Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Chińska gospodarka bardzo szybko poszerza zakres swojej działalności, efektem czego są coraz częstsze kontrakty eksportowe, natomiast dawną tandetną masówkę zaczynają zastępować produkty o większym stopniu przetworzenia. Takim są bez wątpienia wagony metra. Dlatego w niniejszym artykule przybliżamy ofertę zakładów wchodzących w skład China South Locomotive &Rolling Stock Corporation Limited (CSR). Produkcję wagonów pasażerskich w CSR prezentowaliśmy w odrębnym artykule. Natomiast w niniejszym artykule zaprezentowana zostanie oferta CSR w zakresie pojazdów metra. Artykuł powstał na bazie informacji znajdujących się na oficjalnej stronie, które zostały rozbudowane o oficjalne komunikaty prasowe.
Wagon typu A
W dniu 13 września 2008 roku miała miejsce prezentacja pierwszego składu metra typu A w całości zaprojektowanego w Chinach. Oczywiście wcześniej produkowano już w Chinach składy metra, jednak były to pojazdy budowane na licencji. Składy typu A wyprodukowane przez CSR Zhuzhou zostały przeznaczone dla linii pierwszej metra w Shenzhen. Pudła wagonów zostały wykonane z aluminium.
Szanghaj
Metro w Szanghaju od dłuższego czasu współpracuje z CSR. Pierwszym zrealizowanym zamówieniem dla tego miasta była dostawa 37 składów wyprodukowanych w Chinach na podstawie licencji koncernu Siemens. Dostarczone składy są sześciowagonowe i tworzą dwie niezależne trójwagonowe grupy. Każda grupa składa się z jednego wagonu sterowniczego oraz dwóch przechodnich. Wagon sterowniczy ma długość 24 metrów i jest pozbawiony napędu, natomiast wagony środkowe mają długość 22,8 metra i są wyposażone w silniki. Wózki posiadają podwójne usprężynowanie, natomiast pudła wagonów wykonano z aluminium. Napęd zapewniają przekształtniki trakcyjne zasilające silniki prądu przemiennego.
W 2008 roku CSR wspólnie z koncernem Alstom otrzymały kontrakt na dostawę kolejnego taboru metra dla rozbudowywanego systemu w mieście. W efekcie tego zamówienia dostarczono 28 składów sześciowagonowych oraz 37 składów ośmiowagonowych typu Metropolis, które powstały w wyniku współpracy z koncernem Alstom. Również tutaj wagony skrajne sterownicze są pozbawione napędu, natomiast wagony środkowe są silnikowe. Długość wagonu skrajnego wynosi 24,4 metra, natomiast wagonu środkowego 22,8 metra. Ponieważ metro w Szanghaju jest zasilane z sieci napowietrznej o napięciu 1,5 kV, więc i składy metra są dostosowane do takiego sposobu pobierania energii elektrycznej.
Nanjing
Dla potrzeb pierwszej linii w mieście Nanjing CSR dostarczyło sześciowagonowe składy metra. Również tutaj wagony sterownicze są bez napędu, natomiast środkowe posiadają napęd. Wagon sterowniczy ma 23,74 metra długości, natomiast środkowe 21,88 metra. Prędkość maksymalna wynosi 80 km/h. Także tutaj pudła zostały wykonane z aluminium, a napęd stanowią przekształtniki trakcyjne z asynchronicznymi silnikami. Po zakończeniu tego zamówienia CSR została zlecona dostawa kolejnych 24 składów dla potrzeb linii drugiej. Linia ta ma zostać otwarta w maju 2010 roku, natomiast wszystkie pojazdy mają być w ruchu do grudnia 2010 roku. W stosunku do wagonów z pierwszej serii pojazdy drugiej generacji obejmują kilka innowacji w tym zoptymalizowane układy napędowe, poprawiona sprawność i oprogramowanie jak również unowocześniono układ hamulcowy, który ma dać lepsze parametry hamowania. Pojazdy wyposażono w monitoring wnętrza, a zmianie uległa również kolorystyka wnętrza.
Guangzhou
Dla potrzeb metra w mieście Guangzhou nowy tabor metra był dostarczany w ramach kooperacji Siemens i CSR Zhuzhou. Współpraca została rozpoczęta w 2003 roku, w 2007 roku podpisano drugi, natomiast pod koniec 2008 roku trzeci kontrakt. W ich ramach dostarczono łącznie 120 składów metra. Składy są trójwagonowe i zasilane z sieci napowietrznej o napięciu 1,5 kV. Wagony mają szerokość 2,9 metra i prędkość maksymalną 135 km/h, choć w ruchu planowym kursują do 120 km/h będąc jednocześnie najszybszą linią metra w Chinach.
Oprócz tego dla potrzeb Guangzhou tabor był dostarczany w kooperacji Kawasaki i CSR Sifang. Tutaj przedmiotem zamówienia były składy z napędem silnikami liniowymi.
Wuhan
W 2008 roku CSR Zhuzhou podpisało z metrem w Wuhan kontrakt na dostawę 84 składów metra typu B dla potrzeb rozbudowy systemu metra w mieście. Składy o prędkości maksymalnej 80 km/h mają być dostarczane w okresie maj 2010-maj 2011. Wagony typu B są tożsame z dostarczanymi dla miasta Guangzhou.
Chengdu
27 kwietnia 2009 roku został dostarczony pierwszy skład metra wyprodukowany dla miasta Chengdu przez CSR Sifang. Składy mają napęd wykorzystujący silniki asynchroniczne oraz pudła ze stali nierdzewnej. Skład jest zestawiony w typowy sposób z środkowych wagonów silnikowych oraz skrajnych sterowniczych bez napędu. Pociąg ma prędkość maksymalną 80 km/h i może przewieźć 1468 osób w tym 8 na wózkach inwalidzkich. Skład został wyposażony w system informacji pasażerskiej jak również monitoring wnętrza. Zamówienie opiewa na 17 zespołów z planowanym zakończeniem dostaw w czerwcu 2010 ma pozwolić na otwarcie pierwszej linii pod koniec 2010 roku.
Pekin
Ambitne projekty rozbudowy metra w Pekinie nie mogą się odbyć bez echa w postaci dostaw nowego taboru dla ich potrzeb. Obejmują one zarówno tabor w tradycyjnym wydaniu jak również wyposażony w silniki liniowe. Niestety nie udało się ustalić dokładnej liczby ani typów dostarczanego do Pekinu taboru.
Kontrakty eksportowe
CSR Puzhen otrzymało swoje pierwsze międzynarodowe zamówienie od indyjskiego miasta Bombaj. Zamówienie o wartości 110 milionów dolarów amerykańskich obejmowało dostawę systemu zarządzania ruchem kolejowym oraz taboru. W ramach zamówienia mają zostać dostarczone składy czterowagonowe z dwoma wagonami silnikowymi oraz dwoma bez napędu. Każdy z wagonów będzie miał 22 metry długości 3,2 metra szerokości oraz wysokość 3,8 metra. Pudła wagonów powstaną ze stali nierdzewnej. Składy będą zasilane z sieci napowietrznej o napięciu 25 kV 50 Hz AC.
Kolejnym z zagranicznych kontraktów na pojazdy metra jest dostawa w ramach konsorcjum CSR Sifang oraz Kawasaki składów dla metra w Singapurze. Wartość tego zamówienia jest szacowana na 368 milionów dolarów singapurskich. Pojazdy mają być dostarczane w latach 2011-2012.
Trzeci ze znanych kontraktów zagranicznych to dostawa składów kolejek miejskich o charakterze metra dla tureckiego miasta Izmir. CSR Zhuzhou ma dostarczyć osiem czterowagonowych pociągów. Wartość tego zamówienia jest szacowana na 350 milionów juanów. Składy te będą użytkowane na rozbudowywanej obecnie sieci kolejki miejskiej. Chińskie pociągi będą się składały z czterech wagonów o prędkości maksymalnej 80 km/h i pojemności 1000 pasażerów. Zamówienie dotyczy dostawy 8 kompletnych składów o szerokości 2,65 metra i długości jednego wagonu wynoszącej 23,6 metra. Pudła wagonów powstaną z aluminium, standardowym wyposażeniem będzie również klimatyzacja. Napędowe będą wagony skrajne, natomiast środkowe będą silnikowe. Dostawy mają się odbyć w okresie październik 2011 –kwiecień 2012.
Przedstawiony w artykule przegląd ma charakter poglądowy i tam gdzie się dało był weryfikowany oraz rozbudowywany o niedostępne na stronie producenta dane. Jednak mimo tego nadal pozostaje cały szereg „białych plam”, stąd w żadnym przypadku nie należy traktować tego artykułu jako w pełni wyczerpującego zagadnienie.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz! Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Komentarze