Tramwaje Śląskie kupują 50 wagonów. 40 od PESY i 10 od Modertransu
Mieszkańcy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) mogą cieszyć się dobrą wiadomością. Dzięki inwestycjom spółki Tramwaje Śląskie, na tory w regionie wyjedzie łącznie 50 nowych, nowoczesnych tramwajów.
To istotny krok w modernizacji infrastruktury transportowej, który zapewni mieszkańcom większy komfort i wygodę podróży.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przyniesie zakup nowych tramwajów?
- W jaki sposób nowe tramwaje wpłyną na komfort i efektywność transportu publicznego w regionie?
- Jakie źródła finansowania umożliwiły realizację tej inwestycji?
Nowe pojazdy od Pesy i Modertransu
Zamówienie obejmuje zakup 40 tramwajów produkowanych przez bydgoską firmę Pesa oraz 10 pojazdów z poznańskiego Modertransu. Inwestycja opiewa na 770 mln zł, a jej realizacja jest możliwa dzięki współfinansowaniu ze środków unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). Dzięki temu GZM zyska nowoczesne środki transportu, które poprawią jakość komunikacji publicznej.
Zadanie obejmuje dostawę 40 wagonów 25-metrowych (w tym 10 dwukierunkowych) przez firmę PESA Bydgoszcz S.A. oraz dostawę 10 wagonów 15-metrowych (dwukierunkowych) przez firmę Modertrans Poznań Spółka z o.o. Szacuje się, że pierwsze dostawy mają się zakończyć do czerwca-lipca 2026 roku – do tego czasu na tory wyjedzie 10 krótszych tramwajów dwukierunkowych. Następne dostawy będą się odbywać sukcesywnie, a cały kontrakt ma być zrealizowany do połowy 2027 roku.
Tramwaje dostosowane do potrzeb pasażerów
Nowe tramwaje będą wyposażone w najnowsze rozwiązania technologiczne, które wpłyną na poprawę komfortu podróży. Pasażerowie mogą liczyć na klimatyzowane wnętrza, nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, a także wygodne, przestronne wnętrza dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Warto podkreślić, że część zamówionych pojazdów to tramwaje dwukierunkowe, które ułatwią organizację ruchu i zwiększą elastyczność operacyjną przewoźnika.
Korzyści dla mieszkańców i środowiska
Dzięki nowym tramwajom poprawi się nie tylko komfort podróży, ale także efektywność transportu publicznego w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej. Nowoczesne pojazdy są bardziej energooszczędne i ekologiczne, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin i hałasu w miastach regionu. To istotny krok w kierunku zrównoważonego transportu i poprawy jakości życia mieszkańców.
Realizacja inwestycji i przyszłość komunikacji w GZM
Tramwaje Śląskie od lat konsekwentnie inwestują w rozwój infrastruktury oraz nowoczesny tabor. Zakup nowych pojazdów to część szerszego planu modernizacji systemu transportowego w regionie. Dzięki wsparciu funduszy europejskich możliwe jest unowocześnianie komunikacji publicznej i dostosowywanie jej do rosnących potrzeb mieszkańców.
Pierwsze dostawy nowych tramwajów planowane są w najbliższych miesiącach, a kolejne pojazdy sukcesywnie będą włączane do eksploatacji. To ważna inwestycja, która znacząco poprawi jakość podróżowania po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju transportu publicznego w Polsce.
– Zamówienie na dostawę nowych tramwajów opiewa na ogromną kwotę, którą pozyskujemy głównie z funduszy europejskich. Program FEnIKS otwiera nowe możliwości i – tak jak dwóch poprzednich perspektywach finansowania – będziemy z nich skutecznie korzystać – mówił Bolesław Knapik, Prezes Zarząd spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Jak zauważył Marek Wójcik, Wojewoda Śląski, obecnie po torach naszej Metropolii jeździ około 200 tramwajów. – Dzięki dostawie 50 nowych wagonów nasz tabor powiększy się aż o jedną czwartą. To wspaniała wiadomość, bo tym samym poprawi się komfort podróżowania, a transport publiczny w miastach GZM będzie bezpieczniejszy i bardziej ekologiczny – stwierdził Wojewoda Śląski.
– Muszę przyznać, że mam osobistą satysfakcję z tego, że w procedurze przetargowej wyłonione zostały dwie polskie firmy, które są sprawdzonymi i rzetelnymi producentami nowoczesnych wagonów tramwajowych. To nie bez znaczenia, że środki pozyskane z Unii Europejskiej pozostaną w kraju – podkreślał Bolesław Knapik.
Nowe pojazdy są niskopodłogowe – dostosowane do osób z dysfunkcjami ruchu, przyjazne dla środowiska, energooszczędne, a ponadto wyposażone w klimatyzację, elektroniczne tablice informacyjne czy bezprzewodowy dostęp do internetu.
– Spółka Tramwaje Śląskie S.A. eksploatuje w tej chwili 70 tramwajów produkcji PESA. Nasze tramwaje przejechały w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii już 28 mln km! – zauważył Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz S.A. i dodaje: – Spółka Tramwaje Śląskie S.A. to wymagający partner, który dokładnie i profesjonalnie określa swoje wymagania, zgodnie z oczekiwaniami pasażerów.
Dla przykładu: zleceniodawca, definiując wymagania, nie zapomniał o osobach poruszających się na wózkach inwalidzkich, dostęp dla nich do tramwaju będą wspomagały dwie rozkładane rampy.
– Dialog techniczny w celu doprecyzowania wymagań technicznych z przedstawicielami spółki Tramwaje Śląskie S.A. rozpoczniemy niezwłocznie, gdyż wszystkie nasze tramwaje muszą zostać dostarczone w 2026 – podsumowuje Piotr Pawlak, Prezes Zarządu Modertrans Poznań Spółka z o.o.
Kolejny kontrakt PESY
Dotychczasowa współpraca z PESA z Tramwajami Śląskimi:
Tramwaje Śląskie eksploatują w tej chwili 70 tramwajów produkcji PESA: 30 tramwajów długich 2012N, 8 tramwajów długich 2012N-10 i 32 sztuki tramwajów krótkich 2017N. Tramwaje PESA przejechały już w Metropolii Górnośląsko – Zagłębiowskiej 28 mln km!
Dotychczasowe dostawy były realizowane na podstawie dwóch umów w latach 2013-2014 (30 sztuk) i w latach 2020-2022 (40 sztuk).
Komentarze