Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa: Tramwaje wracają na Rakowiecką po 58 latach. Linia 19 pojedzie nową trasą jeszcze w grudniu

infotram
01.12.2025 15:30
0 Komentarzy

W niedzielę 30 listopada, w godzinach wieczornych, po nowo wybudowanym odcinku torowiska na ul. Rakowieckiej przejechał pierwszy tramwaj – specjalny wóz pomiarowy.

Oznacza to, że po 58 latach przerwy tramwaje znów pojadą między ul. Puławską a al. Niepodległości, a nowa trasa zostanie udostępniona pasażerom jeszcze w grudniu. Obsłuży ją linia nr 19.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie etapy prac poprzedziły przejazd tramwaju pomiarowego po nowym torowisku na ul. Rakowieckiej?
  2. W jaki sposób uruchomienie linii 19 na nowym odcinku wpłynie na codzienne podróże pasażerów z Mokotowa i Stegien?
  3. Dlaczego przejazd wozu typu 13N ma symboliczne znaczenie dla historii tramwajów na Rakowieckiej?

Sieć trakcyjna gotowa – pora na testy

W ostatnich dwóch weekendach ekipy techniczne podłączały sieć trakcyjną na nowym torowisku. Prace były prowadzone kolejno:

  • tydzień wcześniej na skrzyżowaniu ul. Rakowieckiej z ul. Puławską,
  • w miniony weekend na skrzyżowaniu przy SGH i stacji metra Pole Mokotowskie.

Po zakończeniu prac sieciowych konieczne były jazdy testowe. Ich zadaniem jest sprawdzenie prawidłowości wykonania robót oraz wskazanie miejsc wymagających ewentualnych regulacji sieci. W niedzielę 30 listopada wóz pomiarowy przejechał w obu kierunkach po całym odcinku nowego torowiska. Test wypadł pomyślnie, co oznacza, że trasa jest w pełni przejezdna.

Historyczny moment – „parówka” wraca na Rakowiecką

Jako tramwaj pomiarowy wykorzystano dostosowany do takich zadań wagon typu 13N, potocznie nazywany „parówką”. To właśnie tramwaje tego typu kursowały ul. Rakowiecką, gdy w 1967 roku zamykano funkcjonujący tam wówczas odcinek. Po ponad półwieczu historia zatoczyła koło – nowy fragment torów znów przejechała „13-ka”, tym razem w roli testera.

Testy torowiska na ul. Rakowieckiej
Testy torowiska na ul. Rakowieckiej /foto: UM Warszawa

Pierwsze przejazdy współczesnych tramwajów

Po udanym przejeździe wozu pomiarowego rozpoczęły się również jazdy próbne nowoczesnych tramwajów, które będą obsługiwać linię 19 i regularnie korzystać z nowej infrastruktury. Testy będą kontynuowane aż do momentu oficjalnego uruchomienia trasy.

Linia 19 pojedzie nową trasą

Jeszcze w grudniu tramwaje z pasażerami wrócą na Rakowiecką. Na nowy odcinek skierowana zostanie linia nr 19.

Trasa linii będzie przebiegać następująco:

  • tramwaj wjedzie na Rakowiecką od strony Goworka,
  • następnie skręci w lewo w ul. Puławską,
  • a potem nowym odcinkiem torów dojedzie do al. Niepodległości,
  • dalej pojedzie dotychczasową trasą w kierunku Bemowa.

Czas przejazdu ze Stegien do centrum (Dworzec Centralny) będzie porównywalny do obecnego – przez ul. Marszałkowską i Nowowiejską. Pasażerowie z Dolnego Mokotowa i Stegien zyskają jednak dodatkowe korzyści: bezpośredni dojazd w rejon SGH oraz wygodną przesiadkę do metra na stacji Pole Mokotowskie.

Nowy etap komunikacji na Mokotowie

Powrót tramwajów na Rakowiecką to jedna z najbardziej oczekiwanych zmian w układzie komunikacyjnym tej części miasta. Nowy odcinek zwiększy obsługę rejonu SGH, skomunikuje dwa ważne ciągi – Puławską i al. Niepodległości – oraz odciąży inne linie tramwajowe. Dla pasażerów będzie to znaczące ułatwienie i skrócenie czasu podróży, zwłaszcza na odcinkach prowadzących do metra.

Komentarze