Wrocław buduje TAT na Jagodno. Z tramwajami w opcji
Początek trasy autobusowo-tramwajowej na Jagodno już nabiera kształtu. Na ul. Bardzkiej, tuż za skrzyżowaniem z Morwową i Świeradowską, wyraźnie widać korytarz trasy, są już ułożone krawężniki, ale – co najważniejsze – zamknięty został tam już temat podziemnych sieci.
Jednak przed wykonawcą jeszcze dużo pracy. Trwają intensywne roboty na dalszym odcinku biegnącym wzdłuż ulicy Buforowej.
Prace podziemne
Na tego typu budowach najbardziej wymagające i czasochłonne są prace podziemne. Jak mawiają budowlańcy to, co się dzieje już na powierzchni, a co później jest widoczne dla mieszkańców, to wisienka na torcie.
Wykonawca ma jednak jeszcze ponad rok na sfinalizowanie inwestycji, a przy tym tempie pracy nie ma zagrożenia dla terminowego dokończenia budowy.
Dla wykonawcy trudny był okres zimowy, jednak mimo to prace przebiegają w dobrym tempie, nie widać obecnie zagrożeń, co do terminu ich zakończenia. Obecnie na odcinku Buforowej trwają intensywne prace przy budowie kanalizacji i sieci podziemnych – mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Przypomnijmy, że trasa autobusowo-tramwajowa na Jagodno początkowo będzie trasą autobusową. Ulica Bardzka przecina się bowiem z linią kolejową nr 285. Autobusy – tak jak obecnie – będą się tam zatrzymywać na rogatkach kolejowych, ale tory tramwajowe nie mogą krzyżować się kolejowymi, a zatem, nie mogą powstać.
Tramwaj na Jagodno – skrzyżowanie, albo wiadukt
Premier Donald Tusk odwiedzając Jagodno zapowiedział zmianę tych regulacji, co otwarłoby tramwajowi drogę na Jagodno.
Druga opcja jest taka, że z budową torowiska miasto poczeka, aż PKP Polskie Linie Kolejowe wyniosą linię 285 na nasyp – co mają w planie. Jednak na zrealizowanie takiego przedsięwzięcia możemy poczekać dekadę bądź dwie. PLK nie mają jeszcze projektu, a co ważniejsze, finansowania w przewidywalnej przyszłości.
Trasa na Jagodno będzie czekać na tramwaje
Powstająca trasa na Jagodno ma jednak parametry trasy tramwajowej. Jest budowana na podstawie projektu przygotowanego pod tramwaje. Jak wyjaśniał na kilka miesięcy temu projektant, prezes Biura Projektów Dróg i Mostów BBKS-Projekt Marek Suchy, gdy budowa torowiska będzie możliwa, wystarczy sfrezować asfalt, ułożyć tory i ponownie masą bitumiczną bądź betonem wypełnić przestrzeń między nimi.
Geometria trasy w planie i profilu – łuki poziome, pochylenia podłużne, łuki pionowe – została dostosowana do wymagań dla linii tramwajowej. Podobnie wszystkie perony przystankowe zaprojektowano w taki sposób, żeby nie było potrzeby ich korekty w czasie przebudowy jezdni autobusowej na trasę tramwajowo-autobusową – mówi Marek Suchy, prezes Biura Projektów Dróg i Mostów BBKS-Projekt.
Podbudowa trasy jest wykonana w takiej technologii, aby przenosiła obciążenia generowane przez tramwaje. Jest przewidziane miejsce na słupy trakcyjne.
Trasa na Jagodno – bez torowiska – powstaje kosztem 42 mln zł, z czego 40 mln zł pochodzi w programu Polski Ład. To 2,3 km trasy rozpoczynającej się na Bardzkiej, biegnącej przez Buforową, a kończąca się pętlą i na wysokości ul. Kajdasza. Autobusy, a docelowo i tramwaje, będą się zatrzymywać na pięciu przystankach.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze