Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiceprezydent Poznania: Polski przemysł nic nie traci na zakupach tramwajów z Bonn. Warszawa kupiła wagony z Korei

infotram
07.01.2025 14:45
0 Komentarzy

MPK Poznań Sp. z o.o. od lat konsekwentnie modernizuje swój tabor tramwajowy, kładąc nacisk na zakup nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów.

Jak podkreślił wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski, działania te mają na celu poprawę komfortu pasażerów i zwiększenie efektywności komunikacji miejskiej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów niesie zakup nowych tramwajów Moderus Gamma LF03 w porównaniu ze starszym taborem
  2. Dlaczego MPK Poznań zdecydowało się na zakup używanych tramwajów z Bonn, zamiast gruntownie modernizować składy 105N?
  3. Jakie są przewidywane dalsze kroki MPK Poznań w modernizacji taboru tramwajowego w kontekście środków unijnych?
Tramwaj w Poznaniu/foto: MPK

Niskopodłogowe tramwaje dla wszystkich

– „Niskopodłogowy tabor, rzecz jasna, jest przyjazny dla osób z niepełnosprawnością, dla rodziców z wózkami dziecięcymi oraz pozwala na szybszą wymianę pasażerów na przystankach” – zaznaczył Wiśniewski.

Nowoczesne tramwaje dwukierunkowe, takie jak zamówione ostatnio Moderus Gamma LF03, mają dodatkowe zalety. Są praktyczniejsze z punktu widzenia budowy nowych linii tramwajowych, ponieważ eliminują konieczność budowy pętli, a także sprawdzają się podczas remontów, gdzie można uruchomić tzw. wahadła.

Nowe tramwaje Moderus Gamma LF03

MPK Poznań zamówiło 30 nowoczesnych tramwajów Moderus Gamma LF03 w firmie Modertrans. Jak podkreślił Wiśniewski, zakup ten jest możliwy dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), o które ubiega się Miasto Poznań.

– „Pierwsze z nich pojawią się już w tym roku! Warto podkreślić, że MPK Poznań, jako jedno z nielicznych w kraju, zamówiło nowe tramwaje ze znacznym wyprzedzeniem, co pozwoliło na realizację tego zamówienia za rozsądne pieniądze – około 9 milionów złotych za pojazd, uwzględniając waloryzację” – powiedział wiceprezydent.

Ekonomiczne podejście do modernizacji

Poznańskie MPK, oprócz inwestycji w nowe tramwaje, zdecydowało się na zakup do 24 używanych tramwajów dwukierunkowych NGT6D z Bonn. Są to pojazdy wyprodukowane w 1994 roku przez Duewag/Siemens, w 75% niskopodłogowe, oferujące zdecydowanie większy komfort niż starsze modele typu 105N.

– „Za jeden tramwaj z Bonn zapłacimy raptem 46 500 euro, co pozwala wycofać stare składy 105N z 1975 roku, których gruntowna naprawa kosztowałaby około 5 milionów złotych za jeden skład. Cały kontrakt na zakup 24 tramwajów z Bonn wynosi około 2,2 miliona euro, czyli mniej niż koszt jednego nowego tramwaju na rynku” – wyjaśnił Wiśniewski.

Gospodarność i praktyczność

MPK Poznań, dzięki przemyślanej strategii, unika nieekonomicznych inwestycji. Modernizacja starych składów 105N kosztowałaby około 150 milionów złotych, co byłoby nieopłacalne. Zakup nowych Moderusów oraz używanych tramwajów z Bonn pozwala na efektywne i oszczędne zarządzanie taborem.

– „Całość działań MPK Poznań jest ze wszech miar gospodarna i praktyczna” – podsumował Wiśniewski. Dzięki tym inwestycjom Poznań umacnia swoją pozycję jako lider w modernizacji transportu miejskiego w Polsce. Polski przemysł specjalnie nie straci. Nikt nie daje gwarancji, że w przetargu na nowe tramwaje polscy producenci by wygrali. Często zagraniczni producenci są tańsi i lepsi technicznie, niż krajowi. W Olsztynie w drugim przetargu wygrało przedsiębiorstwo tureckie, a w Warszawie koreańskie.

Komentarze