Wrocław buduje nową zajezdnię tramwajową. Umowa podpisana
Budowa zajezdni tramwajowej, rozbudowa alei Architektów, nowa trasa tramwajowa, zespół szkolno-przedszkolny i Wrocławskie Centrum Sportu – to inwestycje, które mają polepszyć życie mieszkańców nie tylko Nowych Żernik, ale całej zachodniej części Wrocławia.
Wrocław intensywnie się rozwija, dlatego miasto planuje kolejne inwestycje.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla mieszkańców i komunikacji miejskiej przyniesie budowa nowej zajezdni tramwajowej?
- Czy rozbudowa Alei Architektów uwzględnia infrastrukturę dla pieszych, rowerzystów oraz zielone tereny?
- Jaki będzie przebieg nowej trasy tramwajowej i które dzielnice zyskają dzięki niej lepsze połączenia komunikacyjne?
Intensywne prace
Trwają prace nad trasami tramwajowymi i autobusowymi na Swojczyce, Psie Pole, Maślice, Klecinę oraz w kierunku szpitala w kierunku ul. Borowskiej.
– Od maja br. komunikacja miejska jedzie wydzielonym buspasem na Jagodno, od kilku lat mieszkańców wozi tramwaj na Nowy Dwór i Pilczyce. Ale planujemy dalej i inwestujemy też na Nowych Żernikach! Nie tylko w transport, ale także w całą miejską tkankę – w infrastrukturę, edukację i sport – mówi Renata Granowska, wiceprezydent Wrocławia.
W piątek, 17 października, odbyło się symboliczne podpisanie umowy na zaprojektowanie ogromnej zajezdni, która ma powstać właśnie na Nowych Żernikach.
– To krok milowy w stronę nowoczesnego, ekologicznego i lepiej skomunikowanego miasta. To projekt, który na lata wyznaczy kierunek rozwoju miejskiej komunikacji – dodaje prezydent.
Zajezdnia powstanie w rejonie alei Architektów – w miejscu, które w ostatnich latach staje się jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów Wrocławia. Zadanie powierzono konsorcjum firm DATABOUT Sp. z o.o. (lider) oraz RYSY Architekci Sp. z o.o. Sp. k. (partner), które złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu.
– Nowa zajezdnia ma być jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. Pomieści około 150 tramwajów, będzie miała hale serwisowe i remontowe, myjnię, lakiernię i budynek Centrali Ruchu – wymienia Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Zajezdnia zostanie zaprojektowana w duchu zrównoważonego rozwoju – z panelami fotowoltaicznymi, odwracalnymi pompami ciepła, wentylacją z rekuperacją i systemem odzyskiwania deszczówki wykorzystywanej do mycia tramwajów.
– Rozpoczynamy projekt, który otwiera nowy rozdział w historii wrocławskiej komunikacji miejskiej. Dzięki tej zajezdni będziemy mogli lepiej obsługiwać zachodnią część miasta, rozwijać sieć połączeń i jeszcze skuteczniej dbać o nasz tabor. Chcemy, by ten obiekt stał się wzorem nowoczesnych, przyjaznych środowisku inwestycji komunikacyjnych – dodaje prezes MPK.
Koszt projektu to ok. 13 mln zł. W ciągu trzech miesięcy powstanie koncepcja zajezdni, a następnie – w ciągu 15 miesięcy – kompletna dokumentacja budowlana.
Rozbudowa alei Architektów, budowa torowiska i pętli
To nie koniec zadań w tej okolicy. Wrocławskie Inwestycje otworzyły też oferty na przedłużenie alei Architektów (pierwszy etap). Ulica ta stanie się jednym z kluczowych elementów układu komunikacyjnego Nowych Żernik.
– Mamy sześć ofert w przetargu na budowę nowego odcinek alei Architektów od skrzyżowania z ul. Tadeusza Brzozy (ok. 0,5 km). Dobra wiadomość jest taka, że w zakładanym przez nas budżecie na to zadanie wynoszącym 12,16 mln zł zmieścili się wszyscy wykonawcy. Teraz będziemy analizować ich oferty pod względem formalnym – mówi Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji, które nadzorują to zadanie.
Nowa aleja będzie miała dwie jezdnie po 3,5 m, ścieżkę rowerową o szerokości 2,5 m oraz chodnik 3,5 m. Powstanie również kanalizacja deszczowa z systemem muld chłonnych, zieleń, oświetlenie i mała architektura. Wykonawca będzie miał 7 miesięcy od podpisania umowy na realizację zadania.
Zgodnie z zapowiedzią jest też przetarg na projekt trasy tramwajowej wzdłuż alei, który umożliwi w przyszłości dojazd tramwajów od ulicy Kosmonautów do planowanej zajezdni, a pętla ma powstać w sąsiedztwie planowanego w pobliżu Wrocławskiego Centrum Sportu. Na odcinku 1,4 km powstanie tu torowisko tramwajowe, a pętla pozwoli obsłużyć co najmniej dwie linie. Będzie przystosowana także do ruchu autobusowego.
Na pętli planowana jest m.in. toaleta publiczna oraz tzw. „komfortka” – specjalne pomieszczenie z przewijakiem dostosowanym również dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Wzdłuż trasy pojawią się nowoczesne przystanki przy ul. Brzozy, ul. Grabowej i przy planowanym Wrocławskim Centrum Sportu. Ma być też miejsce na stacje roweru miejskiego.
Po wschodniej stronie alei Architektów powstaną dodatkowo: droga rowerowa o szerokości 2,5 m, chodnik o szerokości 2 m i pas zieleni oddzielający ruch od torowiska. Torowisko ma być zielone. W projekcie przewidziano ogrody deszczowe, zbiorniki retencyjne oraz nowe nasadzenia drzew i krzewów.Biuro projektowe będzie miało 16 miesięcy od podpisania umowy na przygotowanie dokumentacji.
Komentarze