Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wrocław uruchomi dwie nowe linie tramwajowe

infotram
17.02.2023 12:15
0 Komentarzy

Tramwaje przez Popowice pojadą w maju tego roku – podał wrocławski Urząd Miasta.

Będą to dwie nowe linie: 18 i 19.

O liniach

Pierwsza z południa, druga ze wschodu. 18 zastąpi tramwaje 32, natomiast 19 autobusy C.

Obie dojadą na Kozanów przez Szczepin i Popowice, ale każda z innej części miasta: jedna ze wschodu, druga z południa.

Pierwsza nowa linia – numer 19 – będzie kursowała pomiędzy ogrodem zoologicznym a pętlą Kozanów (Dokerska). Tramwaje pojadą przez:

  • Halę Stulecia,
  • plac Grunwaldzki,
  • plac Bema,
  • ulice Drobnera i Dubois,
  • Szczepin,
  • Popowice.

Długość tej trasy to 11,5 km. Tramwaje będą zatrzymywać się przy 24 przystankach.

Druga linia – numer 18 – będzie kursowała pomiędzy Gajem a pętlą Kozanów (Dokerska). Tramwaje pojadą przez:

  • przystanek Dworzec Główny,
  • centrum miasta,
  • mosty Pomorskie,
  • ulicę Popowicką.

Długość tej trasy to 13,5 km. Tramwaje zatrzymają się przy 34 przystankach.

Nowymi trasami tramwaje pojadą w maju 2023 roku. Termin związany jest z koniecznym do przeprowadzenia remontem torowiska na ulicy Legnickiej.

Nowe przystanki przy zielonym torowisku

Obie linie – 18 i 19 – pojadą nowym torowiskiem wybudowanym przy ulicach: Popowickiej, Starogroblowej, Długiej i Dmowskiego. Długość tego odcinka to 4 km. Stoi przy nim 9 par przystanków. Ich nazwy wstępne (robocze) to: Wejherowska (Hala Orbita), Port Popowice, Białowieska, Park Popowicki, Wrocław Popowice (17. południk), Długa, Wrocław Szczepin, Michalczyka i Kępa Mieszczańska. Dwa z nich są ustawione tak, aby ułatwić przesiadkę do pociągów na stacjach kolejowych Wrocław Popowice i Wrocław Szczepin.

O nazwach nowych przystanków urzędnicy porozmawiają z radnymi osiedlowymi. Pierwsze spotkanie zaplanowano na 14 lutego. Następne w kolejnych dwóch dniach.

To nowa jakość w dostępności do transportu zbiorowego. Prawie 15 000 mieszkańców będzie miało dostęp do nowych przystanków w czasie dojścia do 7,5 min. Dzięki dwóm liniom tramwajowym mieszkańcy Popowic w szczycie co 6 minut będą mieli komfortowy, niezawodny i neutralny dla środowiska środek transportu, który pojedzie także po zielonym torowisku – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia

Torowisko na całej długości biegnie osobno do ruchu samochodowego, dzięki czemu tramwaje nie będą stały w korkach.Nowe linie to także łatwiejszy dojazd na zachód miasta z centrum i śródmieścia, więc poprawia się sytuacja kolejnych tysięcy wrocławian, chcących dostać się na przykład do Orbity lub na basen przy Wejherowskiej, albo w przeciwnym kierunku – do zoo lub Hali Stulecia — zauważa Monika Kozłowska-Święconek.Tramwaje 19 zamiast autobusów C na Popowicach

Niektórzy pasażerowie już pewnie zauważyli, że trasa nowych tramwajów 19 pokrywa się z obecnym autobusem C. Tramwaje pojadą jednak dalej. Urzędnicy uznali, że linia C nie będzie już potrzebna, więc zostanie zlikwidowana.

— Zaletą tramwaju będzie to, że zapewni bezpośrednie i niezawodne połączenie Kozanowa z placem Grunwaldzkim, Halą Stulecia i zoo — tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek. — Poprawi się też wygoda, ponieważ przegubowym autobusem może podróżować maksymalnie 150 osób, natomiast nowoczesnym tramwajem jedzie maksymalnie 250 — wylicza.

Kolejna korzyść to czas i częstotliwość kursowania. Autobusy C jeżdżą co 15 minut. Tramwaje 19 pojadą co 12 minut. — Przejazd autobusem z Kozanowa na plac Grunwaldzki wydłużał się przez korki do 18 minut, a tramwaj pojedzie całkowicie wydzielonym torowiskiem — podkreśla dyrektorka.

Tramwaje 18 zastąpią linię 32

Trasa zaplanowanej linii 18 częściowo pokrywa się z linią 32, dlatego pomiędzy Gajem a Kozanowem będą jeździć tylko tramwaje 18. Można więc powiedzieć, że linia 18 to stara, wydłużona linia 32 pod nowym numerem.

Zamiast jechać ulicą Legnicką jak do tej pory 32, 18 pojedzie ulicą Popowicką i dalej przez nowo otwarte mosty Pomorskie do centrum miasta, przez dworzec i dalej na Gaj — przypomina Monika Kozłowska-Święconek. — Dzięki temu zyskujemy szybsze i niezawodne połączenie tramwajowe dużych osiedli Kozanów i Popowice przez centrum miasta z dworcem i południem miasta — dodaje.

Zmiany na innych liniach autobusowych

Uruchomienie nowych tras tramwajowych wpłynie na zmiany w kursowaniu autobusów, zwłaszcza tych jeżdżących po Popowicach i Kozanowie.

Na ulicach Kozanowskiej i Dokerskiej pojawią się autobusy 102 i 103, żeby zapewnić dojazd do tramwajów kursujących ulicami Pilczycką i Legnicką.

Autobusy 103 będą skrócone do węzła przesiadkowego Kwiska, aby nie powielać linii tramwajowych.

Zmieni się także linia autobusowa 104, która będzie połączona z linią 140 pod jednym, wspólnym numerem 104. Tym sposobem stworzy się nowe połączenie pomiędzy Maślicami, Kozanowem a Osobowicami (przez węzeł Kwiska). 104 i 140 połączą się po to, by mieszkańcy Maślic i Osobowic mogli dojechać do tramwajów kursujących ulicami Popowicką i Legnicką.

Kolejna zmiana dotyczy autobusów 122. Przestaną one jeździć ulicą Popowicką, a zaczną kursować przez Legnicką i Zachodnią.

Co z autobusami 101, 126, 127 i 128? Bez zmian. Będą jeździły tak jak teraz.

Inwestycja w torowisko przez Popowice kosztuje około 222 mln zł i jest dofinansowane z UE.

Komentarze