Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje Śląskie unieważniły taborowe przetargi. Oferty Modertransu i PESY za drogie

infotram
07.08.2024 08:15
0 Komentarzy

Oba przetargi dotyczące dostawy nowych wagonów dla Tramwajów Śląskich zostały unieważnione, co oznacza, że planowany zakup ulegnie opóźnieniu.

Było za drogo.

Spis treści:

  1. Dlaczego oba przetargi na zakup tramwajów zostały unieważnione?
  2. Jakie alternatywne rozwiązania mogą rozważyć Tramwaje Śląskie, aby zrealizować zakup nowych tramwajów?
  3. Jaki wpływ na komunikację publiczną w regionie będzie miało opóźnienie w zakupie nowych tramwajów?
Częstsze kursy i większe tramwaje – takie udogodnienia przygotował Zarząd Transportu Metropolitalnego dla osób, które wybierają się na Fest Festival.
Śląski Twist

Po jednej ofercie

Kilka dni temu, po otwarciu ofert, informowaliśmy o ofertach w przetargach na zakup tramwajów. Zamówienia dotyczyły łącznie od 50 do 75 nowych wagonów.

Pierwszy przetarg obejmował zakup 10 dwukierunkowych i jednoczłonowych tramwajów o długości nie mniejszej niż 13,5 metra.

Drugi przetarg zakładał zakup 40 wagonów wieloczłonowych, w tym 30 jednokierunkowych i 10 dwukierunkowych, o długości od 22 do 25 metrów. Dodatkowo, w ramach prawa opcji, Tramwaje Śląskie mogłyby zamówić kolejne 25 wagonów jednokierunkowych.

Już po otwarciu ofert można było zakładać, że spółka Tramwaje Śląskie prawdopodobnie nie będzie w stanie wybrać wykonawców. Zgłosiły się jedynie dwie firmy: Modertrans z Poznania w mniejszym przetargu i PESA z Bydgoszczy w większym. W obu przypadkach oferty znacznie przekroczyły założony budżet.

W przetargu na zakup dziesięciu jednoczłonowych wagonów, Tramwaje Śląskie zamierzały przeznaczyć 63,9 mln zł, podczas gdy oferta Modertransu wynosiła 101,7 mln zł.

Jeszcze większa różnica wystąpiła w przypadku drugiego przetargu. PESA zaproponowała cenę 1,1 mld zł za 65 nowych wagonów (uwzględniając zamówienie podstawowe i prawo opcji), podczas gdy Tramwaje Śląskie planowały wydać maksymalnie 897,1 mln zł. Różnica pomiędzy oczekiwaniami zamawiającego a ofertami wyniosła łącznie ponad 277,3 mln zł.

Te znaczne rozbieżności finansowe uniemożliwiły realizację planowanego zakupu i zmusiły Tramwaje Śląskie do unieważnienia obu przetargów. W związku z tym konieczne będzie ponowne rozważenie budżetu lub warunków przetargowych, aby zrealizować zamówienie na nowe tramwaje.

Czekamy zatem na powtórkę przetargów.

Komentarze