Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wrocław rozstrzygnął przetarg na projektanta trasy tramwajowej na Klecinę

infotram
13.03.2025 11:30
0 Komentarzy

We Wrocławiu trwa realizacja projektu rozbudowy sieci tramwajowej, a jednym z kluczowych przedsięwzięć jest budowa nowej linii tramwajowej na Klecinę. 12 marca rozstrzygnięto przetarg na wykonawcę projektu tej inwestycji. Wygrała go Dolnośląska Pracownia Projektowa, która za 2,4 mln zł opracuje analizę dwóch wariantów trasy oraz przygotuje projekt dla wybranego z nich.

Dodatkowo zaprojektuje rozbudowę torowiska na ulicy Przyjaźni, gdzie obecnie tramwaje poruszają się jednym torem w obu kierunkach naprzemiennie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści przyniesie mieszkańcom Wrocławia budowa nowej linii tramwajowej na Klecinę?
  2. Jakie są główne różnice między dwoma analizowanymi wariantami przebiegu trasy tramwajowej?
  3. Jakie dodatkowe inwestycje infrastrukturalne zostaną zrealizowane w ramach projektu rozbudowy sieci tramwajowej na Klecinie?
Tramwaj na Klecinę
Tramwaj na Klecinę

Nowa trasa tramwajowa na osiedle Klecina

Obecnie tramwaje dojeżdżają do pętli o nazwie „Klecina”, jednak znajduje się ona na osiedlu Krzyki-Partynice, a nie na właściwej Klecinie. Nowa linia tramwajowa przedłuży trasę w głąb osiedla Klecina, a końcowa pętla powstanie przy ulicy Kupieckiej, na skrzyżowaniu z ulicami Karmelkową i Giełdową, już na Oporowie.

W ramach tej inwestycji zaplanowano również stworzenie węzła przesiadkowego dla autobusów oraz budowę parkingu Park and Ride, co ułatwi mieszkańcom dojazd do centrum miasta.

Dwa warianty trasy – analiza porównawcza

Zgodnie z planem projektant przeanalizuje dwa możliwe przebiegi nowej linii tramwajowej. Pierwszy wariant zakłada poprowadzenie torowiska korytarzem przewidzianym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który od lat był rezerwowany pod komunikację. Ten przebieg trasy spotkał się jednak z oporem części mieszkańców Krzyków. Alternatywny wariant zakłada rozpoczęcie trasy od pętli „Klecina”, poprowadzenie jej przez tereny zielone wzdłuż rzeki Ślęzy i połączenie z pierwotnie planowaną trasą dopiero na wysokości mostu nad Ślęzą. Od tego punktu obie wersje trasy pokrywają się aż do pętli Kupiecka.

Projektant wykona szczegółową analizę obu wariantów, biorąc pod uwagę aspekty techniczne (szerokość korytarzy, profile łuków torowiska), środowiskowe, społeczne i ekonomiczne.

Tramwaj na Klecinę
Tramwaj na Klecinę

Elementy projektu i planowane inwestycje towarzyszące

Nowa trasa tramwajowa będzie miała długość od 2 do 2,2 km. Dzięki tej inwestycji liczba mieszkańców mających dostęp do połączenia tramwajowego w promieniu 5 minut pieszo wzrośnie z 3,9 tysiąca do 11,5 tysiąca.

W ramach projektu zaplanowano:

  • Budowę nowego mostu nad rzeką Ślęzą,
  • Modernizację układu drogowego oraz skrzyżowań,
  • Budowę dróg rowerowych i chodników,
  • Nowe przystanki tramwajowe,
  • Pętlę tramwajowo-autobusową na wysokości ulicy Kupieckiej, wyposażoną w punkt socjalny oraz ogólnodostępną toaletę,
  • Parking Park and Ride na kilkadziesiąt miejsc oraz parking rowerowy,
  • Budowę drugiego toru na ulicy Przyjaźni, co znacząco zwiększy przepustowość trasy tramwajowej.
Tramwaj na Klecinę
Tramwaj na Klecinę

Harmonogram prac

Dolnośląska Pracownia Projektowa od momentu podpisania umowy będzie miała 24 miesiące na przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej dla inwestycji. Po zakończeniu prac projektowych miasto będzie mogło ogłosić przetarg na wykonawcę budowy.

Rozbudowa sieci tramwajowej we Wrocławiu to kolejny krok w stronę usprawnienia komunikacji publicznej i poprawy mobilności mieszkańców. Nowa linia na Klecinę ma zapewnić wygodniejsze połączenia oraz odciążyć istniejące trasy tramwajowe, a dodatkowe inwestycje towarzyszące wpłyną na rozwój infrastruktury transportowej w południowej części miasta.

Komentarze