Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trwa budowa metra na Bemowie. Tarcza kończy pracę

infotram
21.05.2025 17:30
0 Komentarzy

Tarcze TBM Anna i Krystyna, które drążą tunele metra, zakończyły pracę na ostatnim odcinku linii M2. Ich rozmontowanie i wydobycie zajmie około miesiąca. Teraz pora na kolejne etapy budowy podziemnej kolei na Bemowie – m.in. torowisko i perony nowych stacji.

W środę, 21 maja, tuż po godz. 13:00 tarcza TBM Krystyna przebiła się do szybu demontażowego przed stacją Bemowo. Tarcza Anna zakończyła drążenie tunelu już w kwietniu.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zadanie wykonały tarcze TBM Anna i Krystyna na ostatnim odcinku linii M2?
  2. Ile czasu potrwa rozmontowanie i wydobycie tarcz TBM po zakończeniu drążenia tuneli?
  3. Jakie prace przewidziano jako kolejne etapy budowy metra na Bemowie po zakończeniu drążenia tuneli?
Budowa metra w Warszawie
Budowa metra w Warszawie

Początek nowego etapu

Dokonania obu ogromnych maszyn drążących ostatnie tunele linii M2 przedstawiają się imponująco: na odcinku od stacji Karolin do stacji Bemowo wydobyto ponad 170 tys. metrów sześciennych urobku. Do produkcji prawie 3800 tubingów zużyto 30,5 tys. metrów sześciennych mieszanki betonowej oraz ponad 3,3 tys. ton stali. Tarcze Krystyna i Anna pracowały niewiele ponad 9 miesięcy: od 14 sierpnia 2024 roku do 21 maja br.

Zakończenie drążenia tuneli kończy ważny etap budowy i umożliwia rozpoczęcie kolejnych prac – budowę  peronów, klatek schodowych, łączników ewakuacyjnych pomiędzy tunelami i najniższych poziomów wentylatorni szlakowych.

Jednak również w tunelach odbywać się będą kolejne prace. Zaraz po wydrążeniu mają one idealnie okrągły przekrój, są puste i przygotowane do montażu instalacji, torowiska i pozostałej infrastruktury. Dlatego w pierwszej kolejności wykonana zostanie podbudowa torowiska – w postaci bankietów dolnych i bocznych. Będą to pierwsze poziome powierzchnie, na których osadzane będą kolejne elementy – przede wszystkim właśnie torowisko. Podczas tych prac wykorzystanych zostanie: 44 tysiące m kw. mat wibroizolacyjnych, 17 tys. m sześć. betonu i 900 ton szyn – o łącznej długości 18 kilometrów.

Budowa metra w Warszawie
Budowa metra w Warszawie

Kiedy pojedziemy metrem do Karolina?

„Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV” stanowi operację o znaczeniu strategicznym w ramach programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027”. Na Bemowie powstaje ostatni fragment drugiej linii metra w Warszawie. Do użytku zostaną oddane trzy stacje: C3 Lazurowa przy skrzyżowaniu ulic Górczewskiej i Lazurowej, C2 Chrzanów przy skrzyżowaniu Rayskiego i Szeligowskiej i C1 Karolin. Za stacją C1 powstaną podziemne tory do budowanej stacji techniczno-postojowej.

Powstała infrastruktura zapewni możliwość kompleksowej obsługi pociągów kursujących na drugiej linii metra, budowa ma się zakończyć w 2026 roku.

Trzeci etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 i stanowi operację o znaczeniu strategicznym. Dla projektu o wartości 3 000 830 693,00 PLN przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 125 000 000,00 PLN.

Komentarze