Tramwaje w Bratysławie pojadą szybciej. Po trasie Vajnorskiej 60 km/h
Dopravný podnik Bratislava (DPB) wprowadza kolejne udogodnienie dla pasażerów – na wybranych odcinkach trasy Vajnorskiej zwiększa maksymalną prędkość eksploatacyjną tramwajów do 60 km/h.
Jest to efekt niedawnej kompleksowej naprawy torowiska oraz precyzyjnej regulacji sieci trakcyjnej. Jest to również pierwszy odcinek w sieci tramwajowej Bratysławy, na którym wprowadzono wyższą prędkość.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego Dopravný podnik Bratislava zdecydował się na zwiększenie prędkości tramwajów na trasie Vajnorskiej?
- Jakie korzyści dla pasażerów i funkcjonowania transportu publicznego przynosi podniesienie prędkości do 60 km/h?
- W jaki sposób przeprowadzono testy sieci trakcyjnej i jakie były ich główne wyniki?
Modernizacja linii tramwajowej
Komfortowa, cicha i teraz także szybsza podróż na odcinku Kuchajda – Zlaté piesky to wynik zakończonej modernizacji trasy Vajnorskiej. Po ukończeniu naprawy torowiska możliwe było zniesienie wcześniejszych ograniczeń prędkości, które na niektórych odcinkach sięgały niemal połowy standardowej prędkości eksploatacyjnej. Po dokładnej analizie parametrów jazdy DPB zdecydowało się na zwiększenie prędkości tramwajów do 60 km/h na wybranych odcinkach, gdzie nie ma skrzyżowań i przejazdów kolejowych.
„Tramwaje, jako główny system transportowy Bratysławy, muszą być jak najbardziej precyzyjne i efektywne czasowo. Modernizacja trasy Vajnorskiej wraz z podniesieniem prędkości eksploatacyjnej zapewni bardziej niezawodne kursowanie linii tramwajowej numer 4. Po analizie rzeczywistych czasów przejazdów możliwe będą ewentualne korekty rozkładów jazdy. Cieszę się, że prace nad siecią trakcyjną zostały przeprowadzone na wysokim poziomie profesjonalnym, co stanowi istotny krok w rozwoju transportu publicznego w Bratysławie” – powiedział Martin Rybanský, przewodniczący zarządu DPB.
Testy sieci trakcyjnej obejmowały również jazdy z prędkością do 80 km/h. Odcinek ten będzie w przyszłości wykorzystywany jako tor testowy dla tramwajów. Pomimo że geometria torów uległa zmianie tylko o kilka milimetrów, w punktach styku pantografu z siecią trakcyjną mogło to skutkować różnicą sięgającą centymetrów. Dlatego wybrane fragmenty sieci trakcyjnej zostały nieznacznie przesunięte, aby zapewnić niezawodne zasilanie tramwajów nawet przy większych prędkościach.
Wszystkie te prace zostały wykonane przez DPB własnymi siłami i stanowią kolejny krok w modernizacji sieci tramwajowej Bratysławy. Naprawa trasy Vajnorskiej i zwiększenie prędkości eksploatacyjnej potwierdzają długofalowe działania DPB na rzecz zapewnienia pasażerom niezawodnego, komfortowego i ekologicznego transportu publicznego. Zwiększenie prędkości tramwajów na trasie Vajnorskiej to projekt pilotażowy. Jeśli okaże się sukcesem, możliwe będzie podniesienie prędkości na innych odcinkach, gdzie pozwolą na to względy bezpieczeństwa, skrócenie czasu przejazdu i optymalizacja kosztów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze