Wrocław rozpoczyna przebudowę węzła przesiadkowego Dubois–Drobnera. Zmiany w kursowaniu tramwajów
We Wrocławiu rusza jedna z najważniejszych inwestycji transportowych ostatnich lat – przebudowa węzła przesiadkowego przy skrzyżowaniu ulic Dubois i Drobnera.
Projekt o wartości ponad 40 mln zł całkowicie odmieni wygląd i funkcjonalność tego newralgicznego miejsca, przekształcając je w nowoczesne, wygodne i ekologiczne minicentrum przesiadkowe dla pasażerów komunikacji miejskiej. Pierwsze zmiany dla pasażerów zaczną obowiązywać już od soboty 22 listopada.
Rozkład jazdy:
- Jakie zmiany infrastrukturalne obejmuje przebudowa węzła przesiadkowego Dubois–Drobnera i w jaki sposób mają one poprawić komfort pasażerów?
- Jakie objazdy i korekty tras wprowadzono dla tramwajów i autobusów w związku z rozpoczęciem prac?
- W jaki sposób projekt uwzględnia rozwiązania ekologiczne oraz ochronę istniejącej zieleni, w tym platana klonolistnego przy ul. Drobnera?
„Węzeł Dubois–Drobnera stanie się wygodniejszy i bezpieczniejszy”
Jak podkreśla prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, inwestycja jest kolejnym etapem porządkowania i unowocześniania transportu publicznego w mieście:
– Ta inwestycja to kolejny ważny etap porządkowania i unowocześniania transportu publicznego we Wrocławiu. Wraz z przebudową zniknie także najwęższy przystanek w mieście. Węzeł Dubois–Drobnera stanie się miejscem, które w istotny sposób ułatwi codzienne podróże mieszkańców, poprawi bezpieczeństwo i zwiększy komfort przemieszczania się po mieście – podkreśla prezydent.
Przebudowa torowiska i nowe podwójne przystanki
W ramach projektu przebudowane zostanie około 500 metrów torowiska tramwajowego oraz zmodernizowanych 1200 metrów sieci trakcyjnej. Dotychczasowe przystanki tramwajowe znikną, a ich miejsce zajmą dwa podwójne przystanki tramwajowo-autobusowe.
Wiceprezes Wrocławskich Inwestycji, Bartosz Nowak, wyjaśnia:
– Dzięki odpowiednio wydłużonym peronom jednocześnie będą mogły zatrzymywać się tu dwa tramwaje lub tramwaj i autobus. Skróci to czas przesiadek i znacząco zwiększy funkcjonalność całego węzła. Zmiana geometrii skrzyżowania pozwoli także odsunąć przystanki z samego centrum skrzyżowania. Dzięki temu ruch samochodów będzie płynniejszy, a pasażerowie zyskają wygodniejsze warunki podróżowania.
Ułatwienia i bezpieczeństwo dla pieszych oraz rowerzystów
Prace obejmą przebudowę całej infrastruktury drogowej w okolicy węzła. Powstaną:
- nowe jezdnie,
- chodniki,
- drogi rowerowe,
- przejazdy rowerowe i przejścia dla pieszych.
Nowe rozwiązania połączą się z istniejącą oraz budowaną infrastrukturą, m.in. na ul. Pomorskiej i drugiej części ul. Dubois.
Na wysokości ul. Cybulskiego zaplanowano nowe przejście piesze i przejazd rowerowy, co zwiększy bezpieczeństwo w rejonie mostów Uniwersyteckich. Jedno z przejść zostanie też przeniesione – między ul. Śrutową a Rydygiera przejście będzie dostępne po stronie północnej.
Zieleń, ogrody deszczowe i energooszczędne oświetlenie
Projekt nie ogranicza się do infrastruktury transportowej – duży nacisk położono na zieleń i rozwiązania ekologiczne. Przewidziano nasadzenia:
- 11 drzew,
- 1300 krzewów,
- 1490 pnączy,
- 1052 traw ozdobnych,
- 263 półkrzewów,
- 263 roślin cebulowych.
Osiem drzew pojawi się także bezpośrednio na przystankach, które dodatkowo zostaną wyposażone w trejaże porośnięte roślinami. W obrębie skrzyżowania zaplanowano ogrody deszczowe i nowe rabaty, m.in. z różami.
Szczególną uwagę poświęcono ochronie platana klonolistnego przy ul. Drobnera – drzewo otrzyma większą przestrzeń biologicznie czynną.
Cały obszar zostanie oświetlony nowoczesnym systemem – pojawi się 27 latarni i 84 oprawy oświetleniowe, w tym dodatkowe światła przy przejściach i przejazdach rowerowych.
Zmiany dla pasażerów komunikacji miejskiej
Od 22 listopada zmienią się trasy kilku linii tramwajowych:
- 0 i 6 – pojadą przez most Piaskowy,
- 7 – przez mosty Pomorskie,
- 19 – przez ul. Pomorską, pl. Staszica i pl. Bema.
Tydzień później zmienią się także trasy wybranych autobusów – m.in. linii 128, 144, 240, 242, 244, 247, 248, 250, 251 i 259, które będą korzystać z tymczasowych przystanków na Pomorskiej i/lub Drobnera.
Zmiany dla kierowców: tylko jeden pas w każdym kierunku
Od nocy z 28 na 29 listopada kierowcy będą mieli do dyspozycji tylko po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Na ul. Drobnera ruch zostanie przeniesiony na tymczasową jezdnię wybudowaną na obecnym torowisku tramwajowym.
Zamknięte zostaną wloty z ulic:
- Łokietka,
- Rydygiera,
- Śrutowej.
Prace potrwają 18 miesięcy.
42 mln zł na inwestycję. Ponad 23 mln zł z Unii Europejskiej
Wartość projektu wynosi blisko 42 mln zł, z czego ponad 23 mln zł pochodzi z dofinansowania w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027. Zadanie jest częścią większego projektu „Zintegrowany System Transportu Szynowego – etap IV”, którego kluczowym celem jest rozwój transportu publicznego we Wrocławiu.
Dokładne zmiany w komunikacji zbiorowej:
KOMUNIKACJA TRAMWAJOWA
0
ZOO – Wróblewskiego – Wajdy – most Zwierzyniecki – Skłodowskiej-Curie – Rondo Reagana (peron 3) – pl. Grunwaldzki – most Grunwaldzki – Kujawska – pl. Wróblewskiego – Pułaskiego – Małachowskiego – Piłsudskiego – Dworzec Główny
Dworzec Główny – Piłsudskiego – Świdnicka – pl. Teatralny – Teatralna – Skargi – pl. Dominikański – bł. Czesława – św. Katarzyny – Piaskowa – most Piaskowy – św. Jadwigi – mosty Młyńskie – pl. Bema –Sienkiewicza – Wyszyńskiego – Szczytnicka – Skłodowskiej-Curie – Rondo Reagana (peron 4) – Skłodowskiej-Curie – most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – ZOO
6
Krzyki – Powstańców Śląskich – Świdnicka – pl. Teatralny – Teatralna – Skargi – pl. Dominikański – bł. Czesława – św. Katarzyny – Piaskowa – most Piaskowy – św. Jadwigi – mosty Młyńskie – pl. Bema – Bema – Poniatowskiego – Jedności Narodowej – mosty Warszawskie – Kromera – Kromera Kromera – Toruńska – Kromera – mosty Warszawskie – Jedności Narodowej – Poniatowskiego – Bema – pl. Bema – mosty Młyńskie – św. Jadwigi – most Piaskowy – Grodzka – Nowy Świat – Kazimierza Wielkiego – Krupnicza – Podwale – Świdnicka – Powstańców Śląskich – Krzyki
7
Poświętne – Żmigrodzka – most Trzebnicki – Trzebnicka – pl. Powstańców Wielkopolskich – pl. Staszica – Pomorska – mosty Pomorskie – Nowy Świat – Kazimierza Wielkiego – Krupnicza – Podwale – Świdnicka – Powstańców Śląskich – Karkonoska – Przyjaźni – Klecina
Klecina – Przyjaźni – Karkonoska – Powstańców Śląskich – Świdnicka – pl. Teatralny – Widok – Szewska – Grodzka – mosty Pomorskie – Pomorska – pl. Staszica – pl. Powstańców Wielkopolskich – Trzebnicka – most Trzebnicki – Żmigrodzka – Poświętne
19
Kozanów (Górnicza) – Pilczycka – Popowicka – Starogroblowa – Długa – Dmowskiego – most Mieszczański – Dubois – Pomorska – pl. Staszica – pl. Powstańców Wielkopolskich – Trzebnicka – Słowiańska – Jedności Narodowej – Poniatowskiego – Bema – pl. Bema – Sienkiewicza – Piastowska – pl. Grunwaldzki – Skłodowskiej-Curie – most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – ZOO
ZOO – Wróblewskiego – Wajdy – most Zwierzyniecki – Skłodowskiej-Curie – pl. Grunwaldzki – Piastowska – Sienkiewicza – pl. Bema – Bema – Poniatowskiego – Jedności Narodowej – Słowiańska – Trzebnicka – pl. Powstańców Wielkopolskich – pl. Staszica – Pomorska – Dubois – most Mieszczański – Dmowskiego – Długa – Starogroblowa – Popowicka – Pilczycka – Kozanowska – Dokerska – Kozanów (Dokerska)






Komentarze