Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Pilźnie tramwaje jeździły 30 km/h. Czas na generalny remont torów

infotram
15.10.2025 11:30
0 Komentarzy

13 października 2025 roku, w Pilźnie rozpoczęła się rozległa modernizacja jednej z najważniejszych linii tramwajowych, łączącej centrum miasta z dzielnicą Skvrňany.

Inwestycja obejmie nie tylko torowisko i jego infrastrukturę, ale również sieci inżynieryjne oraz przyległe ulice. Prace potrwają 168 dni, czyli około pół roku, a ich koszt wyniesie 136,4 miliona koron bez VAT.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elementy infrastruktury obejmuje modernizacja linii tramwajowej łączącej centrum Plzni ze Skvrňanami?
  2. W jaki sposób przebudowa torowiska wpłynie na organizację ruchu i funkcjonowanie komunikacji miejskiej?
  3. Jakie korzyści dla pasażerów i środowiska ma przynieść ozielenienie tramwajowego pasa i modernizacja przystanków?

Konieczna modernizacja ze względów bezpieczeństwa

Jak podkreśla Roman Zarzycký, prezydent miasta Plzeň, remont jest niezbędny ze względu na zły stan techniczny trasy.

Bezpieczeństwo pasażerów plzeńskiej komunikacji miejskiej jest dla nas priorytetem. Dlatego przebudowa trasy tramwajowej do Skvrňan jest absolutnie konieczna. Dzięki skutecznemu przetargowi udało się skrócić czas realizacji o ponad dwa miesiące w stosunku do pierwotnych planów – powiedział włodarz miasta.

Zakres inwestycji i nowa infrastruktura

Dwutorowa linia tramwajowa do Skvrňan należy do najbardziej obciążonych w Plzni. Oprócz wymiany torowiska przewidziano modernizację trakcji elektrycznej, kabli, sieci kanalizacyjnych, wodociągowych i oświetlenia ulicznego. Projekt zakłada również unowocześnienie przystanków, komunikacji pieszej oraz sygnalizacji świetlnej, co ma poprawić komfort i bezpieczeństwo pasażerów.

To bardzo ważne przedsięwzięcie nie tylko z punktu widzenia transportu, ale również estetyki i ekologii. Nowa trasa zyska ozieleniony pas tramwajowy, który poprawi wygląd przestrzeni miejskiej – wyjaśnia Aleš Tolar, zastępca prezydenta odpowiedzialny za transport i ochronę środowiska.

Jak dodał, obecny stan torów zmusza motorniczych do ograniczania prędkości do 30 km/h, dlatego modernizacja znacząco usprawni ruch. Tolar przypomniał również, że to kolejny etap systematycznej modernizacji sieci tramwajowej w mieście – w ostatnich latach zrealizowano remonty m.in. na náměstí Republiky, w ulicy Zbrojnickiej oraz w dzielnicy Slovany przy ulicy Koterovskiej.

Linia tramwajowa w Pilźnie

Etapy i utrudnienia w ruchu

Pierwszy etap prac rozpocznie się w poniedziałek, 13 października, w rejonie przejazdu torowego w kierunku Centralnego Dworca Autobusowego (CAN) i potrwa do skrzyżowania Sady Pětatřicátníků – Přemyslova – Solní. Roboty będą prowadzone w obrębie dzielnicy Plzeň 3, wzdłuż głównych arterii ul. Skvrňanská, Přemyslova i Palackého náměstí.

Z powodu inwestycji wprowadzono tymczasową organizację ruchu na drogach I/20 (Palackého náměstí), I/26 (Skvrňanská) oraz w ulicy Domažlickiej. Między 13 października a 11 listopada 2025 r. obowiązywać będzie częściowe zamknięcie jezdni – wyłączone zostaną oba pasy ruchu przylegające do torowiska, a także jeden z pasów do skrętu w lewo na ulicy Vejprnickiej i jeden pas ruchu na Domažlickiej.

Drugi etap zaplanowano od 20 października do 12 grudnia 2025 r. – w tym czasie prace będą prowadzone wyłącznie na torowisku, dzięki czemu ruch samochodowy nie zostanie ograniczony. Czasowo zlikwidowane zostaną niektóre przejścia dla pieszych, a w ich miejsce powstaną tymczasowe i bezpieczne przejścia w rejonie przystanków CAN Skvrňanská, Kalikova i Palackého náměstí. Dalsze etapy remontu przewidziane są na rok 2026.

Zmiany w komunikacji miejskiej

Od 13 października wprowadzona zostanie czasowa przerwa w kursowaniu tramwajów linii nr 2. Zgodnie z informacjami Plzeňskich Městských Dopravních Podniků (PMDP), tramwaje tej linii będą kursować tylko na odcinku Světovar – Sady Pětatřicátníků. Na trasie Skvrňany – Náměstí Republiky uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza 2A. Szczegółowy rozkład jazdy oraz mapy objazdów są dostępne na stronie www.pmdp.cz.

Nowoczesność i ekologia w jednym projekcie

Rekonstrukcja trasy do Skvrňan to inwestycja, która łączy nowoczesne rozwiązania techniczne z dbałością o środowisko. Dzięki ozielenieniu torowiska, modernizacji oświetlenia i zastosowaniu nowych materiałów, Plzeň nie tylko poprawi jakość transportu publicznego, ale także wizerunek przestrzeni miejskiej.

Miasto zakłada, że zakończenie pierwszego etapu inwestycji nastąpi w marcu 2026 roku, a odnowiona linia tramwajowa będzie gotowa na kolejne dekady bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji.

Komentarze