Wrocław inwestuje w nową trasę tramwajową i zrównoważony transport. Opolska i Krakowska zyskają nową jakość
Wrocław kontynuuje rozwój infrastruktury transportowej. Władze miasta wybrały projektanta, który przygotuje dokumentację dla jednej z kluczowych inwestycji komunikacyjnych – przebudowy ul. Opolskiej i rozbudowy infrastruktury drogowej wzdłuż ul. Krakowskiej.
Głównym celem projektu jest przedłużenie trasy tramwajowej z Księża Małego na Księże Wielkie, aż za ulicę Brochowską – czyli niemal do granic administracyjnych miasta z gminą Siechnice.
Rozkład jazdy:
- Jakie warianty przebiegu nowej trasy tramwajowej są brane pod uwagę w ramach opracowania koncepcji?
- Kiedy planowane jest rozpoczęcie budowy i jaki jest przewidywany termin zakończenia inwestycji?
- Jakie mechanizmy konsultacyjne przewidziano, aby mieszkańcy mogli realnie wpłynąć na kształt projektu?
2,3 kilometra nowego torowiska
Nowa linia tramwajowa liczyć ma około 2,3 kilometra długości i zostanie poprowadzona po jednej stronie ul. Opolskiej, na wydzielonym, dwukierunkowym torowisku przystosowanym również do ruchu autobusowego. Aby to umożliwić, przewiduje się przesunięcie jezdni samochodowej w stosunku do obecnego układu ulicy.
Docelowo projekt ma stworzyć nową pętlę tramwajowo-autobusową, przy której powstanie również węzeł przesiadkowy „park and ride” dla kierowców oraz parking rowerowy. Dzięki temu zwiększy się dostępność komunikacyjna obszaru Księża Wielkiego, jednocześnie zachęcając mieszkańców i osoby dojeżdżające z gmin ościennych do przesiadek na transport publiczny.
Inwestycja kompleksowa: tramwaje, jezdnie, chodniki i zieleń
W ramach projektu przewidziano nie tylko budowę torowiska, ale także szeroko zakrojone prace drogowe i infrastrukturalne:
- przebudowę jezdni i skrzyżowań,
- rozbudowę sieci chodników i przejść dla pieszych,
- budowę ścieżek rowerowych (także wzdłuż ul. Krakowskiej od alei Wielkiej Wyspy),
- powstanie nowych przystanków komunikacji publicznej.
Ważnym elementem jest także planowana rewitalizacja zieleni miejskiej. Ulica Opolska ma zyskać alejowy charakter – na całym odcinku objętym inwestycją planowane są nasadzenia drzew i krzewów, co przyczyni się do poprawy estetyki przestrzeni oraz mikroklimatu.
Infrastruktura dla pojazdów elektrycznych
Nowa pętla zostanie przystosowana do obsługi autobusów elektrycznych, które będą mogły się tam ładować. Projektant uwzględni zatem rezerwę terenu pod:
- trafostację zasilającą system ładowania,
- kanały prowadzące przewody do pantografów zamontowanych na wiatrach przystankowych lub specjalnych stanowiskach.
W pobliżu obecnej pętli przy ul. Opolskiej zaplanowano również drugi tor, co usprawni ruch i poprawi przepustowość przyszłej linii.
Konsultacje z mieszkańcami i otwarte decyzje
Choć prace projektowe dopiero się rozpoczną, już teraz zapowiedziano, że decyzja o ostatecznym przebiegu torowiska (po której stronie ulicy powstanie) zostanie podjęta na etapie koncepcyjno-projektowym. Kluczową rolę w tym procesie odegrają konsultacje społeczne z mieszkańcami Księża i okolicznych osiedli.
Cały obszar inwestycji obejmuje ok. 3 km pasa drogowego. Budżet przewidziany na opracowanie dokumentacji wynosi 3 346 276,50 zł brutto.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze