Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa: Będą tramwaje dwukierunkowe?

infotram
24.09.2009 15:52
0 Komentarzy

Warszawa kupi przynajmniej dziesięć nowych wagonów, które mogą zmieniać kierunek jazdy nawet na środku ulicy. Przydadzą się podczas remontów torów i budowy nowych linii. Mają kabiny dla motorniczych z przodu i na końcu, a także drzwi z prawej i lewej strony. Dzięki temu nie potrzebują do zawracania klasycznych pętli. To zaś pozwala uniknąć uciążliwych objazdów w razie remontów, np. takich jak trwający od marca wzdłuż Trasy W-Z. Dwukierunkowy tramwaj dociera bowiem normalną trasą aż do zamkniętego odcinka. Tutaj wystarczy zamontować łącznik między torami i wagon może jechać z powrotem. Ten pożyteczny wynalazek sprawdza się w wielu zachodnich miastach, a z polskich np. w Krakowie.
Test na Pradze i Marynarskiej

Różnica ma być taka, że Tramwaje Warszawskie nie chcą sprowadzać z Zachodu używanych wagonów dwukierunkowych. Po pierwsze, nie ma już tam zbyt wiele takich, które pasowałyby do naszych torów. Po drugie, spółka uznała, że lepiej zainwestować w tabor, który wystarczy na dłużej. Takie zakupy planuje na lata 2010-12. Na razie są wprawdzie na liście rezerwowej, ale z informacji 'Gazety’ wynika, że jest na nie duża szansa. W dodatku z pieniędzy zaoszczędzonych na różnych przetargach może wystarczyć nie na 10, ale nawet na 12-14 wagonów nowego typu.

Pierwszym testem dla nich mają być dwie duże budowy: metra na Pradze, która spowoduje duże utrudnienia w ruchu na Targowej, i poszerzanie Marynarskiej, gdzie trzeba odsunąć od obecnej jezdni 800-metrowy odcinek torów razem z pętlą na Służewcu. Gdyby nie było dwukierunkowych tramwajów, linię trzeba by zamknąć już na wysokości ul. Wołoskiej i Woronicza, a tak będą mogły kursować przynajmniej do Galerii Mokotów. Przydadzą się też podczas modernizacji linii wzdłuż al. Jana Pawła II, gdzie trzeba m.in. dobudować dodatkowe tory do skręcania przed rondem Babka i skrzyżowaniem z ul. Broniewskiego. Jak pisaliśmy, te prace są szykowane na lata 2011-13 z przerwą na Euro 2012.

Urzędnicy w ratuszu ciepło myślą o dwukierunkowcach, planując kolejne etapy budowy linii wzdłuż Spacerowej i Sobieskiego do Miasteczka Wilanów z odnogą na Sielce. Niewykluczone, że u zbiegu Wisłostrady i ul. Gagarina na stałe powstałaby zawrotka dla tramwajów na obecnym trawniku między jezdniami. To jednak odległe plany, miasto chce je realizować w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego.

Na Modlińskiej – powoli, na Bemowie – szybko

Ostatnio Rada Warszawy powierzyła Tramwajom Warszawskim budowę linii ze stacji metra Młociny przez most Północny. Choć jego budowa już trwa, przygotowania do układania torów są w powijakach. Wciąż nie jest pewna lokalizacja końcowej pętli u zbiegu Modlińskiej i przedłużonej ul. Światowida – jeśli miasto nie kupi gruntów, pasażerom grozi tu niewygodny punkt przesiadkowy i bieganie po kilkaset metrów między przystankami. Coraz bardziej prawdopodobne jest, że początkowo tramwaje będą kursować tylko do pętli awaryjnej u zbiegu ul. Światowida i Mehoffera na Tarchominie.

Pełną parą ruszyły za to przygotowania do budowy brakującego odcinka torów wzdłuż ul. Powstańców Śląskich między Radiową a Górczewską na Bemowie. Urzędnicy chcą, żeby zaczęła się przed przyszłorocznymi wyborami i skończyła w 2012 r. Na dniach Tramwaje Warszawskie zlecą przygotowanie raportu oddziaływania nowej linii na środowisko.

Szykują też odbudowę fragmentu wzdłuż ul. Dywizjonu 303, którym linia 20 kursowała na Boernerowo. W przyszłym roku powinien tu powstać drugi tor aż do skrzyżowania ul. Lazurowej i Kocjana. Dalej będzie dodatkowa mijanka na wysokości Wojskowej Akademii Technicznej. Spółka bada też możliwość przedłużenia linii projektowanej na moście Krasińskiego. Tramwaje dojeżdżałyby nim z Bródna aż do ul. Broniewskiego, a nie do pl. Wilsona, jak planowano wcześniej.

Komentarze