Wrocław: Zaparkuj rower i jedź tramwajem
Czekaliśmy na nie od zeszłego roku, wreszcie są gotowe – wiaty parkingowe dla rowerów stanęły w najważniejszych miejscach komunikacyjnych Wrocławia: na pętlach tramwajowych i centralnych placach miasta – czytamy w Gazecie Wyborczej. Rowerzyści dostali do dyspozycji 250 zadaszonych miejsc parkingowych. Miało być ich o pięćdziesiąt więcej, i to od zeszłego roku.
Daniel Chojnacki, wrocławski oficer rowerowy: – Planowaliśmy, że uzgodnienia dotyczące Bike&Ride gotowe będą w ciągu dwóch miesięcy, a trwały siedem. Lokalizację oraz kształt parkingów opiniowały niemal wszystkie wydziały magistratu, a także instytucje zewnętrzne, w tym operatorzy wszystkich sieci podziemnych. Żartowaliśmy, że jedynie od sanepidu nie musieliśmy uzyskiwać na nie zgody. W lipcu ubiegłego roku byłem nadmiernym optymistą, wiaty zaczęliśmy stawiać wczesną wiosną. Teraz wreszcie są gotowe. W poniedziałek komisja złożona z zamawiających, projektantów i wykonawców zakończyła odbiór parkingów. Wykazano jedynie minimalne, kosmetyczne uchybienia i dopuszczono je do użytkowania, choć niektóre mieszkańcy korzystają z nich od kilku tygodni.
Wiaty z ażurowymi ścianami z drewna stanęły w dziesięciu punktach miasta. Mają charakter osobnych modułów, za każdy miasto zapłaciło 21 tys. zł. Nowo powstałe miejsca parkingowe umożliwiają bezpieczne przyczepienie roweru za ramę do mocno zakotwionego w gruncie metalowego pałąka. W każdym zadaszonym module można wygodnie zostawić dziesięć rowerów. – Liczbę miejsc parkingowych ustaliliśmy na podstawie symulacji, a nie konkretnych, zgłaszanych potrzeb wrocławian – tłumaczy Chojnacki. – Być może w czasie użytkowania przestawimy moduły w miejsca, gdzie zacznie brakować miejsc parkingowych. Już widać, że niektóre z nich cieszą się większą popularnością, inne, miejmy nadzieję, że tylko na razie, nie są jeszcze wykorzystywane przez mieszkańców.
Najbardziej oblężone są moduły parkingowe w Leśnicy. W poniedziałek wolne były w nich jedynie pojedyncze miejsca. Wielu rowerzystów parkuje także na pl. Grunwaldzkim oraz na pętli przy ul. Powstańców Śląskich.
Według miejskich założeń wiaty przeznaczone są dla osób, które dojeżdżają do pętli tramwajowych oraz autobusowych i stamtąd, już komunikacją zbiorową, jadą do centrum.
Dużym mankamentem parkingów rowerowych jest brak ich monitoringu. – Z czasem go uruchomimy – przekonuje Chojnacki. – Przy parkingach Bike&Ride w przyszłości zlokalizowane zostaną wypożyczalnie miejskich rowerów. Liczę, że wreszcie będą gotowe jesienią. Kończymy precyzować szczegółowe warunki przetargu na ich uruchomienie.
Lokalizacja parkingów Bike&Ride
* pl. Grunwaldzki (po dwóch stronach)
* pl. Kromera, pętla tramwajowa
* ul. Osobowicka, pętla tramwajowa
* pl. Powstańców Wielkopolskich, pętla tramwajowa
* ul. Olszewskiego, pętla tramwajowa
* ul. Mickiewicza, pętla tramwajowa
* ul. Powstańców Śląskich, pętla autobusowa
* ul. Grabiszyńska, pętla tramwajowa
* ul. Opolska, pętla tramwajowa
* ul. Średzka, pętla
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze