Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa: Tramwaje wracają na Marszałkowską i Grójecką

infotram
09.10.2025 14:30
0 Komentarzy

Dwa z największych tegorocznych remontów tramwajowych dobiegają końca. Od poniedziałku, 13 października, ulicami Marszałkowską i Grójecką ponownie pojadą tramwaje.

Najpierw jednak, w weekend, drogowcy wyremontują jezdnię Marszałkowskiej, a tramwajarze zdemontują rozjazdy. Zmieni się organizacja ruchu i trasy komunikacji miejskiej.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy dokładnie tramwaje powrócą na ulice Marszałkowską i Grójecką po zakończeniu remontów?
  2. Jakie zmiany w organizacji ruchu i trasach komunikacji miejskiej zostaną wprowadzone w weekend poprzedzający wznowienie ruchu tramwajowego?
  3. Jakie prace związane z zazielenieniem i budową infrastruktury pieszo-rowerowej zaplanowano po zakończeniu głównych robót torowych?

Prace jeszcze trwają

Zielona Marszałkowska coraz bliżej. Pomiędzy Królewską i Widok pracuje kilka ekip. Tramwaje Warszawskie kończą zasadniczą część prac przy przebudowie kilometrowego odcinka torów. Pomiędzy Królewską a Świętokrzyską został już ułożony zielony rozchodnik. Na pozostałym odcinku, zgodnie z wytycznymi pogotowia ratunkowego, są płyty z zabudową z kostki granitowej, umożliwiające przejazd pojazdów uprzywilejowanych. Przygotowane zostało miejsce na przyszłą zieleń, a także nowe przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerów oraz samochodów. Przy okazji zostały wyremontowane tory od Królewskiej do Senatorskiej, a na placu Bankowym wymieniono nawierzchnię na torowisku.

Z kolei Zarząd Dróg Miejskich buduje przejście dla pieszych przy Złotej. W weekend wymieniona zostanie tam nawierzchnia jezdni. Rozpoczęła się także budowa drogi dla rowerów przy jezdni prowadzącej do placu Bankowego, a wkrótce zacznie się sadzenie zieleni.

Najpierw frezowanie Marszałkowskiej

W piątek, 10 października, o godzinie 22:00 drogowcy zamkną jezdnię ulicy Marszałkowskiej w kierunku ronda Dmowskiego, od Świętokrzyskiej do Widok. Kierowcy ponownie przejadą nią w poniedziałek, 13 października, o godzinie 4:00 rano.

Objazd wyznaczono ulicami: Świętokrzyską, Emilii Plater i Alejami Jerozolimskimi. Do Emilii Plater i Alej kierowcy dojadą też z ulicy Grzybowskiej lub Królewskiej. Remont będzie można również ominąć aleją „Solidarności” i aleją Jana Pawła II do Alej Jerozolimskich.

Na Marszałkowskiej, dla jadących z placu Bankowego, drogowcy wyznaczą osobny pas do skrętu w prawo w Królewską. Na skrzyżowaniu ze Świętokrzyską kierowcy z dwóch pasów skręcą w prawo.

Zamknięte zostanie przejście dla pieszych przez Marszałkowską przy dawnym Sezamie. Przejście i przejazd rowerowy będą drugą stroną skrzyżowania. Zebra przy ulicy Widok pozostanie cały czas otwarta.

Tramwaje i autobusy w weekend

W czasie prac na ulicy Marszałkowskiej tramwaje dojeżdżały do ulicy Andersa i ronda Dmowskiego. W obu miejscach działały tymczasowe rozjazdy, które pozwalały tramwajom zmieniać kierunek. Teraz zostaną zdemontowane. Z tego powodu w weekend nie będą kursowały tramwaje linii 15 i 16a66 będą jeździły między Piaskami a pętlą Marymont-Potok ulicami: Broniewskiego, aleją Jana Pawła II, Stawki, Andersa i Mickiewicza. Na obecnych trasach pozostaną tramwaje linii 4 i 18.

Wymiana nawierzchni ulicy Marszałkowskiej oznacza z kolei zmiany tras autobusów. Od godziny 22:00 w piątek, 10 października, do końca niedzieli autobusy linii 128 i 175 w stronę Szczęśliwic i Lotniska Chopina z placu Piłsudskiego pojadą ulicą Królewską, przez plac Małachowskiego, Mazowiecką i Świętokrzyską do swoich stałych tras na Nowym Świecie. Linie: 171, 151 i 520 ominą zamknięty odcinek ulicy Marszałkowskiej: Świętokrzyską, Emilii Plater i Alejami Jerozolimskimi.

Nocne: N32, N35, N38, N85, N88 – z Alej Jerozolimskich skręcą w aleję Jana Pawła II, a następnie w ulicę Świętokrzyską i w Emilii Plater. Skończą trasy na przystanku Emilii Plater 01. Pasażerowie wsiądą na przystanku Dw. Centralny 02 w Alejach Jerozolimskich. Natomiast N42 na Dworzec Centralny pojadą ulicą Świętokrzyską i Emilii Plater.

Powrót tramwajów na Marszałkowską

Zgodnie z planem, od poniedziałku, 13 października, tramwaje ponownie pojadą Marszałkowską. Nie będzie już ustawionych przed remontem ograniczeń prędkości na torach.

Na swoją stałą trasę wrócą tramwaje linii 4 (Żerań Wschodni – Wyścigi), 15 (Marymont-Potok – P+R Al. Krakowska), 16 (Miasteczko Wilanów – Piaski, z kursami na krótszej trasie do Muranowskiej), 18 (Żerań FSO – PKP Służewiec). Przestaną kursować tramwaje linii 66, a autobusy 151 i 520 wrócą na stałe trasy (151 na Plac Konstytucji, 520 do Dworca Centralnego).

Na Marszałkowskiej także zmiany drogowe

W poniedziałek, 13 października, kierowcy pojadą na obu nitkach, między ulicą Królewską a Widok, dwoma pasami. Dodatkowo na nitce w stronę placu Bankowego będą wyznaczone prawoskręty w ulice Sienkiewicza i Świętokrzyską, a na nitce w stronę ronda Dmowskiego – w  Świętokrzyską.

Koniec prac tramwajarzy przy Ogrodzie Saskim oznacza także koniec wygrodzeń na jezdni w kierunku placu Bankowego, pomiędzy Królewską a Senatorską. Od poniedziałku kierowcy znowu będą mieli tam dwa pasy.

Także w poniedziałek, pomiędzy Królewską a Świętokrzyską, zostaną wprowadzone zmiany w ruchu związane z budową drogi dla rowerów. Zamknięty będzie prawy pas na jezdni w stronę placu Bankowego, a ulica Rysia straci połączenie z Marszałkowską. Otwarty za to zostanie pas przy torowisku. Kierowcy nadal będą mieli po dwa pasy w każdym kierunku.

Co dalej?

Od poniedziałku na Marszałkowskiej tramwajarze będą jeszcze prowadzili ostatnie prace przy skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych i drogach dla rowerów. Nie będą one miały wpływu na ruch tramwajowy, ale do zakończenia tych prac w niektórych miejscach piesi będą korzystać z nawierzchni tymczasowych. Jesienią tego roku piesi wygodnie przejdą zebrą ze Złotej na plac Centralny. Z kolei przejście dla pieszych na wysokości ulicy Sienkiewicza zostanie otwarte w lecie przyszłego roku. Wtedy też kierowcy skręcą w lewo z ulicy Sienkiewicza w Marszałkowską i zawrócą przy Złotej.

Natomiast jeszcze jesienią tego roku rozpocznie się sadzenie zieleni. Zajmie się tym Zarząd Dróg Miejskich. W przygotowanych przez Tramwaje Warszawskie miejscach będzie rosło aż 101 wiązów, między innymi wzdłuż nowego torowiska. Towarzystwa dotrzyma im wiele rodzajów niskiej zieleni – tramwajarze już położyli rozchodnik, a przy torach dołączą do niego trawniki, krzewy i byliny. Pomiędzy Królewską a Świętokrzyską ZDM posadzi 44 lipy srebrzyste w odmianie „warszawskiej”, czyli „Varsoviensis”. Łącznie z nasadzeniami z poprzednich lat i innych pobliskich inwestycji, ten rejon w krótkim czasie wzbogaci się o około pół tysiąca drzew.

Zmiany na Ochocie

W poniedziałek, 13 października, tramwaje wrócą także na ulice Grójecką i w aleję Krakowską do pętli P+R Al. Krakowska. Zamknięty pozostanie odcinek torów na ulicy Banacha. Na stałą trasę wrócą tramwaje linii 9 (Gocławek/Wiatraczna – P+R Al. Krakowska), 15 (Marymont-Potok – P+R Al. Krakowska) a także 27 (Marymont-Potok – Cm. Wolski). Na tory wrócą tramwaje linii 14 na trasie Miasteczko Wilanów – Pl. G. Narutowicza.

„Jedynka” nadal będzie kursowała pomiędzy pętlami Annopol/Żerań Wschodni a placem Narutowicza/P+R Al. Krakowska, „siódemka” trasą Kawęczyńska-Bazylika – Pl. G. Narutowicza, a 25 Annopol – Pl. S. Starynkiewicza.

Przestaną kursować autobusy linii Z-9 i Z14, a: 124, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728, 733 ponownie będą dojeżdżały do pętli przy parkingu P+R w Alei Krakowskiej.

Przerwa w ruchu tramwajów była związana przede wszystkim z budową nowego węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu ulic: Grójeckiej, Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. w ramach tramwaju do Dworca Zachodniego. Spora część tzw. gwiazdy tramwajowej jest już gotowa. Tramwaje Warszawskie wykorzystały to zamknięcie także do generalnego remontu długiego odcinka torów na ulicy Grójeckiej, od placu Narutowicza do skrzyżowania z Banacha oraz do napraw torowiska w alei Krakowskiej i do pętli tramwajowej do pętli P+R Al. Krakowska i przejazdów samochodowych w przy 1 Sierpnia i Bakalarskiej.

Od poniedziałku kierowcy odzyskają wszystkie pasy na Grójeckiej, pomiędzy placem Narutowicza a ulicą Baśniową. Tramwajarze będą jeszcze kończyli prace na pasach wzdłuż torowiska, co może oznaczać ich miejscowe zwężenie. Późną jesienią wyremontowany odcinek torów zostanie zazieleniony rozchodnikiem – te prace nie będą miały już wpływu na ruch tramwajów. Na skrzyżowaniu z Banacha nadal będą jeździli po jednej jezdni, a Banacha nie będzie miała połączenia z Grójecką. Przerwa w ruchu tramwajów do pętli Banacha potrwa do końca roku.

Rok z remontami

Powrót ruchu tramwajowego na Marszałkowską i Grójecką oznacza, że kończą się dwa ostatnie duże tegoroczne remonty. W tym roku tramwajarzom zostały już tylko weekendowe wyłączenia ruchu na potrzeby prac utrzymaniowych lub podłączania nowych odcinków tras. W sumie w całym 2025 r. Tramwaje Warszawskie zrealizowały aż 34 remonty, modernizując blisko 10 km torów. Praktycznie wszystkie zadania udało się zrealizować w zapowiadanym terminie, bez opóźnień.

Komentarze