa.

Śląski wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego Elżbieta Oczkowicz dodała, że poza weryfikacją działań zarządcy, czyli kontroli w terenie, służby chcą uzyskać całość ekspertyzy, na razie dysponują tylko jej częścią. „Po tej weryfikacji przeprowadzimy działania administracyjne, w zakresie których odniesiemy się do wcześniejszych ekspertyz i ocen, które nie wykazywały na dzień dzisiejszy konieczności wyłączenia obiektu z użytkowania” – zaznaczyła.

Wojewoda Wójcik zauważył, że zamknięcie estakady utrudnia również pracę służbom ratowniczym, dlatego straż pożarna podjęła decyzję o przeorganizowaniu, by zapewnić bezpieczeństwo wszystkim mieszkańcom. Chorzowski magistrat uruchomił infolinię, pod którą można uzyskać informacje na temat utrudnień (32 416 59 87). Można też korzystać z infolinii Zarządu Zarząd Transportu Metropolitalnego – ZTM (800 16 30 30).

Jak mówił wojewoda, we wtorek policja wraz z samorządem ma ocenić czy da się ograniczyć strefę, która została w poniedziałek zamknięta. Chodzi o jak największe możliwe dopuszczenie ruchu aut i rozładowanie korków. We współpracy z innymi miastami ma powstać oznakowanie objazdów.

Zastępca komendanta wojewódzkiego policji w Katowicach insp. Jacek Stelmach po raz kolejny zaapelował do kierowców, by korzystali z autostrad A1 i A4, pomiędzy Bytomiem a Katowicami korzystali z Drogowej Trasy Średnicowej i drogi nr 925, zaś w pobliżu estakady z objazdów.

Wicedyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego (ZTM) Aleksander Sobota zwrócił uwagę, że DK79 to wąskie gardło systemu komunikacyjnego nie tylko Chorzowa, ale też całej metropolii, dlatego zamknięcie estakady odczuje wielu kierowców i pasażerów. Zapowiedział, że należy spodziewać się dużych zakłóceń i opóźnień; poprosił o wyrozumiałość.

Jak poinformował ZTM, od wtorku wprowadzone zostaną trasy objazdowe na 26 liniach – 7 tramwajowych oraz 19 autobusowych. Ponadto, dla zminimalizowania niedogodności, uruchomiona zostanie czasowa linia tramwajowa 40. Dodatkowo pasażerowie będą mogli korzystać z 9 tymczasowych przystanków. ZTM prosi pasażerów o śledzenie komunikatów. Są one publikowane m.in. na stronie https://www.metropoliaztm.pl/pl/

Prezes Kolei Śląskich Krzysztof Klimosz powiedział, że bardzo zaskoczyła go informacja o zamknięciu również terenu pod estakadą, pod którą przebiega odcinek niedawno wyremontowanej linii kolejowej. „Dla nas są to bardzo poważne komplikacje” – przyznał. KŚ będą zmuszone zatrzymywać w Bytomiu bieg pociągów jadących od strony Tarnowskich Gór; od Bytomia do Chorzowa Batorego pasażerów będzie woziła komunikacja zastępcza, tak jak przez kilka lat przebudowy linii.

„Dla nas to jest prawie 40 pociągów w dni robocze, bardzo potężna ilość i też duża ilość autobusów, które dodatkowo na te problemy transportu ZTM będą musiały się nałożyć, ponieważ my też naszych pasażerów będziemy musieli dowieźć do Katowic” – powiedział Klimosz. Zaapelował do władz Chorzowa, by w jak najkrótszym czasie przywrócił możliwość działania torowiska pod estakadą.

Chorzowska estakada powstała w latach 70. XX w., aby rozwiązać problemy komunikacyjne w tej części miasta. Nad miejskim rynkiem zbudowano dwa dwupasmowe, kilkusetmetrowe wiadukty estakady, które oddano do użytku w 1979 r. Znacząco poprawiło to poruszanie się na trasie Katowice – Bytom, ale całkowicie zmieniło oblicze centrum Chorzowa. Pomysły dotyczące wyburzenia estakady pojawiały się wielokrotnie, ale nigdy nie wprowadzono ich w życie.(PAP)

Komentarze