W Pilźnie tramwaje jeździły 30 km/h. Czas na generalny remont torów
13 października 2025 roku, w Pilźnie rozpoczęła się rozległa modernizacja jednej z najważniejszych linii tramwajowych, łączącej centrum miasta z dzielnicą Skvrňany.
Inwestycja obejmie nie tylko torowisko i jego infrastrukturę, ale również sieci inżynieryjne oraz przyległe ulice. Prace potrwają 168 dni, czyli około pół roku, a ich koszt wyniesie 136,4 miliona koron bez VAT.
Rozkład jazdy:
- Jakie elementy infrastruktury obejmuje modernizacja linii tramwajowej łączącej centrum Plzni ze Skvrňanami?
- W jaki sposób przebudowa torowiska wpłynie na organizację ruchu i funkcjonowanie komunikacji miejskiej?
- Jakie korzyści dla pasażerów i środowiska ma przynieść ozielenienie tramwajowego pasa i modernizacja przystanków?
Konieczna modernizacja ze względów bezpieczeństwa
Jak podkreśla Roman Zarzycký, prezydent miasta Plzeň, remont jest niezbędny ze względu na zły stan techniczny trasy.
– Bezpieczeństwo pasażerów plzeńskiej komunikacji miejskiej jest dla nas priorytetem. Dlatego przebudowa trasy tramwajowej do Skvrňan jest absolutnie konieczna. Dzięki skutecznemu przetargowi udało się skrócić czas realizacji o ponad dwa miesiące w stosunku do pierwotnych planów – powiedział włodarz miasta.
Zakres inwestycji i nowa infrastruktura
Dwutorowa linia tramwajowa do Skvrňan należy do najbardziej obciążonych w Plzni. Oprócz wymiany torowiska przewidziano modernizację trakcji elektrycznej, kabli, sieci kanalizacyjnych, wodociągowych i oświetlenia ulicznego. Projekt zakłada również unowocześnienie przystanków, komunikacji pieszej oraz sygnalizacji świetlnej, co ma poprawić komfort i bezpieczeństwo pasażerów.
– To bardzo ważne przedsięwzięcie nie tylko z punktu widzenia transportu, ale również estetyki i ekologii. Nowa trasa zyska ozieleniony pas tramwajowy, który poprawi wygląd przestrzeni miejskiej – wyjaśnia Aleš Tolar, zastępca prezydenta odpowiedzialny za transport i ochronę środowiska.
Jak dodał, obecny stan torów zmusza motorniczych do ograniczania prędkości do 30 km/h, dlatego modernizacja znacząco usprawni ruch. Tolar przypomniał również, że to kolejny etap systematycznej modernizacji sieci tramwajowej w mieście – w ostatnich latach zrealizowano remonty m.in. na náměstí Republiky, w ulicy Zbrojnickiej oraz w dzielnicy Slovany przy ulicy Koterovskiej.
Etapy i utrudnienia w ruchu
Pierwszy etap prac rozpocznie się w poniedziałek, 13 października, w rejonie przejazdu torowego w kierunku Centralnego Dworca Autobusowego (CAN) i potrwa do skrzyżowania Sady Pětatřicátníků – Přemyslova – Solní. Roboty będą prowadzone w obrębie dzielnicy Plzeň 3, wzdłuż głównych arterii ul. Skvrňanská, Přemyslova i Palackého náměstí.
Z powodu inwestycji wprowadzono tymczasową organizację ruchu na drogach I/20 (Palackého náměstí), I/26 (Skvrňanská) oraz w ulicy Domažlickiej. Między 13 października a 11 listopada 2025 r. obowiązywać będzie częściowe zamknięcie jezdni – wyłączone zostaną oba pasy ruchu przylegające do torowiska, a także jeden z pasów do skrętu w lewo na ulicy Vejprnickiej i jeden pas ruchu na Domažlickiej.
Drugi etap zaplanowano od 20 października do 12 grudnia 2025 r. – w tym czasie prace będą prowadzone wyłącznie na torowisku, dzięki czemu ruch samochodowy nie zostanie ograniczony. Czasowo zlikwidowane zostaną niektóre przejścia dla pieszych, a w ich miejsce powstaną tymczasowe i bezpieczne przejścia w rejonie przystanków CAN Skvrňanská, Kalikova i Palackého náměstí. Dalsze etapy remontu przewidziane są na rok 2026.
Zmiany w komunikacji miejskiej
Od 13 października wprowadzona zostanie czasowa przerwa w kursowaniu tramwajów linii nr 2. Zgodnie z informacjami Plzeňskich Městských Dopravních Podniků (PMDP), tramwaje tej linii będą kursować tylko na odcinku Světovar – Sady Pětatřicátníků. Na trasie Skvrňany – Náměstí Republiky uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza 2A. Szczegółowy rozkład jazdy oraz mapy objazdów są dostępne na stronie www.pmdp.cz.
Nowoczesność i ekologia w jednym projekcie
Rekonstrukcja trasy do Skvrňan to inwestycja, która łączy nowoczesne rozwiązania techniczne z dbałością o środowisko. Dzięki ozielenieniu torowiska, modernizacji oświetlenia i zastosowaniu nowych materiałów, Plzeň nie tylko poprawi jakość transportu publicznego, ale także wizerunek przestrzeni miejskiej.
Miasto zakłada, że zakończenie pierwszego etapu inwestycji nastąpi w marcu 2026 roku, a odnowiona linia tramwajowa będzie gotowa na kolejne dekady bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji.
Komentarze