Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje Śląskie z umowami na remonty w Bytomiu i Sosnowcu

infotram
05.11.2020 11:45
0 Komentarzy

Dzieli je około 20kilometrów, łączy generalny wykonawca. Dwie oczekiwane inwestycje winfrastrukturę tramwajową – wzdłuż ul. Frycza Modrzewskiego w Bytomiu i w ul.Małachowskiego w Sosnowcu – lada chwila się rozpoczną. W czwartek, 5 listopada2020 roku spółka Tramwaje Śląskie S.A. i firma Silesia Invest z Gliwicpodpisały stosowne umowy.

W obu przypadkach procedura wyłonienia generalnego wykonawcybyła bardzo długa, gdyż sprawy odwołań od pierwotnych wyników przetargówrozstrzygane były przez Krajową Izbę Odwoławczą. W przetargu bytomskim,ogłoszonym w marcu br., oferty złożyło 6 firm. Z kolei zadanie w Sosnowcu, dlaktórego przetarg ogłoszony został w maju br., chciały realizować 3 podmioty. Wobu przypadkach ostatecznie najkorzystniejsza okazała się oferta firmy SilesiaInvest Sp. z o.o. Sp.k. z Gliwic. Umowy między spółką Tramwaje Śląskie S.A. iWykonawcą podpisane zostały elektronicznie w czwartek 5 listopada.

Wyczekiwany remont wBytomiu

Zadanie pn. „Przebudowa infrastruktury tramwajowej wzdłużul. Frycza Modrzewskiego w Bytomiu” jest wspólną inwestycją spółki TramwajeŚląskie S.A. i miasta Bytom. W zakresie miejskim jest przebudowa skrzyżowaniaul. Frycza Modrzewskiego i ul. Zabrzańskiej, zaś w zakresie tramwajowymmodernizacja torowiska wzdłuż ul. Frycza Modrzewskiego od granicy z Rudą Śląskądo przystanku Szombierki Kościół za skrzyżowaniem z ul. Zabrzańską.

Od początkuzakładaliśmy, że oba zakresy chcemy wykonać w jednym czasie, najlepiej przezjednego wykonawcę. Stąd decyzja o wspólnym przetargu. Dzięki temu nie narazimymieszkańców na podwójne utrudnienia, lecz obie inwestycje zrealizowane zostaną,jak to się mówi, za jednym zamachem – zaznacza Bolesław Knapik, prezesZarządu Spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Przeznaczony do modernizacji odcinek obejmuje ok. 1300metrów toru pojedynczego (mtp.) głównie jednotorowej linii tramwajowej, która wwiększości przebiegu jest linią wydzieloną z jezdni. Nowe torowisko będzietorem klasycznym na podkładach strunobetonowych ze sprężystym mocowaniem szyn,a w miejscach przejazdów torowo-drogowych i przejść dla pieszych szyny ułożonezostaną w prefabrykowanych płytach torowych, montowane z użyciem elastycznychmas zalewowych. W zakresie modernizacji są także m.in.: słupy i sieć trakcyjna,budowa systemu zdalnego sterowania zwrotnic, modernizacja mostu nad Bytomkąoraz budowa nowych platform na przystanku Szombierki Frycza Modrzewskiego.

W ramach tej inwestycji, miasto Bytom zrealizuje teżprzebudowę skrzyżowania ul. Frycza Modrzewskiego i Zabrzańskiej. Zakres pracobejmie przebudowę skrzyżowania aż do ul. ks. Włodarskiego. W ramachzaplanowanych prac wykonana zostanie również m.in.: przebudowa zatokiautobusowej i peronu tramwajowego, przebudowa i budowa chodników, zjazdów,ciągu pieszo-rowerowego z kostki betonowej oraz wybudowana zostanie drogarowerowa, a także przebudowane zostanie oświetlenie uliczne i nowa sygnalizacjiświetlna. Prace obejmą również uporządkowanie zieleńców, nasadzenia drzew ikrzewów oraz przebudowę odwodnienia układu drogowego. Przebudowa skrzyżowania ulicy Frycza Modrzewskiego z ul. Zabrzańskąwpłynie znacząco na poprawę bezpieczeństwa i komfort jazdy kierowców, którzykierują się z Bytomia w stronę Zabrza i Rudy Śląskiej – mówi MariuszWołosz, prezydent Bytomia.

Całkowity koszt inwestycji realizowanej przez firmę SilesiaInvest wynosi 13,6 mln zł netto, w tym 3 mln 49 tys. zł netto to koszt zakresudrogowego, który będzie ponosić miasto Bytom. Na realizację zadania w zakresietramwajowym Wykonawca ma czas do kwietnia 2022 r, zaś w zakresie miejskim dokońca września 2021 r.

Przemiana ul.Małachowskiego w Sosnowcu

Zadanie pn. „Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul.Małachowskiego od ul. Mościckiego do ul. 3 Maja w Sosnowcu” obejmuje odcinekok. 400 mtp. jednotorowej linii tramwajowej. Nowe torowisko wybudowane zostaniew śladzie dotychczasowego, jednak w nowoczesnej konstrukcji płytprefabrykowanych z elastycznym montażem szyn w komorach z wykorzystaniem maszalewowych. Zmodernizowany zostanie też m.in.: układ zasilania, sieć trakcyjnai system oświetlenia ulicznego, a przebudowa obejmie również przystanek iinstalacje podziemne.

Modernizacja torowiskana tym fragmencie ul. Małachowskiego to kontynuacja inwestycji zrealizowanej wpoprzednim naszym projekcie inwestycyjnym, kiedy zmodernizowany został fragmentul. Małachowskiego od ronda Zagłębia Dąbrowskiego do skrzyżowania z ul.Mościckiego. Wówczas ten fragment ulicy zyskał zupełnie nową jakość, nie tylkopod względem tramwajowym. Jestem przekonany, że po zrealizowaniu naszych robóti prac miejskich, mieszkańcy Sosnowca zyskają nową, przyjazną pieszymprzestrzeń miejską z nowoczesną i komfortową komunikacją tramwajową  – zauważa prezes Bolesław Knapik.

Ulica Małachowskiego w Sosnowcu, w części przewidzianej obecniedo modernizacji ma zmienić się w deptak. Plany miasta Sosnowiec w tym zakresiesą bezpośrednio związane z inwestycją spółki Tramwaje Śląskie S.A., jednak wtym przypadku, zakres miejski ma być realizowany po zakończeniu prac torowych.

Będziemy współdziałaćz Tramwajami Śląskimi przy tej inwestycji, ponieważ chcemy kompleksowo zmienićoblicze tej części ulicy. Poza pracami zleconymi przez spółkę, my przebudujemyskwery i architekturę w rejonie tej ulicy, a także fragmenty ul. Kościelnej iTargowej, czyli handlowych ulic krzyżujących się z ul. Małachowskiego –powiedział Arkadiusz Chęciński, Prezydent Sosnowca.

Realizacja prac torowych w ul. Małachowskiego w Sosnowcu mapotrwać 10 miesięcy, zatem roboty powinny zakończyć się najpóźniej we wrześniu2021 r. Wartość inwestycji tramwajowej wynosi 6,2 mln zł netto.

Oba zadania są elementami „Zintegrowanego Projektumodernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko –Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przezUnię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko w perspektywie UE 2014-2020. (TŚ)

Komentarze