Warszawa z rekordowym wsparciem z KPO. Ponad 2 miliardy złotych na rozwój sieci i tabor
Tramwaje Warszawskie podpisały dwie umowy pożyczki z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na łączną kwotę 2,059 miliarda złotych.
Środki te umożliwią modernizację i zazielenienie kolejnych odcinków torowisk, budowę nowych tras na Gocław i Zieloną Białołękę, a także zakup 20 nowych tramwajów i remont 60 już eksploatowanych pojazdów. Wszystkie inwestycje mają zostać zrealizowane do końca 2030 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakie inwestycje zostaną zrealizowane w ramach pożyczek z KPO dla Tramwajów Warszawskich do 2030 roku?
- W jaki sposób pozyskane środki wpłyną na komfort podróży i rozwój ekologicznego transportu w stolicy?
- Jakie znaczenie mają nowe trasy na Gocław i Zieloną Białołękę dla przyszłości komunikacji miejskiej w Warszawie?
Historyczne wsparcie dla stołecznej komunikacji
Podczas uroczystego podpisania umów w zajezdni na Annopolu prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podkreślił znaczenie pozyskanego finansowania:
– Spotykamy się w najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w Polsce – zbudowanej przy pomocy europejskich funduszy – żeby ogłosić historyczny sukces. Warszawa pozyskała ponad 2 miliardy zł z KPO na najważniejsze inwestycje tramwajowe do 2030 roku – mówił prezydent.
Jak zaznaczył, inwestycje w komunikację miejską to jeden z jego kluczowych priorytetów:
– Komunikacja miejska to jeden z moich priorytetów. Tylko w ostatnich latach oddaliśmy kilka nowych tras tramwajowych, w tym odcinki na Woli i do Miasteczka Wilanów. Po prostu dowozimy – zarówno pasażerów w komfortowych warunkach do pracy czy szkoły, jak również kolejne inwestycje komunikacyjne. (…) Pozyskane środki przeznaczymy na dwie najważniejsze inwestycje tramwajowe w najbliższych latach: trasy na Gocław i Zieloną Białołękę. A to nie wszystko, bo z pieniędzy z KPO zakupimy 20 niskopodłogowych tramwajów i gruntownie wyremontujemy 60 kolejnych pojazdów. Zazielenimy też kolejne odcinki torowisk i zadbamy o priorytetowy przejazd dla tramwajów na kolejnych skrzyżowaniach. Jesteśmy skuteczni, bo nie obiecujemy, ale działamy – dodał Trzaskowski.
Inwestycje dla pasażerów i środowiska
Nowe finansowanie pochodzi z pożyczkowej części KPO w ramach Instrumentu Zielonej Transformacji Miast, prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Oprocentowanie wynosi zaledwie 1 proc. rocznie, bez marży i prowizji, a spłata rozłożona została na 20 lat.
Dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego Katarzyna Strzegowska zaznaczyła:
– Cieszymy się z tych środków, ponieważ Warszawski Transport Publiczny dowozi warszawianki i warszawiaków do szkoły, pracy czy domów, a tak olbrzymi zastrzyk finansowy pomoże nam zapewnić jeszcze lepszy komfort wszystkim pasażerom w ich codziennych podróżach.
Z kolei członkini zarządu Tramwajów Warszawskich Małgorzata Kaleta podkreśliła, że środki te zagwarantują spółce długoterminową stabilność:
– Środki te zapewnią stabilność finansową naszej spółki. Dzięki pozyskaniu funduszy zewnętrznych jesteśmy w stanie realizować większą liczbę inwestycji, i to w krótszym czasie. (…) Już teraz intensywnie pracujemy nad przygotowaniem do wdrożenia wszystkich projektów objętych pożyczką z KPO, które muszą być zrealizowane do końca 2030 r. Nadchodzące lata będą intensywne – już teraz prosimy mieszkańców o wyrozumiałość – możemy zagwarantować, że efekty będą zauważalne i konkretne.
Nowe trasy, zielone torowiska i modernizacja taboru
Dzięki środkom z KPO stolica zrealizuje szereg inwestycji infrastrukturalnych:
- przebudowę torowisk w alei Waszyngtona, na al. Jana Pawła II i ul. Stawki,
- modernizację węzłów rozjazdowych, m.in. Skierniewicka–Wolska,
- rozbudowę układu torowego na rondzie Daszyńskiego,
- budowę dwóch nowych tras tramwajowych – na Gocław i Zieloną Białołękę, o łącznej długości ok. 10 km,
- wdrożenie priorytetów dla tramwajów na 80 skrzyżowaniach,
- dalsze zazielenianie torowisk, co poprawi estetykę, zmniejszy hałas i ograniczy miejskie wyspy ciepła.
W ramach projektu zakupionych zostanie 20 nowych niskopodłogowych tramwajów, a 60 pojazdów typu Swing przejdzie gruntowną modernizację. Dzięki temu tramwaje będą bardziej niezawodne, cichsze i przyjaźniejsze dla środowiska.
Tramwajowa przyszłość Warszawy
Zrealizowanie projektów finansowanych z KPO umocni pozycję Warszawy jako lidera nowoczesnej, ekologicznej komunikacji miejskiej. Nowe trasy, zielone torowiska i zmodernizowany tabor mają sprawić, że tramwaje staną się kluczowym elementem transportu publicznego stolicy – szybkim, cichym i przyjaznym dla mieszkańców.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze