Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa: Rusza remont torowiska na Pl. Zawiszy. Potrzebne elementy przyjechały koleją

infotram
30.06.2025 13:15
0 Komentarzy

Już za kilka dni rozpocznie się długo wyczekiwany remont jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych stolicy – Placu Zawiszy. Modernizacji poddany zostanie cały układ rozjazdów tramwajowych wraz z przystankami po wschodniej stronie skrzyżowania.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii prefabrykowanych płyt betonowych czas trwania prac zostanie znacząco skrócony, a utrudnienia w ruchu ograniczone do minimum.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowoczesne rozwiązanie technologiczne zostanie zastosowane podczas remontu torowiska na Placu Zawiszy i jakie przyniesie to korzyści?
  2. W jaki sposób zostanie zorganizowany ruch tramwajowy i autobusowy w pierwszym etapie remontu od 7 do 13 lipca?
  3. Jakie utrudnienia dla kierowców i pieszych przewidziano w trakcie prowadzonych prac budowlanych?
Remont Pl. Zawiszy w Warszawie
Remont Pl. Zawiszy w Warszawie/foto: UM Warszawa

Plac Zawiszy – strategiczny punkt na mapie Warszawy

Plac Zawiszy to kluczowy węzeł komunikacyjny Warszawy, w którym krzyżują się trzy bardzo obciążone trasy tramwajowe: wzdłuż ulic Grójeckiej, Towarowej i Alej Jerozolimskich. Każdego dnia w godzinach szczytu przejeżdża tędy od 30 do 45 tramwajów na godzinę w każdym kierunku. Dodatkowo, plac jest jednym z głównych skrzyżowań dla ruchu kołowego, stanowiąc część obwodnicy śródmiejskiej. Każde prace w tym rejonie wymagają precyzyjnego zaplanowania, aby zminimalizować niedogodności dla mieszkańców i kierowców.

Remont Pl. Zawiszy w Warszawie
Remont Pl. Zawiszy w Warszawie/foto: UM Warszawa

Nowoczesne prefabrykaty przyspieszą prace

Na torowisku oraz przejazdach tramwajowo-drogowych wokół wyspy centralnej zostaną użyte wielkogabarytowe betonowe płyty prefabrykowane wykonane w technologii ConTrack. Dotychczas na podobnych skrzyżowaniach stosowano tradycyjny beton lany na miejscu, co wiązało się z koniecznością szalowania, zbrojenia i wielodniowego oczekiwania na jego związanie.

Zastosowanie gotowych prefabrykatów pozwala skrócić czas zamknięcia poszczególnych odcinków z około 30 dni do zaledwie tygodnia. To pierwsze w Polsce wykorzystanie tak dużych elementów betonowych na tak rozległym węźle rozjazdowym.

Łącznie przygotowano 121 prefabrykowanych bloków o powierzchni 1600 m². Największy z elementów ma aż 23 m² powierzchni, a do ich wykonania zużyto około 540 m³ betonu. Prefabrykaty zostały przywiezione z Krakowa koleją na bocznicę tramwajową przy alei Prymasa Tysiąclecia, a następnie dostarczone transportem samochodowym bezpośrednio na plac budowy. Ciężkie elementy będą rozładowywane z użyciem specjalistycznych dźwigów, co umożliwi prowadzenie prac bez konieczności demontażu sieci trakcyjnej.

Remont Pl. Zawiszy w Warszawie
Remont Pl. Zawiszy w Warszawie/foto: UM Warszawa

Zakres i harmonogram prac

Modernizacja obejmuje m.in.:

  • remont trzech peronów przystankowych o łącznej powierzchni około 830 m²,
  • wymianę 111,72 metra toru pojedynczego w tradycyjnej podsypce,
  • przebudowę 625,20 metra toru w technologii bezpodsypkowej z użyciem płyt prefabrykowanych,
  • remont azyli dla pieszych na wszystkich przejściach przez torowisko.

Prace będą prowadzone w trzech etapach:

I etap – 7–13 lipca:
Remont wlotu od strony ulicy Grójeckiej. Tramwaje nie będą kursowały na odcinku Plac Zawiszy – Plac Narutowicza. Zmienione zostaną trasy linii 9, 18, 33 i 78, a linia 7 zostanie zawieszona. Autobusy zastępcze Z-9 i Z-14 zostaną wydłużone do Placu Starynkiewicza. Dla kierowców zostanie zamknięty przejazd przez tory od strony Grójeckiej, a także możliwość skrętu z Alej Jerozolimskich w ulicę Raszyńską.

II etap – 14–27 lipca:
Wyłączenie z ruchu odcinka Plac Zawiszy – Plac Narutowicza oraz brak przejazdu przez tory po stronie Alej Jerozolimskich. Kierowcy będą korzystali z zawrotek omijających plac budowy.

III etap – 28 lipca – 3 sierpnia:
Remont wlotu od strony Towarowej. Zawieszenie ruchu tramwajowego do Kercelaka oraz zamknięcie przejazdu dla samochodów. Objazdy poprowadzone zostaną przez zawrotki.

Po zakończeniu robót zasadniczych do końca września prowadzone będą prace brukarskie i wykończeniowe, które nie wpłyną na funkcjonowanie ruchu tramwajowego i kołowego.

Remont Pl. Zawiszy w Warszawie
Remont Pl. Zawiszy w Warszawie/foto: UM Warszawa

Zmiany w komunikacji i ruchu drogowym

W związku z remontem należy spodziewać się zmian w trasach tramwajów i autobusów:

  • linia 9 zostanie skrócona do Placu Starynkiewicza,
  • linia 18 i 33 będą dojeżdżać do Och-Teatru od strony Placu Narutowicza,
  • linia 78 zostanie skierowana Alejami Jerozolimskimi na Pragę,
  • linia 7 nie będzie kursować,
  • autobusy linii 128, 175, 504 i N32 pojadą objazdem przez ulicę Grójecką i Niemcewicza, a ich przystanek na Placu Zawiszy zostanie przesunięty na ulicę Grójecką za skrzyżowaniem.

Dla kierowców przewidziano objazdy ulicami: Wawelską, aleją Niepodległości, Chałubińskiego i Jana Pawła II do ulicy Prostej. W rejonie skrzyżowania zostaną wprowadzone liczne zwężenia pasów ruchu, ograniczenia w przejazdach i zmiany organizacji ruchu. Tablice informacyjne będą sugerowały alternatywne trasy przejazdu.

Zamknięty zostanie również przejazd rowerowy przez ulicę Grójecką, a ruch pieszy będzie odbywał się wyznaczonymi korytarzami omijającymi plac budowy.

Szybszy remont, mniejsze utrudnienia

Zastosowanie prefabrykowanych płyt betonowych znacząco skróci czas trwania prac – remont całego węzła zakończy się po zaledwie czterech tygodniach, zamiast planowanych trzech miesięcy w przypadku tradycyjnej technologii. Dzięki temu kluczowy punkt komunikacyjny Warszawy szybciej wróci do pełnej funkcjonalności, a utrudnienia dla pasażerów i kierowców zostaną ograniczone do niezbędnego minimum.

Komentarze