Tramwaje Śląskie unieważniły taborowe przetargi. Oferty Modertransu i PESY za drogie
Oba przetargi dotyczące dostawy nowych wagonów dla Tramwajów Śląskich zostały unieważnione, co oznacza, że planowany zakup ulegnie opóźnieniu.
Było za drogo.
Spis treści:
- Dlaczego oba przetargi na zakup tramwajów zostały unieważnione?
- Jakie alternatywne rozwiązania mogą rozważyć Tramwaje Śląskie, aby zrealizować zakup nowych tramwajów?
- Jaki wpływ na komunikację publiczną w regionie będzie miało opóźnienie w zakupie nowych tramwajów?
Po jednej ofercie
Kilka dni temu, po otwarciu ofert, informowaliśmy o ofertach w przetargach na zakup tramwajów. Zamówienia dotyczyły łącznie od 50 do 75 nowych wagonów.
Pierwszy przetarg obejmował zakup 10 dwukierunkowych i jednoczłonowych tramwajów o długości nie mniejszej niż 13,5 metra.
Drugi przetarg zakładał zakup 40 wagonów wieloczłonowych, w tym 30 jednokierunkowych i 10 dwukierunkowych, o długości od 22 do 25 metrów. Dodatkowo, w ramach prawa opcji, Tramwaje Śląskie mogłyby zamówić kolejne 25 wagonów jednokierunkowych.
Już po otwarciu ofert można było zakładać, że spółka Tramwaje Śląskie prawdopodobnie nie będzie w stanie wybrać wykonawców. Zgłosiły się jedynie dwie firmy: Modertrans z Poznania w mniejszym przetargu i PESA z Bydgoszczy w większym. W obu przypadkach oferty znacznie przekroczyły założony budżet.
W przetargu na zakup dziesięciu jednoczłonowych wagonów, Tramwaje Śląskie zamierzały przeznaczyć 63,9 mln zł, podczas gdy oferta Modertransu wynosiła 101,7 mln zł.
Jeszcze większa różnica wystąpiła w przypadku drugiego przetargu. PESA zaproponowała cenę 1,1 mld zł za 65 nowych wagonów (uwzględniając zamówienie podstawowe i prawo opcji), podczas gdy Tramwaje Śląskie planowały wydać maksymalnie 897,1 mln zł. Różnica pomiędzy oczekiwaniami zamawiającego a ofertami wyniosła łącznie ponad 277,3 mln zł.
Te znaczne rozbieżności finansowe uniemożliwiły realizację planowanego zakupu i zmusiły Tramwaje Śląskie do unieważnienia obu przetargów. W związku z tym konieczne będzie ponowne rozważenie budżetu lub warunków przetargowych, aby zrealizować zamówienie na nowe tramwaje.
Czekamy zatem na powtórkę przetargów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze