Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wpływ badań napełnień na krakowskie tramwaje

infotram
23.01.2015 13:51
0 Komentarzy

Jak pomiary badań napełnień w pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie wpłynęły na tramwaje? Oto kilka zmian, które Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu wcielił w życie, opierając się na tych pomiarach. I tak:

1. Jednym z pierwszych wniosków po pomiarach było np. skierowanie do obsługi jednego z porannych kursów linii 23 większego pociągu tramwajowego. Linia ta przez cały dzień cieszy się umiarkowanym zainteresowaniem pasażerów, natomiast w szczycie porannym w jednym kursie z Bieżanowa podróżuje ponad 160 osób, tak że od Dworcowej tramwaj ten nie zabierał wszystkich chętnych pasażerów z przystanku. Dzięki zamianie taboru, problem ten udało się rozwiązać jeszcze w listopadzie.

2. ZIKiT nie uważa 185 osób w wagonie NGT6 za przesadę. Obserwuje kurs linii numer 8, którym podróżuje tylu właśnie pasażerów, od pewnego czasu i wynik ten potwierdza wcześniejsze obserwacje. Również 246 osób w składzie E1+c3 kursującym na linii 22 jest możliwy. Wystarczy, że nie zostanie zrealizowany wcześniejszy kurs linii 1 lub 14, bądź tramwaj opóźni się.

ZIKiT zwraca również uwagę, że pomiary frekwencji pasażerskiej w pojazdach komunikacji miejskiej są rodzajem badania statystycznego, obarczonego pewnym błędem. Jest to zaledwie zapis jednego dnia roboczego, soboty i niedzieli. Tymczasem frekwencja pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej, podobnie jak ruchu pojazdów na ulicach miasta czy w ogóle ruchliwości ludzi zależy od szeregu czynników np. pogody czy konkretnego dnia tygodnia (inaczej wygląda ruch we środę a inaczej w piątek).

Jak informuje ZIKiT badania są elementem większego projektu pn. 'Zintegrowany system taryfowo-biletowy w obszarze aglomeracji krakowskiej’, który wciąż jest wykonywany. Głównym celem projektu jest próba opracowania wspólnej taryfy biletowej, która uwzględniłaby jak największą liczbę przewoźników świadczących przewozy w ramach Aglomeracji Krakowskiej. Badania frekwencji pasażerskiej dotyczyły nie tylko pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie, ale również pasażerów pociągów przyjeżdżających do Krakowa. Dodatkowo, prowadzone były badania ankietowe pasażerów pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie, pociągów oraz przewoźników prywatnych, dotyczące wybieranych środków transportu po przybyciu do centrum Krakowa oraz rodzajów biletów, z jakich korzystają ankietowane osoby. Pomiary prowadzone były w dni powszednie (wtorek, środa, czwartek), w soboty i w niedziele na liniach miejskich Komunikacji Miejskiej w Krakowie. W każdym z pojazdów umieszczone zostały osoby wyposażone w arkusze do zapisywania danych. Na każdym przystanku zliczały, ilu pasażerów wysiadło i ilu wsiadło do pojazdu. W przypadku większych pojazdów, np. tramwajów wieloczłonowych lub autobusów przegubowych, w środku pojazdu były dwie lub nawet trzy osoby wykonujące pomiar.

Komentarze