Tramwaje NGT6D z Bonn dopuszczone do ruchu w Poznaniu. Pierwszy wyjedzie podczas parady 145-lecia komunikacji miejskiej
Tramwaj NGT6D produkcji Duewag/Siemens został oficjalnie dopuszczony do ruchu i przewozu pasażerów w Poznaniu. Oznacza to, że pierwszy z pojazdów pozyskanych z Bonn może rozpocząć obsługę linii komunikacyjnych.
Jego debiut nastąpi w wyjątkowych okolicznościach – podczas wielkiej parady z okazji 145-lecia komunikacji miejskiej.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla pasażerów i funkcjonowania sieci tramwajowej w Poznaniu przyniesie wprowadzenie dwukierunkowych tramwajów NGT6D z Bonn?
- W jaki sposób MPK Poznań dostosowało pierwszy wagon NGT6D do lokalnej infrastruktury oraz potrzeb pasażerów?
- Jakie równolegle prowadzone inwestycje taborowe – w tym zakup Moderusów Gamma i nowych wagonów jednokierunkowych – wpłyną na modernizację floty tramwajowej w Poznaniu do 2029 roku?
Tramwaj z Bonn już na torach. Dwukierunkowy, częściowo niskopodłogowy
NGT6D to pojazd o długości niespełna 29 metrów, oferujący:
- 137 miejsc stojących,
- 64 miejsca siedzące,
- przestrzeń dla osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim.
Tramwaj jest dwukierunkowy, co pozwala na obsługę linii pozbawionych klasycznych pętli oraz tras wahadłowych. Aż 70% powierzchni podłogi znajduje się na poziomie niskim, co znacząco ułatwia wsiadanie i wysiadanie, szczególnie osobom starszym, rodzicom z wózkami oraz pasażerom o ograniczonej mobilności.
MPK Poznań kupuje do 24 tramwajów z Bonn
Poznański przewoźnik podpisał z firmą SWB z Bonn umowę na dostawę do 24 używanych tramwajów wyprodukowanych w 1994 roku. Dzięki temu oraz równoległym zakupom nowego taboru, transport publiczny w stolicy Wielkopolski stanie się jeszcze bardziej dostępny i elastyczny.
Jak podkreśla miasto, pozyskanie dwukierunkowych pojazdów umożliwi:
- łatwiejsze zarządzanie taborem,
- obsługę tras modernizowanych lub czasowo skracanych,
- uniknięcie wysokich kosztów napraw głównych wysłużonych wagonów 105Na.
Mariusz Wiśniewski: Poznań odmładza flotę tramwajową
Zastępca prezydenta Poznania Mariusz Wiśniewski zwraca uwagę, że zakup tramwajów z Bonn wpisuje się w szeroką strategię modernizacji komunikacji miejskiej:
„Miasto od lat inwestuje w transport publiczny: buduje i modernizuje trasy, unowocześnia przystanki, rozwija system informacji pasażerskiej, a także kupuje nowoczesny tabor. Dzięki obecnie realizowanym projektom znacząco odmładzamy flotę tramwajową i możemy wycofać z ruchu najmocniej wyeksploatowane wagony z lat 60. i 70.”
24 wagony za mniej niż jeden nowy
Każdy w pełni sprawny tramwaj z Bonn kosztuje maksymalnie 46 500 euro, przy czym ostateczna cena zależy od stanu pojazdu. Oznacza to, że:
- 24 tramwaje z Bonn kosztują mniej niż jeden nowy wagon,
- MPK może zrezygnować z odbioru uszkodzonych pojazdów, jeśli nie uda się ustalić satysfakcjonującej ceny.
Adaptacja do poznańskich warunków
Pierwszy wagon po przyjeździe do Poznania został szczegółowo sprawdzony przez służby techniczne. Następnie rozpoczęto dostosowywanie go do lokalnej infrastruktury. W tramwaju m.in.:
- przygotowano miejsce dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego,
- podłączono sygnał alarmowy do kabiny motorniczego,
- zamontowano sygnalizator dźwiękowy zamykania drzwi,
- zainstalowano monitoring i pełny system informacji pasażerskiej,
- dodano czytniki PEKA, system sterowania zwrotnicami i sygnalizacją,
- wykonano polskie opisy aparatury oraz przygotowano instrukcje.
Prezes MPK Poznań, Krzysztof Dostatni, podkreśla:
„Poznaliśmy już dobrze ten pojazd i jestem pewien, że będzie służył pasażerom niezawodnie. Każdy będzie mógł go wkrótce ocenić samodzielnie. Debiut nastąpi podczas parady 23 listopada.”
Kolejne wagony w drodze. Bonn usuwa je z ruchu stopniowo
W Poznaniu jest już 8 tramwajów NGT6D. Następne będą dostarczane w latach 2025–2026, w miarę wycofywania ich z sieci w Bonn.
Równolegle w Poznaniu rośnie liczba nowych Moderusów Gamma
MPK prowadzi odbiory tramwajów Moderus Gamma LF 04 AC BD. Z 30 zamówionych pojazdów do Poznania trafiło już 24. Zakup ten został dofinansowany aż w 85% z programu „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach”.
Trwa też przetarg na:
- minimum 10 i maksymalnie 30 nowych wagonów jednokierunkowych,
- projekt ten jest wspierany kwotą 175 mln zł z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027,
- dostawy nowych tramwajów mają zakończyć się do 2029 roku.







Komentarze