Wrocław: Nowa trasa tramwajowa na Kościuszki plus węzeł przesiadkowy Kwiska
5 grudnia 2025 r. we Wrocławiu ogłoszono rozpoczęcie prac projektowych dla dwóch strategicznych zadań w obszarze transportu publicznego. Wrocławskie Inwestycje podpisały umowę wartą ponad 3 mln PLN na przygotowanie dokumentacji dla przebudowy ul. Kościuszki, obejmującej przywrócenie ruchu tramwajowego.
Równocześnie spółka ogłosiła przetarg na opracowanie projektu przebudowy węzła przesiadkowego Kwiska, jednego z najbardziej obciążonych punktów komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Obydwa zadania pozycjonują stolicę Dolnego Śląska jako miasto inwestujące długofalowo w rozwój sieci tramwajowej i poprawę obsługi pasażerów.
Rozkład jazdy
- Jak długa będzie nowa trasa tramwajowa projektowana na ul. Kościuszki?
- Ile miesięcy ma projektant na przygotowanie dokumentacji dla przebudowy węzła Kwiska?
- Jaki jest strategiczny cel przywrócenia tramwajów na Kościuszki?
Kościuszki wraca na mapę tramwajową Wrocławia
Przebudowa ul. Kościuszki na odcinku od Pułaskiego do Krakowskiej to jedna z najważniejszych inwestycji wrocławskiej komunikacji miejskiej ostatnich lat. Tramwaje jeździły tędy jeszcze na początku XXI wieku, a decyzja o ich przywróceniu wpisuje się w strategię odciążenia ul. Traugutta oraz zapewnienia przyszłych możliwości połączenia sieci w kierunku ul. Opolskiej, gdzie już trwa projektowanie nowej trasy tramwajowej na Księże Wielkie. Podpisana przez Wrocławskie Inwestycje umowa o wartości ponad 3 mln PLN obejmuje wykonanie pełnej dokumentacji w ciągu 18 miesięcy, co oznacza, że miasto zakłada rozpoczęcie robót budowlanych po zakończeniu procesu projektowego i uzgodnień administracyjnych.
Projekt przewiduje budowę nowej, dwukierunkowej trasy tramwajowej o długości około jednego kilometra wraz z rozjazdami umożliwiającymi kierowanie ruchu na Pułaskiego i Traugutta. W ramach przebudowy ulicy zaplanowano kompleksową modernizację jezdni, chodników i dwukierunkowych dróg rowerowych, dodanie około 130 metrów brakującego odcinka drogi rowerowej na ul. Krakowskiej oraz budowę nowych zjazdów i miejsc postojowych. Istotnym elementem są rozwiązania proekologiczne, obejmujące przygotowanie terenów pod przyszłe zieleńce przy Pułaskiego/Kościuszki, Zgodnej oraz Krakowskiej. Projekt zawiera także modernizację oświetlenia, przebudowę sygnalizacji świetlnej do standardu ITS, nowe przejścia i przejazdy rowerowe, a także projekt odwodnienia i przebudowę sieci podziemnych. Łącznie zaplanowano modernizację i budowę dziesięciu peronów tramwajowych i autobusowych.
Kwiska: zachodni węzeł przesiadkowy
Drugą istotną inwestycją jest modernizacja węzła przesiadkowego Kwiska, określanego przez władze miasta jako odpowiednik Ronda Grunwaldzkiego dla zachodniej części Wrocławia. W szczycie transportowym autobus lub tramwaj pojawia się tutaj średnio co 30 sekund, co czyni to miejsce jednym z najbardziej obciążonych punktów komunikacyjnych w całym regionie. Po przebudowie ma być znacznie wygodniej i bezpieczniej dzięki poszerzeniu ul. Wejherowskiej, konfliktowym zmianom organizacji ruchu oraz wprowadzeniu obustronnych chodników i dwukierunkowych dróg rowerowych. Kluczową zmianą będzie projekt peronów, zaplanowanych tak, by tramwaje i autobusy zatrzymywały się w tych samych punktach w obu kierunkach, co uprości przesiadki i skróci czas obsługi pasażerów.
Wrocławskie Inwestycje ogłosiły właśnie przetarg na opracowanie koncepcji i pełnej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń i decyzji. Wykonawca będzie miał 19 miesięcy od podpisania umowy na przygotowanie materiałów, co w praktyce oznacza, że ewentualne roboty budowlane mogą ruszyć najwcześniej w latach 2027–2028, w zależności od przebiegu procesu przetargowego, oceny oddziaływania na ruch tramwajowy oraz dostępnych środków inwestycyjnych.
Wrocław od kilku lat systematycznie rozwija sieć tramwajową oraz infrastrukturę przesiadkową, a działania takie jak budowa trasy na Popowice, modernizacja torowisk na Grabiszyńskiej, Ołbińskiej czy Hubskiej oraz odnowa węzłów tramwajowych pokazują konsekwentny kierunek inwestycyjny miasta. Powrót tramwajów na ul. Kościuszki to logiczna kontynuacja strategii „odciążania” najbardziej obciążonych korytarzy transportu publicznego. Natomiast przebudowa Kwiski, jednego z kluczowych punktów wymiany pasażerów w zachodniej części miasta, była postulowana przez ekspertów i pasażerów od wielu lat. Obie inwestycje mogą realnie poprawić funkcjonowanie komunikacji miejskiej, jeśli harmonogramy zostaną utrzymane, a finansowanie zabezpieczone na etapie realizacji.







Komentarze