Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trwa modernizacja torowiska w dzielnicy Stogi. Widać już efekty

infotram
03.10.2019 10:55
0 Komentarzy

Podzielony na trzyetapy remont torowiska na Stogach jest na różnych etapach.

Problemy wynikające z przebudową infrastruktury podziemnejspowodowały, że termin zakończenia inwestycji wydłużył się do maja przyszłegoroku, jednak przejezdność torowiska na odcinku od al. Sucharskiego do ul.Zimnej planowana jest na połowę listopada tego roku.

Temat generalnego remontu i przebudowy torów tramwajowych wtej części miasta zdominował wtorkowe spotkanie (1 października) mieszkańcówStogów z Prezydent Gdańska oraz jej zastępcami. Warto więc sprawdzić, na jakimetapie są prace i co spowodowało opóźnienie.

Realizacja tej inwestycji podzielona jest na trzy odcinki.Pierwszy z nich obejmuje ul. Budzysza, na wysokości od skrzyżowania z ul.Sucharskiego do skrzyżowania z ul. Skiby. Drugi odcinek dotyczy ul.Stryjewskiego od skrzyżowania z ul. Skiby do skrzyżowania ul. Nowotnej z ul.Kruczą oraz pętli „Pasanil”. Natomiast ostatni odcinek obejmuje ul.Nowotną od ul. Kruczej do pętli „Stogi Plaża”.

Co obecnie dzieje sięna tym placu budowy?

Na odcinku pierwszym: dobiega końca układanie torowiska.Trwa budowa sieci trakcyjnej oraz ścieżki rowerowej, która będie przebiegać wzdłużtorów. Ułożono już pod nią podbudowę.

Na odcinku drugim: wybudowano kolektor deszczowy. Trwająprace przy budowie torowiska, drogi oraz ścieżki rowerowej.

Na odcinku trzecim: prace przy torowisku także dobiegająkońca. Prowadzone są jeszcze prace przy budowie budynku socjalnego dlapracowników ZTM. Montowane jest też oświetlenie wzdłuż ścieżki rowerowej.

Przesunięcie terminu zakończenia inwestycji o ponad pół rokuzwiązane było głównie z przebudową infrastruktury podziemnej, która powodowałanajwięcej utrudnień w realizacji robót. W trakcie prac robotnicy napotykalibowiem na wiele niezinwentaryzowanych sieci uzbrojenia, których przebudowawymagała pozyskania dodatkowych uzgodnień, co z kolei wstrzymywało realizacjęrobót. Często też zdarzało się, że stan odkopanej infrastruktury podziemnejjest bardzo zły i wymaga wykonania dodatkowych, nieprzewidzianych w projekcieprac.

Przypomnijmy. Na Stogach przebudowane zostanie w sumie 3700metrów torów tramwajowych. Prace modernizacyjne realizowane są na odcinku odskrzyżowania ul. Sucharskiego z ul. Wosia Budzysza, wzdłuż ul. Wosia Budzysza,ul. W. Stryjewskiego i ul. Nowotnej do Pętli „Stogi Plaża”. Przebudowanezostaną także dwie pętle: tramwajowo – autobusowa „Pasanil” (około 350m) itramwajowa „Plaża Stogi” (około 450 m), na których pojawią się dodatkowo toryodstawcze. Przebudowane zostaną również przystanki tramwajowe. Będą onewłączone do monitoringu wizyjnego sieci TRISTAR, a także do systemu informacjipasażerskiej.

W ramach inwestycji przebudowany zostanie również istniejącyukład drogowy (ul. Wosia Budzysza, ul. W. Stryjewskiego, odcinek ul. Nowotnej)wraz ze skrzyżowaniami, zjazdami, chodnikami, ścieżkami rowerowymi i ciągamipieszo-rowerowymi. Łączna długość przebudowywanych dróg wynosi około 2500 m.Łączna długość budowanych i przebudowywanych chodników wynosi około 1900 m,natomiast łączna długość budowanych i przebudowywanych ścieżek rowerowych iciągów pieszo-rowerowych wynosi około 1200 m. Wykonawca modernizuje także sieciwodociągowe i kanalizacyjne.

Umowa z wykonawcą prac Aldesa Construcciones Polska Sp. zo.o. podpisana została w czerwcu 2018 r. Koszt inwestycji to ponad 110 mln zł,z czego ponad 46 mln zł to dofinansowanie unijne.

Przebudowa infrastruktury tramwajowej w ul. Budzysza,Stryjewskiego i Nowotnej w Gdańsku jest realizowana w ramach GdańskiegoProjektu Komunikacji Miejskiej – etap IVa. W ramach GPKM IV a powstaną takżenowe linie tramwajowe w ul. Nowej Bulońskiej Północnej oraz w ul. Nowej Warszawskiej(etap 1).

Koszty całego projektu GPKM IV A to 540,3 mln zł, z czegodofinansowanie ze środków unijnych wynosi 286,12 mln zł.

 


Komentarze