Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje Warszawskie oddają fragment trasy na Kasprzaka; pojedzie nim tylko linia zastępcza

infotram
05.01.2023 14:15
0 Komentarzy

Tramwajarze zakończyli pierwszą część budowy trasy na ul. Kasprzaka – podał stołeczny ratusz.

W najbliższy piątek, 6 stycznia, tramwaje pojadą nowymi torami do ronda ONZ. Na nowo oddanej trasie pasażerów wozić będą tramwaje linii 78.

Co 8 minut w szczycie

Ostatnie porządki na nowych torach na Kasprzaka tramwajarze mają już za sobą. W środę, 4 stycznia rano, szlifowali szyny i przeprowadzili jazdy kontrolne tramwajem pomiarowym, a potem wagonem Hyundai Rotem.

W piątek, 6 stycznia, zostanie przywrócony ruch tramwajowy na ulicy Prostej, M. Kasprzaka i Skierniewickiej (między przystankami Rondo ONZ a Metro Płocka).

Tramwaje linii 78 zostaną skierowane na nową trasę, przebiegającą w obu kierunkach ulicami: ŻERAŃ FSO – (…) – al. Jana Pawła II – Prosta – Kasprzaka – Skierniewicka – Wolska – (…) – OS. GÓRCZEWSKA.

Tramwaje będą podjeżdżały na przystanki co 8 minut w godzinach szczytu i co 12 minut poza szczytem. Obecna trasa linii 11, czyli ulicą Okopową i Towarową do placu G. Narutowicza, zostaje utrzymana. Przywrócone zostają przystanki: Rogalińska 04, Szpital Wolski 05 i 06, Karolkowa 03 i 04, Rondo Daszyńskiego 07 i 08, Norblin 03 i 04 i Rondo ONZ 08.

Pierwszy odcinek gotowy

Prace przy budowie tramwaju na Kasprzaka ruszyły w marcu 2022 roku. Dziś gotowych jest już ponad pół kilometra nowych torów – miedzy ul. Skierniewicką a Karolkową.

Łącznie w ramach tej inwestycji wybudujemy lub wyremontujemy 3,5 km torów. Zapewnimy mieszkańcom dynamicznie rozbudowujących się osiedli dzielnicy Wola szybki, wygodny dojazd do metra. Na całej trasie tramwaju na Kasprzaka torowiska będą zielone – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Po oddaniu do użytku cała trasa – między ul. Wolską a rondem ONZ – będzie w jednolitym standardzie technicznym. Najważniejszą częścią zakończonych prac jest nowy węzeł rozjazdowy, który pozwoli tramwajom skręcać także w kierunku ul. Wolskiej. Dotychczas nie było takiej możliwości.

Bezpieczne i wygodne przystanki

Tramwajarze nadal będą pracować nad budową torów wzdłuż Kasprzaka i węzła u zbiegu ul. Wolskiej, Kasprzaka i Elekcyjnej.

Prace prowadzone są na odcinku o długości niemal 3,5 km. Między Wolską a Skierniewicką zostaną wybudowane nowe tory – około 2,3 km. Już istniejące na Wolskiej i na Kasprzaka, o długości ok. 1,2 km, zostaną zmodernizowane.

Pasażerowie skorzystają z nowych przystanków: przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy Ordona. Wszystkie będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi w wózkach i seniorów.

Nie tylko zielone tory

W ramach inwestycji tramwajarze zasadzą aż 94 nowe drzewa. Będą to rodzime gatunki liściaste – klon pospolity, jesion wyniosły, wiąz szypułkowy oraz dąb szypułkowy. Zaplanowano nasadzenie 413 m² traw ozdobnych i bylin, a także 6603 m² krzewów.

Nasadzenia krzewów, traw ozdobnych i bylin wyznaczono przy peronach tramwajowych, przy skrzyżowaniach, w pasach między jezdniami oraz wzdłuż Wolskiej. Z kolei drzewa zaprojektowano jako uzupełnienie szpalerów wzdłuż Wolskiej i Kasprzaka i w obrębie inwestycji. 

Tory na Kasprzaka, tak jak na Grochowskiej, zostaną obsadzone rozchodnikiem. Ta roślina stała się już standardem na torach tramwajowych w Warszawie. Łączna długość zielonych torowisk wyniesie 2,5 km. Betonowe ściany przy przystanku w wykopie u zbiegu Wolskiej i Kasprzaka będą obsadzone pnącymi roślinami. W tym miejscu zwiększy się powierzchnia terenów zielonych i zmniejszy się powierzchnia jezdni –  na skraju torowiska i parku Powstańców Warszawy będzie podwójny, a miejscami nawet potrójny szpaler drzew.

Terminy i koszty

Trasa na Kasprzaka, na całej długości inwestycji, gotowa będzie w tym roku. Realizacją inwestycji zajmuje firma Strabag – za kwotę 205,4 mln zł. Oficjalna nazwa projektu współfinasowanego ze środków UE to „Budowa wybranych odcinków tras tramwajowych w Warszawie wraz z zakupem taboru”. Wysokość dofinansowania to 156 mln złotych.

Komentarze