Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa: Tramwaje pojechały Marszałkowską i Grójecką. Powrót do normalności

infotram
13.10.2025 11:30
0 Komentarzy

Od poniedziałku tramwaje ponownie kursują ulicami Marszałkowską i Grójecką. Po kilku miesiącach prac modernizacyjnych stołeczny ratusz poinformował o przywróceniu ruchu tramwajowego w centrum Warszawy.

W ramach inwestycji wyremontowano tory od Królewskiej do Senatorskiej, a na placu Bankowym wymieniono nawierzchnię na torowisku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie linie tramwajowe wróciły na swoje trasy po zakończeniu remontów na ulicach Marszałkowskiej i Grójeckiej?
  2. Jakie zmiany w organizacji ruchu wprowadzono dla kierowców i rowerzystów po przywróceniu ruchu tramwajów?
  3. W jaki sposób tramwajarze wykorzystali przerwę w kursowaniu, aby przeprowadzić dodatkowe prace modernizacyjne?

Zielone torowiska i nowe nasadzenia

Znaczna część Marszałkowskiej stała się zielonym torowiskiem, z wyjątkiem odcinka między ulicami Świętokrzyską a Widok, gdzie – na prośbę pogotowia Meditrans – zastosowano nawierzchnię z płyt kamiennych, aby umożliwić przejazd karetek ratunkowych. Od Świętokrzyskiej do Królewskiej torowisko obsadzono roślinnością.

Po przywróceniu ruchu tramwajów wykonawcy rozpoczęli prace związane z zagospodarowaniem przestrzeni wokół torów. W wyznaczonych miejscach pojawiły się nowe krzewy, trawy i drzewa, które mają poprawić estetykę i ekologię miejskiej przestrzeni.

Na swoje stałe trasy wróciły tramwaje linii 4 (Żerań Wschodni – Wyścigi), 15 (Marymont-Potok – P+R Al. Krakowska), 16 (Miasteczko Wilanów – Piaski) oraz 18 (Żerań FSO – PKP Służewiec). W związku z tym zawieszono kursowanie linii 66, a autobusy 151 i 520 powróciły do swoich stałych tras – odpowiednio na Plac Konstytucji i Dworzec Centralny.

Tramwaje na ul. Grójeckiej
Tramwaje na ul. Grójeckiej/foto: TW

Zmiany dla kierowców i rowerzystów

Kierowcy odzyskali dwa pasy ruchu w obu kierunkach między ulicami Królewską a Widok. Na nitce w stronę placu Bankowego pojawiły się prawoskręty w ulice Sienkiewicza i Świętokrzyską, a w stronę ronda Dmowskiego – prawoskręt w Świętokrzyską. Zakończenie prac przy Ogrodzie Saskim oznaczało również likwidację wygrodzeń na jezdni w kierunku placu Bankowego.

Wprowadzono jednak tymczasowe zmiany w związku z budową drogi dla rowerów pomiędzy Królewską a Świętokrzyską. Zamknięty został prawy pas w stronę placu Bankowego, a ulica Rysia utraciła połączenie z Marszałkowską. Otwarty natomiast został pas przy torowisku, co zapewniło kierowcom po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Tramwaje wróciły także na Grójecką i al. Krakowską

Tego samego dnia przywrócono ruch tramwajów na ulicy Grójeckiej i w alei Krakowskiej aż do pętli P+R Al. Krakowska. Zamknięty pozostał jedynie odcinek torów na ulicy Banacha, gdzie prace miały potrwać do końca roku.

Na odcinku Bitwy Warszawskiej 1920 r. – plac Narutowicza przeprowadzono remont generalny torowiska oraz zbudowano nowe platformy przystankowe. Tramwajarze wykorzystali okres wyłączenia ruchu również na doraźne naprawy torów w alei Krakowskiej i na remont przejazdów kolejowych przy ulicach Bakalarskiej i 1 Sierpnia.

Na swoje trasy wróciły linie 9 (Gocławek/Wiatraczna – P+R Al. Krakowska), 15 (Marymont-Potok – P+R Al. Krakowska), 27 (Marymont-Potok – Cm. Wolski) oraz 14 (Miasteczko Wilanów – plac Narutowicza). W związku z tym zlikwidowano autobusy zastępcze Z-9 i Z-14, a linie 124, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728 i 733 ponownie dojeżdżały do pętli przy parkingu P+R Aleja Krakowska.

Powrót do normalności

Kierowcy mogli ponownie korzystać ze wszystkich pasów na Grójeckiej pomiędzy placem Narutowicza a ulicą Baśniową. Tramwajarze wciąż kończyli drobne prace przy torowisku – głównie przy pasach wzdłuż torów – które chwilowo powodowały lokalne zwężenia.

Jesienią planowano jeszcze zazielenienie odcinka torów rozchodnikiem, co nie wpływało już na kursowanie tramwajów. Na skrzyżowaniu z ulicą Banacha ruch odbywał się po jednej jezdni, a ulica ta pozostawała bez połączenia z Grójecką.

Zakończenie prac i powrót tramwajów na Marszałkowską i Grójecką oznaczał koniec jednej z najważniejszych modernizacji torowisk w Warszawie w 2025 roku i znaczną poprawę jakości podróży komunikacją miejską w centrum stolicy.

Komentarze