Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje Śląskie z potężnym unijnym zastrzykiem

infotram
26.02.2018 12:20
0 Komentarzy

Blisko 100 mln złunijnego dofinansowania dostaną Tramwaje Śląskie do drugiej części projektumodernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii. Pierwsza część inwestycji torowych i zakupy tramwajów są już wtoku.

Chodzi o drugą z trzech części szacowanego na ok. 885 mln złunijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej(przy ponad 560 mln zł unijnego dofinansowania łącznie).

Projekt ten koordynuje spółka należącą do 12 śląskich izagłębiowskich samorządów. Całe przedsięwzięcie zakłada m.in. remonty 100 kmtorowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowych tramwajów. Wgrudniu ub. roku Tramwaje otrzymały już 393 mln zł dofinansowania do pierwszejczęści tego projektu.

Umowę na dofinansowanie drugiego etapu przedsięwzięciapodpisali w poniedziałek w Chorzowie dyrektor Centrum Unijnych Projektów TransportowychPrzemysław Gorgol oraz m.in. prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik.

Uczestniczący w uroczystości wiceminister rozwoju WitoldSłowik wskazał, że cały projekt Tramwajów Śląskich obejmuje szereg zadań, którena pewno spowodują, że z komunikacji publicznej będzie w regionie korzystałosię w sposób bardziej dostępny, wygodniejszy i szybszy.

Wiceminister Słowik przypomniał, że łącznie ze spodziewanymdofinansowaniem dla całości tramwajowego przedsięwzięcia i kilkoma innymiprojektami poszczególnych miast (zakupy autobusów, w tym elektrycznych, jeden zwęzłów przesiadkowych w Katowicach) do woj. śląskiego trafi ok. 850 mln złunijnego dofinansowania do komunikacji zbiorowej.

Prezes Tramwajów Śląskich nawiązał do miejscaponiedziałkowej uroczystości – 90-letniej hali na terenie chorzowskiej siedzibyspółki, a także do przypadającej w tym roku 120. funkcjonowania elektrycznejkomunikacji tramwajowej w regionie. „To połączenie tradycji z dążeniem donowoczesności. To przyszłość dla naszej spółki i nowa jakość naszychusług” – ocenił prezes Knapik.

W drugim etapie projektu Tramwajów Śląskich ujęto m.in.budowę nowej linii (połączenie na ul. Powstańców Warszawskich do PlacuWolskiego przy dworcu kolejowym w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacjąistniejącej infrastruktury w sześciu miastach GZM – łącznie ok. 23 kmzmodernizowanych oraz nowych tras, wraz m.in. z infrastrukturą przystankową.

W tej część projektu prace obejmą m.in. ul. Wojska Polskiegow Sosnowcu (wraz z dobudową drugiego toru) i inne torowiska w centrum Sosnowca,główną linię tramwajową w Dąbrowie Górniczej, przebudowę torowiska wzdłuż ul.Katowickiej i Łagiewnickiej w Świętochłowicach, przebudowy odcinków torowisk wzabrzańskich dzielnicach Biskupice i Mikulczyce, modernizacje w centrum Bytomiaoraz w przesunięcie odcinka linii w Chorzowie, wzdłuż d. Huty Kościuszko.

Maksymalny koszt całkowity pierwszego etapu wyliczono na168,2 mln zł, w tym koszt kwalifikowany (prac mogących zawierać się w unijnymprojekcie) na 151,4 mln zł, a dofinansowanie ze środków na transport miejskiProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – na 98 mln zł.

W pierwszym, realizowanym już etapie tramwajowego projektuznalazły się dwa zadania związane z budową nowych linii (ul. Grundmanna wKatowicach i przedłużenie linii na Zagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadaniazwiązane z modernizacją istniejącej infrastruktury (łącznie ok. 42 km), zakupy45 nowych tramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych (pogotowia sieciowei torowe).

Maksymalny koszt całkowity pierwszego etapu wyliczono na766,8 mln zł brutto, w tym wydatki kwalifikowane na 623,6 mln zł netto, adofinansowanie – 393,3 mln zł.

Jak deklarował w poniedziałek wiceminister Słowik, liczy, żew IV kw. br. zostanie podpisana umowy na dofinansowanie ostatniego etapuprojektu TŚ. To budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnicKatowic. Jej szacunkowy koszt całkowity to 135,2 mln zł, w tym wydatkikwalifikowane 110 mln zł, a dofinansowanie 71,2 mln zł.

Prezes Tramwajów Śląskich zaznaczył, że cały obecny unijnyprojekt spółki zamyka się kwotą ok. 885 mln zł środków kwalifikowanych; cooznacza prawie 1,1 mld zł wartości brutto.

Wiceminister Słowik przypomniał w poniedziałek, że całyPOIiŚ mieści – łącznie z tzw. rezerwą wykonania – ok. 113 mld zł. Do tej porypod kątem przedsięwzięć z woj. śląskiego zakontraktowano z tego źródła ok. 7,6mld zł (co umożliwiło uruchomienie inwestycji o wartości ok. 14,5 mld zł). Wcałym programie zakontraktowane jest obecnie ok. 70 mld zł (ok. 62 proc.alokacji).

Komentarze