Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wrocław rozpoczyna przebudowę węzła przesiadkowego Dubois–Drobnera. Zmiany w kursowaniu tramwajów

infotram
21.11.2025 14:30
0 Komentarzy

We Wrocławiu rusza jedna z najważniejszych inwestycji transportowych ostatnich lat – przebudowa węzła przesiadkowego przy skrzyżowaniu ulic Dubois i Drobnera.

Projekt o wartości ponad 40 mln zł całkowicie odmieni wygląd i funkcjonalność tego newralgicznego miejsca, przekształcając je w nowoczesne, wygodne i ekologiczne minicentrum przesiadkowe dla pasażerów komunikacji miejskiej. Pierwsze zmiany dla pasażerów zaczną obowiązywać już od soboty 22 listopada.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zmiany infrastrukturalne obejmuje przebudowa węzła przesiadkowego Dubois–Drobnera i w jaki sposób mają one poprawić komfort pasażerów?
  2. Jakie objazdy i korekty tras wprowadzono dla tramwajów i autobusów w związku z rozpoczęciem prac?
  3. W jaki sposób projekt uwzględnia rozwiązania ekologiczne oraz ochronę istniejącej zieleni, w tym platana klonolistnego przy ul. Drobnera?

„Węzeł Dubois–Drobnera stanie się wygodniejszy i bezpieczniejszy”

Jak podkreśla prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, inwestycja jest kolejnym etapem porządkowania i unowocześniania transportu publicznego w mieście:

– Ta inwestycja to kolejny ważny etap porządkowania i unowocześniania transportu publicznego we Wrocławiu. Wraz z przebudową zniknie także najwęższy przystanek w mieście. Węzeł Dubois–Drobnera stanie się miejscem, które w istotny sposób ułatwi codzienne podróże mieszkańców, poprawi bezpieczeństwo i zwiększy komfort przemieszczania się po mieście – podkreśla prezydent.

Przebudowa torowiska i nowe podwójne przystanki

W ramach projektu przebudowane zostanie około 500 metrów torowiska tramwajowego oraz zmodernizowanych 1200 metrów sieci trakcyjnej. Dotychczasowe przystanki tramwajowe znikną, a ich miejsce zajmą dwa podwójne przystanki tramwajowo-autobusowe.

Wiceprezes Wrocławskich Inwestycji, Bartosz Nowak, wyjaśnia:

– Dzięki odpowiednio wydłużonym peronom jednocześnie będą mogły zatrzymywać się tu dwa tramwaje lub tramwaj i autobus. Skróci to czas przesiadek i znacząco zwiększy funkcjonalność całego węzła. Zmiana geometrii skrzyżowania pozwoli także odsunąć przystanki z samego centrum skrzyżowania. Dzięki temu ruch samochodów będzie płynniejszy, a pasażerowie zyskają wygodniejsze warunki podróżowania.

Wrocław rozpoczyna przebudowę węzła przesiadkowego Dubois–Drobnera
Wrocław rozpoczyna przebudowę węzła przesiadkowego Dubois–Drobnera/foto: wroclaw.pl

Ułatwienia i bezpieczeństwo dla pieszych oraz rowerzystów

Prace obejmą przebudowę całej infrastruktury drogowej w okolicy węzła. Powstaną:

  • nowe jezdnie,
  • chodniki,
  • drogi rowerowe,
  • przejazdy rowerowe i przejścia dla pieszych.

Nowe rozwiązania połączą się z istniejącą oraz budowaną infrastrukturą, m.in. na ul. Pomorskiej i drugiej części ul. Dubois.

Na wysokości ul. Cybulskiego zaplanowano nowe przejście piesze i przejazd rowerowy, co zwiększy bezpieczeństwo w rejonie mostów Uniwersyteckich. Jedno z przejść zostanie też przeniesione – między ul. Śrutową a Rydygiera przejście będzie dostępne po stronie północnej.

Zieleń, ogrody deszczowe i energooszczędne oświetlenie

Projekt nie ogranicza się do infrastruktury transportowej – duży nacisk położono na zieleń i rozwiązania ekologiczne. Przewidziano nasadzenia:

  • 11 drzew,
  • 1300 krzewów,
  • 1490 pnączy,
  • 1052 traw ozdobnych,
  • 263 półkrzewów,
  • 263 roślin cebulowych.

Osiem drzew pojawi się także bezpośrednio na przystankach, które dodatkowo zostaną wyposażone w trejaże porośnięte roślinami. W obrębie skrzyżowania zaplanowano ogrody deszczowe i nowe rabaty, m.in. z różami.

Szczególną uwagę poświęcono ochronie platana klonolistnego przy ul. Drobnera – drzewo otrzyma większą przestrzeń biologicznie czynną.

Cały obszar zostanie oświetlony nowoczesnym systemem – pojawi się 27 latarni i 84 oprawy oświetleniowe, w tym dodatkowe światła przy przejściach i przejazdach rowerowych.

Zmiany dla pasażerów komunikacji miejskiej

Od 22 listopada zmienią się trasy kilku linii tramwajowych:

  • 0 i 6 – pojadą przez most Piaskowy,
  • 7 – przez mosty Pomorskie,
  • 19 – przez ul. Pomorską, pl. Staszica i pl. Bema.

Tydzień później zmienią się także trasy wybranych autobusów – m.in. linii 128, 144, 240, 242, 244, 247, 248, 250, 251 i 259, które będą korzystać z tymczasowych przystanków na Pomorskiej i/lub Drobnera.

Zmiany dla kierowców: tylko jeden pas w każdym kierunku

Od nocy z 28 na 29 listopada kierowcy będą mieli do dyspozycji tylko po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Na ul. Drobnera ruch zostanie przeniesiony na tymczasową jezdnię wybudowaną na obecnym torowisku tramwajowym.

Zamknięte zostaną wloty z ulic:

  • Łokietka,
  • Rydygiera,
  • Śrutowej.

Prace potrwają 18 miesięcy.

42 mln zł na inwestycję. Ponad 23 mln zł z Unii Europejskiej

Wartość projektu wynosi blisko 42 mln zł, z czego ponad 23 mln zł pochodzi z dofinansowania w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027. Zadanie jest częścią większego projektu „Zintegrowany System Transportu Szynowego – etap IV”, którego kluczowym celem jest rozwój transportu publicznego we Wrocławiu.

Dokładne zmiany w komunikacji zbiorowej:

KOMUNIKACJA TRAMWAJOWA
0

ZOO – Wróblewskiego – Wajdy – most Zwierzyniecki – Skłodowskiej-Curie – Rondo Reagana (peron 3) – pl. Grunwaldzki – most Grunwaldzki – Kujawska – pl. Wróblewskiego – Pułaskiego – Małachowskiego – Piłsudskiego – Dworzec Główny
Dworzec Główny – Piłsudskiego – Świdnicka – pl. Teatralny – Teatralna – Skargi – pl. Dominikański – bł. Czesława – św. Katarzyny – Piaskowa – most Piaskowy – św. Jadwigi – mosty Młyńskie – pl. Bema –Sienkiewicza – Wyszyńskiego – Szczytnicka – Skłodowskiej-Curie – Rondo Reagana (peron 4) – Skłodowskiej-Curie – most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – ZOO
6
Krzyki – Powstańców Śląskich – Świdnicka – pl. Teatralny – Teatralna – Skargi – pl. Dominikański – bł. Czesława – św. Katarzyny – Piaskowa – most Piaskowy – św. Jadwigi – mosty Młyńskie – pl. Bema – Bema – Poniatowskiego – Jedności Narodowej – mosty Warszawskie – Kromera – Kromera Kromera – Toruńska – Kromera – mosty Warszawskie – Jedności Narodowej – Poniatowskiego – Bema – pl. Bema – mosty Młyńskie – św. Jadwigi – most Piaskowy  Grodzka – Nowy Świat – Kazimierza Wielkiego – Krupnicza – Podwale – Świdnicka – Powstańców Śląskich – Krzyki
   7

Poświętne – Żmigrodzka – most Trzebnicki – Trzebnicka – pl. Powstańców Wielkopolskich – pl. Staszica – Pomorska – mosty Pomorskie – Nowy Świat – Kazimierza Wielkiego – Krupnicza – Podwale – Świdnicka – Powstańców Śląskich – Karkonoska – Przyjaźni – Klecina
Klecina – Przyjaźni – Karkonoska – Powstańców Śląskich – Świdnicka – pl. Teatralny – Widok – Szewska – Grodzka – mosty Pomorskie – Pomorska – pl. Staszica – pl. Powstańców Wielkopolskich – Trzebnicka – most Trzebnicki – Żmigrodzka – Poświętne
19
Kozanów                (Górnicza) –        Pilczycka                –        Popowicka – Starogroblowa – Długa – Dmowskiego – most Mieszczański – Dubois – Pomorska        – pl. Staszica        – pl. Powstańców Wielkopolskich         – Trzebnicka –         Słowiańska        – Jedności Narodowej         – Poniatowskiego         Bema                – pl.        Bema        – Sienkiewicza – Piastowska – pl. Grunwaldzki – Skłodowskiej-Curie – most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – ZOO
ZOO – Wróblewskiego – Wajdy – most Zwierzyniecki – Skłodowskiej-Curie – pl. Grunwaldzki – Piastowska – Sienkiewicza – pl. Bema – Bema – Poniatowskiego – Jedności Narodowej – Słowiańska – Trzebnicka  pl. Powstańców Wielkopolskich – pl. Staszica – Pomorska – Dubois – most Mieszczański – Dmowskiego – Długa – Starogroblowa – Popowicka – Pilczycka – Kozanowska – Dokerska – Kozanów (Dokerska)

Komentarze