Tramwaje Warszawskie wróciły na wiadukt przy Arkadii. Czas na kolejne remonty
Od wczesnych godzin porannych ruch tramwajowy wrócił dzisiaj na torowisko przy Centrum Handlowym Arkadia. Dzięki zakończonym w terminie pracom tramwaje jeżdżą na tej obciążonej trasie – łączącej centrum miasta z Żoliborzem i Bielanami – już bez ograniczeń prędkości. Wraz z otwarciem ruchu na wiadukcie w al. Jana Pawła II rozpoczął się pierwszy etap remontu torowiska na pl. Bankowym.
Wiadukt w al. Jana Pawła II – między przystankami Rondo „Radosława” i Plac Grunwaldzki – należy do najbardziej obciążonych odcinków sieci tramwajowej w stolicy. Ostatni remont generalny torowiska w tym miejscu został przeprowadzony w 2002 r. W ostatnim czasie tramwaje jeździły tam bardzo wolno – mocno wyeksploatowane torowisko wymuszało ograniczenia prędkości do 10 i 20 km/h.
Rozkład jazdy:
- Jakie prace zostały wykonane podczas remontu torowiska na wiadukcie w al. Jana Pawła II i ile materiałów zużyto?
- W jaki sposób remont wpłynął na organizację ruchu tramwajowego i drogowego w rejonie al. Jana Pawła II oraz jakie linie tramwajowe powróciły na swoje trasy?
- Jakie kolejne etapy remontów torowisk zaplanowano na pl. Bankowym i w dzielnicy Ochota, oraz jakie zmiany w ruchu tramwajowym się z tym wiążą?
Koniec remontu
Konieczny remont trwał dwa miesiące i był wykonywany przede wszystkim własnymi siłami Tramwajów Warszawskich. W tym czasie na wiadukcie naprawiono ubytki w konstrukcji nośnej i dylatacje pod torowiskiem, wykonano nową hydroizolację, położono nowe prefabrykowane płyty, a na końcu szyny. Roboty były prowadzone także na przyczółkach – czyli dojazdach do wiaduktu.
W sumie remont objął 1330 m toru. W czasie prac użyto: ponad 500 ton nowych płyt prefabrykowanych, 2700 m nowych szyn, ok. 1200 podkładów, ok. 2300 ton tłucznia. Zamknięcie ruchu na wiadukcie wykonawca remontu wykorzystał również na prace na przyległych odcinkach: odświeżono zabudowę toru przy przystanku Rondo „Radosława” 10 oraz wymieniono najbardziej zużyte elementy rozjazdów na skrzyżowaniu Broniewskiego i al. Jana Pawła II. Frezowane były tez tory na ul. Popiełuszki – na odcinku ok. 1800 m.
Tramwaje na swoich trasach
Od poniedziałku 26 maja tramwaje linii 16, 17,22, 24, 27, 28 i 33, a dodatkowo także 71 kursują po wiadukcie łącząc Śródmieście z Żoliborzem i Bielanami. Odjazdy w godzinach szczytu zaplanowano co ok. minutę. Zauważalną zmianą jest poprawa komfortu podróżowania, zniesienie ograniczeń prędkości i skrócenie rozkładowego czasu przejazdu. Powróciła też poprzednia organizacja ruchu: z trzema pasami ruchu w każdym kierunku w al. Jana Pawła II i parkowaniem bocznym na Broniewskiego.
Po wznowieniu ruchu kontynuowane będą prace brukarskie przy torowisku i rekultywacji zieleni. Zielona zabudowa torowiska – w postaci rozchodnika – pojawi się na przyczółkach wiaduktu jesienią.
Prace na pl. Bankowym i Ochocie
Dzięki terminowo zakończonym pracom zakład torowy Tramwajów Warszawskich mógł przenieść się z koniecznymi robotami na pl. Bankowy. Zostanie tam wymieniony komplet rozjazdów. Remont – aby minimalizować utrudnienia w ruchu kołowym i komunikacji miejskiej – został podzielony na cztery etapy. Obecnie, czyli od 26 maja do 1 czerwca, tramwaje nie kursują od pl. Bankowego do Dw. Wileńskiego. W kolejnych etapach, od 2 czerwca – przez około dwa tygodnie – wstrzymany będzie ruch tramwajów od pl. Bankowego do Kina Femina. Tramwaje będą kursować w relacji Marszałkowska – al. „Solidarności” w kierunku Starego Miasta i Dw. Wileńskiego. Od strony Żoliborza tramwaje będą dojeżdżać tylko do przystanku Metro Ratusz Arsenał. Ostatni etap obejmie rozjazdy od strony Marszałkowskiej. Roboty zakończą się na pl. Bankowym w II połowie czerwca.
Również od 2 czerwca wprowadzone będą duże zmiany na Ochocie w związku z budową trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego i zaplanowanym remontem odcinka torów na ul. Grójeckiej. Wstrzymany zostanie ruch tramwajów na Grójeckiej i al. Krakowskiej od Och-Teatru do pętli P+R Al. Krakowska. Ruch tramwajowy zostanie przywrócony w październiku.
Komentarze