Wagony metra M1 w Pradze
infotram
11.08.2009 15:56
0 Komentarzy
Wagony metra M1 w Pradze
Historia metra w czeskiej Pradze oraz w Warszawie potoczyła się zupełnie innymi torami, choć przez pewien czas oba systemy łączyła eksploatacja składów produkcji radzieckiej. Jednak w nowych warunkach zakupy zza wschodu zostały zastąpione przez zakupy taboru budowanego lokalnie na podstawie współpracy z zachodnimi koncernami. W Polsce był to Alstom, w Czechach Siemens. Właśnie efektem takiej współpracy stały się składy metra typu M1 eksploatowane w Pradze.
Praga z racji warunków geologicznych znacznie bardziej nadawała się do budowy systemu metra, który ruszył już w 1974 roku. Oczywistym był fakt, że system ten był budowany według standardów ZSRR i wykorzystywał tabor z tego kraju. Zmiany systemowe zahamowały rozwój metra i zarazem zakupy nowego taboru już z Rosji. Była to zupełnie inna sytuacja od tej jaka występowała w Warszawie. Po ustabilizowaniu się sytuacji gospodarczej i podjęciu się dalszej rozbudowy metra oraz chcąc podkreślić swoją niezależność DP Praha zdecydowało się zamówić nowy typ taboru metra, który byłby wytwarzany lokalnie z użyciem komponentów zachodnich producentów. W efekcie tego podejścia powstały wagony metra typu M1, które w późniejszym okresie były często porównywane z pojazdami Metropolis w Warszawie.
Produkcja tych wagonów odbywała się w konsorcjum ČKD, ADTranz oraz Siemens i już w 1998 roku wyprodukowano prototypowy skład. W późniejszym okresie ČKD zbankrutowało i zostało przejęte przez koncern Siemens, a produkcja pojazdów trwała już tylko i wyłącznie pod banderą Siemens. Jednak pomimo faktu, że Siemens ma dostarczyć jeszcze pięć składów M1 zakład w Pradze został zamknięty , a ich produkcja odbędzie się w zajezdni Kačerov. Składy M1 składają się z trzech typów wagonów, z których każdy jest napędowy. M1.1 to czołowy wagon z kabiną sterowniczą oraz został wyposażony w statyczne przetwornice do zasilania urządzeń pokładowych. Wagon został wyposażony również w akumulatory. M1.2 to wagony środkowe umieszczone za wagonem czołowym i wyposażone w kontener z kompresorami śrubowymi. Natomiast trzeci typ to M1.3, który stanowi wagon środkowy w składzie i jest on wyposażony w komputer pokładowy obsługujący cały pociąg. Składy są zestawiane w pięciowagonowe pociągi złożone w następującej konfiguracji: M1.1+M1.2+M1.3+M1.2+M1.1. Wzorem swoich rosyjskich poprzedników również seria M1 składa się z wagonów posiadających na swoich końcach po dwa wózki. Jednak w przeciwieństwie do poprzedników pudła wagonów M1 wykonano ze spawanych profili aluminiowych. Kabina maszynisty zyskała panoramiczną szybę przednią, natomiast szyby w ścianach bocznych są wklejane. Do wnętrza prowadzą po cztery pary drzwi na jeden bok wagonu.
We wnętrzu zastosowano w głównej mierze układ siedzeń w grupach, jedynie część siedzeń została umieszczona tradycyjnie dla metra tyłem do kierunku jazdy. Kolorystyka wnętrza, jak i jego kształt nie zostały dopracowane stylistycznie, co podkreśla fakt ich projektowania głównie pod kątem praktyczności. Podobnie do swoich poprzedników również wagony serii M1 nie są wyposażone w szerokie przejścia międzywagonowe, które obecnie stanowią dosyć ważny element pojazdów. Wnętrza nie posiadają klimatyzacji, jedynie zostały wyposażone w sześć wentylatorów mających wyciągać gorące powietrze. Napęd zapewniają silniki asynchroniczne prądu przemiennego, które są zasilane za pomocą przekształtników trakcyjnych w technologii IGBT. Poszczególne wagony są ze sobą połączone krótkimi sprzęgami, natomiast na końcach znajdują się sprzęgi automatyczne pozwalające na spięcie i manewry ze składem w razie awarii. Z racji długości składu nie ma możliwości eksploatowania w ruchu planowym pojazdów w trakcji ukrotnionej (brak miejsca na stacjach. System hamulcowy został wykonany w formie elektropneumatycznej. Pierwotny stopień usprężynowania jest zrealizowany za pomocą sprężyn, natomiast drugi został zrealizowany w formie poduszek pneumatycznych, co znacznie podniosło komfort podróżowania.
Pierwszy skład M1 został dostarczony w 1998 roku i po dwuletnim procesie homologacyjnym został skierowany do ruchu planowego w roku 2000. W kolejnych latach dostarczono trzy serie produkcyjne liczące 48 zespołów pięciowagonowych, natomiast do 2011 roku ma zostać dostarczonych jeszcze pięć wzmiankowanych wcześniej pociągów. Od 2003 roku cała linia C jest obsługiwana składami typu M1, natomiast linia B jest obsługiwana w ruchu mieszanym przez składy M1 oraz zmodernizowane przez Škoda Transportation składy rosyjskie.
M1 –podstawowe dane techniczne
Rozstaw szyn
|
1435mm
|
Masa pustego składu
|
133 t
|
Masa składu pełnego
|
234t
|
Ilość miejsc siedzących
|
224
|
Ilość miejsc stojących 8 os/m2
|
1240
|
Ilość miejsc dla wózków inwalidzkich
|
4
|
Maksymalna szerokość
|
2712 mm
|
Maksymalna wysokość
|
3670 mm
|
Wysokość podłogi nad główką szyny
|
1150 mm
|
Długość składu
|
96 660 mm
|
Prędkość maksymalna
|
80 km/h
|
Napięcie zasilania
|
750V=
|
Oprócz Pragi składy typu M1 można spotkać również w wenezuelskim mieście Maracaibu. Pojazdy tam kursujące są trójwagonowe oraz zostały dostosowane do poboru energii z sieci napowietrznej za pomocą pantografu, zamiast typowego dla metra zasilania za pomocą trzeciej szyny. Składy te zgodnie z zamówieniem zostały również wyposażone w klimatyzację.
W dobie gdy Warszawa kupowała składy Metropolis bardzo często przywoływano przykład Pragi i składów M1 jako wzorcowego pojazdu. Faktem jest, że seria, która została zbudowana według wyłącznych specyfikacji DP Praha idealnie wpisuje się w charakter sieci, a dwuletni okres homologacji został wykorzystany do celów udoskonalenia konstrukcji, jednak czy składy M1 są idealne? Otóż nie, ponieważ nie ma na świecie pojazdu idealnego. M1 mają szereg swoich zalet jak chociażby niezawodność, aluminiowe pudła, które nie rdzewieją, czy też usprężynowanie pneumatyczne, jednak i po stronie wad można coś wymienić. Rozplanowanie wnętrza nigdy nie było idealne i poszczególne serie różnią się w ich ustawieniu, siedzenia określane są jako zbyt małe i zbyt ciasno ustawione. W kabinie maszynisty brakuje wyjścia awaryjnego na tory, natomiast poszczególne wagony w składzie nadal dzieli ściana czołowa bez szerokich przejść. Jednak całe zagadnienie nie należy rozważać wyłącznie w kwestii tego czy M1 jest lepsze od składów Metropolis, a to jak historia potoczyła się dalej. Bowiem w Pradze oprócz nowych składów kursują również mocno zmodernizowane składy rosyjskie, podczas gdy w Warszawie nadal są zamawiane tradycyjne składy z rozruchem oporowym… .
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje nie dojadą do dworca Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
17.03.2025
Gdańsk: Tramwaje wracają na ul. 3-go Maja
Pasażerza darmo
17.03.2025
Tramwaje MPK Łódź wrócą na Dąbrowę. Pojedzie tam linia nr 13
Pasażerza darmo
04.03.2025
Łódź: Tramwaje linii 15 wracają na Stoki
Pasażerza darmo
03.03.2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów MPK Łódź. Przebudowa wodociągu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Tramwaje wróciły na ulicę Kołłątaja we Wrocławiu
Pasażerza darmo
10.02.2025
W weekend warszawskie metro ponownie nie dojedzie na Kabaty
Pasażerza darmo
07.02.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą na Stoki. Będą zastępcze autobusy
Pasażerza darmo
07.02.2025
Po tygodniowej przerwie tramwaje MPK Łódź wracają na Piotrkowską
Pasażerza darmo
30.01.2025
Zmiany w kursowaniu warszawskich tramwajów i metra. Pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.01.2025
Awaryjna naprawa torowiska we Wrocławiu. Zmiany w komunikacji tramwajowej
Pasażerza darmo
27.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie jeżdżą ul. Piotrkowską
Pasażerza darmo
24.01.2025
W Hyundaiu zepsuły się hamulce. Zablokował centrum Warszawy
Pasażerza darmo
22.01.2025
W Bydgoszczy więcej kursów obsłużą tramwaje niskopodłogowe
Pasażerza darmo
21.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą ul. Gdańską
Pasażerza darmo
09.01.2025
Metro nie dojedzie do Bemowa. Pojadą autobusy
Pasażerza darmo
02.01.2025
Gdańsk uruchamia nocną sylwestrową linię tramwajową N0
Pasażerza darmo
31.12.2024
Elbląg uruchamia nocne tramwaje w sylwestrową noc
Pasażerza darmo
31.12.2024
MPK Wrocław zawiesza dwie linie tramwajowe
Pasażerza darmo
30.12.2024
Mikołajkowy tramwaj zapewni dojazd na Bydgoski Jarmark Świąteczny
Pasażerza darmo
06.12.2024
Gdańsk: Weekendowe prace na pętli Zaspa
09.11.2024
Więcej z Działu Prawo
Z młotkiem na tramwaj. W Szczecinie
27.12.2024
Zapłaci 5 tys. zł za jazdę tramwajem
23.08.2024
Na żądanie pasażera i poza przystankiem. MPK Kraków mówi stanowcze nie!
Prawoza darmo
30.12.2023
Próbował wepchnąć inne osoby pod pociąg metra. Szuka go Policja
Prawoza darmo
08.12.2023
Sprawca wypchnięcia z tramwaju w Rudzie Śląskiej zatrzymany
Prawoza darmo
24.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Skody za Tatry. W Brnie
28.03.2025
Nowa era paryskiego metra z nowymi składami MF19
Przewoźnicyza darmo
18.02.2025
Ołomuniec wycofuje tramwaje Astra i Tatra T3
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
MPK Kraków z kolejnymi używanymi tramwajami. Trzy GT8SU
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
Kijów zamówił trzy kolejne tramwaje od Tatra Yug
Przewoźnicyza darmo
08.02.2025
Grudziądz z kasą na 3 nowe tramwaje
29.01.2025
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Trwa budowa metra na Bemowie
10.03.2025
Gdańsk zawiesza linię nr 4. Kursy wykona linia nr 2
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Zajezdnia Tramwajów Warszawskich „Praga” ma 100 lat
Infrastrukturaza darmo
01.03.2025
Kraków zmodernizuje węzeł tramwajowy przy ul. Piłsudskiego
Infrastrukturaza darmo
27.02.2025
Komentarze