Wiceprezydent Poznania: Polski przemysł nic nie traci na zakupach tramwajów z Bonn. Warszawa kupiła wagony z Korei
MPK Poznań Sp. z o.o. od lat konsekwentnie modernizuje swój tabor tramwajowy, kładąc nacisk na zakup nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów.
Jak podkreślił wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski, działania te mają na celu poprawę komfortu pasażerów i zwiększenie efektywności komunikacji miejskiej.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla pasażerów niesie zakup nowych tramwajów Moderus Gamma LF03 w porównaniu ze starszym taborem
- Dlaczego MPK Poznań zdecydowało się na zakup używanych tramwajów z Bonn, zamiast gruntownie modernizować składy 105N?
- Jakie są przewidywane dalsze kroki MPK Poznań w modernizacji taboru tramwajowego w kontekście środków unijnych?
Niskopodłogowe tramwaje dla wszystkich
– „Niskopodłogowy tabor, rzecz jasna, jest przyjazny dla osób z niepełnosprawnością, dla rodziców z wózkami dziecięcymi oraz pozwala na szybszą wymianę pasażerów na przystankach” – zaznaczył Wiśniewski.
Nowoczesne tramwaje dwukierunkowe, takie jak zamówione ostatnio Moderus Gamma LF03, mają dodatkowe zalety. Są praktyczniejsze z punktu widzenia budowy nowych linii tramwajowych, ponieważ eliminują konieczność budowy pętli, a także sprawdzają się podczas remontów, gdzie można uruchomić tzw. wahadła.
Nowe tramwaje Moderus Gamma LF03
MPK Poznań zamówiło 30 nowoczesnych tramwajów Moderus Gamma LF03 w firmie Modertrans. Jak podkreślił Wiśniewski, zakup ten jest możliwy dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), o które ubiega się Miasto Poznań.
– „Pierwsze z nich pojawią się już w tym roku! Warto podkreślić, że MPK Poznań, jako jedno z nielicznych w kraju, zamówiło nowe tramwaje ze znacznym wyprzedzeniem, co pozwoliło na realizację tego zamówienia za rozsądne pieniądze – około 9 milionów złotych za pojazd, uwzględniając waloryzację” – powiedział wiceprezydent.
Ekonomiczne podejście do modernizacji
Poznańskie MPK, oprócz inwestycji w nowe tramwaje, zdecydowało się na zakup do 24 używanych tramwajów dwukierunkowych NGT6D z Bonn. Są to pojazdy wyprodukowane w 1994 roku przez Duewag/Siemens, w 75% niskopodłogowe, oferujące zdecydowanie większy komfort niż starsze modele typu 105N.
– „Za jeden tramwaj z Bonn zapłacimy raptem 46 500 euro, co pozwala wycofać stare składy 105N z 1975 roku, których gruntowna naprawa kosztowałaby około 5 milionów złotych za jeden skład. Cały kontrakt na zakup 24 tramwajów z Bonn wynosi około 2,2 miliona euro, czyli mniej niż koszt jednego nowego tramwaju na rynku” – wyjaśnił Wiśniewski.
Gospodarność i praktyczność
MPK Poznań, dzięki przemyślanej strategii, unika nieekonomicznych inwestycji. Modernizacja starych składów 105N kosztowałaby około 150 milionów złotych, co byłoby nieopłacalne. Zakup nowych Moderusów oraz używanych tramwajów z Bonn pozwala na efektywne i oszczędne zarządzanie taborem.
– „Całość działań MPK Poznań jest ze wszech miar gospodarna i praktyczna” – podsumował Wiśniewski. Dzięki tym inwestycjom Poznań umacnia swoją pozycję jako lider w modernizacji transportu miejskiego w Polsce. Polski przemysł specjalnie nie straci. Nikt nie daje gwarancji, że w przetargu na nowe tramwaje polscy producenci by wygrali. Często zagraniczni producenci są tańsi i lepsi technicznie, niż krajowi. W Olsztynie w drugim przetargu wygrało przedsiębiorstwo tureckie, a w Warszawie koreańskie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze