Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Krakowie system transportu szynowego o parametrach metra

infotram
05.12.2017 20:54
0 Komentarzy

Władze Krakowaprzygotowały nową strategię rozwoju miasta do roku 2030. Kraków jako otwarta,rozwijająca się w sposób zrównoważony metropolia, w której żyje się wygodnie –to cel, jaki władze miasta w niej postawiły.

W dokumencie, który w środę ma trafić pod obrady RadyMiasta, nowością jest m.in. zapis o przygotowaniach do realizacji systemuszybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego o „parametrach metra”.

„+Strategia rozwoju Krakowa do 2030 r.+ to jeden zfundamentalnych projektów, który musi być uchwalony. Jest nam niezbędny dostarania się o środki europejskie. Jest to też swego rodzaju umowa zmieszkańcami: chcieliśmy, żeby mieli oni wpływ na to, jak nasze miasto będziesię rozwijało” – mówił we wtorek podczas konferencji prasowej prezydentKrakowa Jacek Majchrowski.

Jak zaznaczył, w strategii zaznaczone zostały ogólne kierunkirozwoju miasta, ale nie ma tam wskazanych konkretnych, szczegółowych rozwiązań.

Jeden z celów strategicznych zapisanych w dokumencieokreślono jako „Kraków – miasto przyjazne do życia”. Ma to zostaćosiągnięte poprzez zapewnienie bezpieczeństwa, udostępnienie nowych przestrzenipublicznych, poprawę standardów jakości środowiska, rewitalizację przestrzenimiejskiej, zapewnienie powszechnego dostępu do usług publicznych, rozwijanieprzyjaznego, ekologicznego i efektywnego systemu transportowego – m.in. budowęnowych linii tramwajowych, w tym kolejnych etapów Krakowskiego SzybkiegoTramwaju i ukończenie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Prace nad nową strategią rozwoju trwały od 2013 r. Uznano,że poprzedni, przygotowany w 2005 r. dokument w niedostatecznym stopniuuwzględnia potrzeby miasta i to, co zapisano w 2014 r. w „Studiumuwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego”. Zmieniło siętakże prawo.

Odpowiedzialna za rozwój miasta zastępca prezydenta ElżbietaKoterba podkreśliła, że w tworzeniu nowej strategii, poprzez konsultacje iwarsztaty uczestniczyli mieszkańcy, a także eksperci.

„Nowy dokument zasadniczo różni się od obowiązującejobecnie strategii, która ma tak ogólny charakter, że mogłaby być zastosowana wróżnych innych miastach. Strategia, którą przedstawimy Radzie zostałaszczegółowo doprecyzowana, przede wszystkim w zakresie jakości życia. Mówimy wnim o mieście zrównoważonym, w którym zachowane są proporcje między terenamizielonymi a terenami zabudowanymi. Jednocześnie wskazujemy, jak te obszary skomunikować”- mówiła Koterba.

Dodała, że w nowej strategii zaznaczono, że należyzapobiegać suburbanizacji – czyli wyjeżdżaniu i osiedlaniu się mieszkańców naterenach podmiejskich. Jak mówiła, krakowianie uczestniczący w przygotowaniudokumentu chcieli rozwoju turystyki, powiększenia terenów zielonych,wzmocnienia transportu publicznego.

Koterba podkreśliła, że w strategii zapisano „to, copowinno” być zrealizowane, jeśli Kraków ma się rozwijać, co nie oznacza,że wszystkie przyjęte cele będą możliwe do urzeczywistnienia. „Wierzę wmądrość radnych i w to, że po burzliwej dyskusji i wyjaśnieniach efekt będziepozytywny” – mówiła zastępca prezydenta Krakowa.


Komentarze