Warszawa z historycznym momencie: Ruszył pierwszy tramwaj z pętli na Stegnach
28 czerwca 2025 roku ruszył pierwszy tramwaj z nowej pętli na Stegnach – poinformował w sobotę prezydent stolicy Rafał Trzaskowski.
„Jeżeli dzisiaj jest 28 czerwca to znaczy, że właśnie ruszył tramwaj z pętli na Stegnach” – przekazał Trzaskowski w zamieszczonym na platformie X filmiku, na którym widać przejazd pierwszego składu. Jak dodał, podróż tramwajem z pętli do centrum zajmuje 20 minut. Nowa pętla na Stegnach to odnoga trasy tramwajowej do Miasteczka Wilanów. Drugą jest kursujący już ulicą Gagarina tramwaj na Sielce. O inwestycji tramwajowej do Miasteczka Wilanów, pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Kiedy ruszył pierwszy tramwaj z nowej pętli na Stegnach?
- Jaką trasę obsługuje nowa linia tramwajowa nr 19 w Warszawie?
- Jakie wydarzenie specjalne towarzyszyło otwarciu pętli tramwajowej na Stegnach?
Nowa pętla na Stegnach
W sobotę 28 czerwca 2025 r. Warszawa oficjalnie uruchomiła tramwajowy ruch pasażerski z nowej pętli na Stegnach. To pierwszy raz, gdy wagony pasażerskie dotarły do tej części Dolnego Mokotowa.
Nowa pętla na Stegnach to jedna z dwóch odnóg strategicznej linii tramwajowej prowadzącej do Miasteczka Wilanów. Druga – przez ul. Gagarina – obsługuje ruch na Sielce. Ukończenie odnogi i pętli na Stegnach otwiera zupełnie nowy kierunek w warszawskim systemie transportowym. Zlokalizowana przy ul. Świętego Bonifacego infrastruktura połączyła Dolny Mokotów z centrum miasta oraz z północno-zachodnimi dzielnicami Warszawy.
Od niedzieli 29 czerwca regularnie kursuje nowa linia tramwajowa nr 19, która z pętli na Stegnach przez ul. Sobieskiego, al. Jana Pawła II i Dworzec Centralny dojeżdża aż na Bemowo i Bielany. Czas przejazdu z Dolnego Mokotowa do Śródmieścia wynosi około 20 minut – to ogromna zmiana dla mieszkańców Stegien, którzy dotąd mogli liczyć jedynie na linie autobusowe.
Otwarciu trasy towarzyszyły także wydarzenia specjalne – po trasie Miasteczko Wilanów – Stegny – Sielce kursowała historyczna linia S, obsługiwana taborem zabytkowym. Tego dnia na tory wróciły m.in. wagony typu N i 105Na, przypominając o wieloletnich tradycjach tramwajów warszawskich.
Znaczenie inwestycji
Nowa infrastruktura tramwajowa na Stegnach powstała jako część większego projektu modernizacji i rozbudowy sieci szynowej w południowej Warszawie. Połączenie z trasą główną w kierunku Wilanowa odbywa się na skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego, co pozwala na elastyczne układanie rozkładów jazdy i łączenie pętli Stegny z dowolną częścią miasta.
Przebudowa wiązała się z budową torowiska, pętli z infrastrukturą przystankową i rozjazdami, a także pełną integracją z układem drogowym i rowerowym w rejonie Dolnego Mokotowa. Projekt współfinansowany był ze środków unijnych w ramach miejskich programów inwestycyjnych dotyczących mobilności niskoemisyjnej.
Jak zapowiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, linia 19 to dopiero początek integracji nowej trasy z siecią transportową stolicy. Rozwijająca się linia do Wilanowa i nowe odnogi zwiększają dostępność komunikacyjną południa miasta i mają realny wpływ na komfort codziennych dojazdów dla tysięcy mieszkańców.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze