Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa odnawia Swingi. Już 25 tramwaj trafił do Pesy. Efekt? Prawie jak nowe

infotram
07.08.2025 09:30
0 Komentarzy

Tramwaje Warszawskie kontynuują kompleksowy program napraw głównych tramwajów typu Swing (120Na), realizowany we współpracy z bydgoską Pesą.

W ramach kontraktu wieloletniego, przewoźnik sukcesywnie odnawia swoją flotę niskopodłogowych pojazdów, które stanowią trzon warszawskiego taboru.

Rozkład jazdy:

  1. Jak wygląda „naprawa główna” tramwaju i dlaczego to coś więcej niż tylko przegląd?
  2. Czy odnawianie Swingów to tylko obowiązek techniczny, czy może też sposób na podniesienie komfortu pasażerów?
  3. Co sprawia, że Warszawa posiada największą flotę tramwajów Pesa w Europie – i jak zamierza ją utrzymać w topowej formie?

19 Swingów już po naprawie

Obecnie zakończono naprawę 19. Swinga, a 25. pojazd został właśnie skierowany do zakładów Pesy w Mińsku Mazowieckim. Proces modernizacji obejmuje gruntowną regenerację i wymianę kluczowych podzespołów, co znacząco przedłuża okres eksploatacji tramwajów i podnosi komfort podróży.

Warto podkreślić, że Tramwaje Warszawskie dysponują największą flotą tramwajów marki Pesa w Europie. W eksploatacji znajduje się łącznie 186 pojazdów typu 120Na, z czego sześć to wersje dwukierunkowe (120Na Duo). Tramwaje te zostały zakupione w ramach rekordowego przetargu z 2009 roku, a pierwszy Swing wyjechał na stołeczne tory w czerwcu 2010 roku.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każdy pojazd szynowy musi przejść naprawę główną po przejechaniu określonej liczby kilometrów. W ramach realizowanych prac wymieniane lub regenerowane są m.in.:

  • elementy konstrukcyjne i poszycie zewnętrzne,
  • odbieraki prądu i napęd trakcyjny,
  • sprzęgi, zgarniacze i układ smarowania obrzeży kół,
  • system piaskowania, drzwi i rampa wjazdowa,
  • instalacje HVAC (ogrzewanie, klimatyzacja, wentylacja),
  • wyposażenie wnętrza (fotele, płyty podłogowe, tapicerka, poręcze),
  • elementy kabiny motorniczego (fotel, pulpit, nastawnik jazdy),
  • instalacja elektryczna.

Po zakończeniu procesu naprawy głównej tramwaj wraca na tory w pełni odnowiony, z przywróconą pełną funkcjonalnością oraz poprawionym stanem technicznym i estetycznym.

Podstawowa część kontraktu z Pesą przewiduje wykonanie napraw głównych dla 130 pojazdów typu Swing. Harmonogram prac rozłożono na kilka lat. Dodatkowo, przewoźnik zastrzegł sobie możliwość rozszerzenia zamówienia na pozostałe tramwaje tego typu, co pozwoli utrzymać wysoki standard obsługi pasażerskiej przez kolejne dekady.

Komentarze