Tramwaje jednym z filarów inwestycji w budżecie Poznania na 2026 rok
Poznańscy radni przyjęli w czwartek budżet miasta na 2026 rok, w którym istotną rolę odgrywają inwestycje transportowe, w tym przede wszystkim projekty związane z rozwojem sieci tramwajowej. Całkowite wydatki samorządu zaplanowano na poziomie 7,66 mld zł, a dochody na 6,69 mld zł. Na inwestycje miasto zamierza przeznaczyć niemal 1,5 mld zł, czyli o 18 proc. więcej niż w roku bieżącym.
Za przyjęciem budżetu głosowało 28 radnych Koalicji Obywatelskiej oraz klubu Lewica Polska 2050, natomiast przeciw było sześcioro radnych klubu PiS.
Rozkład jazdy:
- Jaką rolę odgrywają inwestycje tramwajowe w budżecie Poznania na 2026 rok i jakie środki przeznaczono na ten cel?
- Które kluczowe projekty infrastrukturalne związane z transportem szynowym mają być realizowane w Poznaniu w 2026 roku?
- W jaki sposób rozwój sieci tramwajowej wpisuje się w długofalową strategię transportową i finansową miasta Poznania?
Transport z wysokim priorytetem
W 2026 roku Poznań przeznaczy na transport i łączność łącznie 1,8 mld zł. Jest to jedna z największych pozycji po stronie wydatków miasta, ustępująca jedynie nakładom na oświatę, które wyniosą 2,8 mld zł. Wysoki poziom finansowania transportu ma zapewnić realizację kluczowych inwestycji infrastrukturalnych, w tym projektów tramwajowych, które od lat są jednym z priorytetów rozwojowych miasta.
Magistrat podkreśla, że same wydatki majątkowe w całym budżecie wyniosą 1,48 mld zł i będą o ponad 18 proc. wyższe niż w budżecie na rok 2025.
Ponad pół miliarda złotych na inwestycje transportowe
Największe wydatki majątkowe w budżecie Poznania zaplanowano właśnie na inwestycje transportowe. W 2026 roku miasto zamierza przeznaczyć na ten cel 596 mln zł. Znaczna część tej kwoty dotyczy projektów związanych z transportem szynowym.
Wśród kluczowych przedsięwzięć wymieniana jest przede wszystkim budowa nowej trasy tramwajowej w ulicy Ratajczaka. Inwestycja ta ma poprawić obsługę komunikacyjną śródmieścia i wzmocnić rolę tramwaju jako podstawowego środka transportu publicznego w centrum Poznania. Drugim dużym zadaniem infrastrukturalnym jest przebudowa mostu Chrobrego, istotna również z punktu widzenia funkcjonowania komunikacji tramwajowej.
Tramwaj jako element zrównoważonego transportu
Wysokie nakłady na infrastrukturę tramwajową wpisują się w szerszą politykę miasta, zakładającą rozwój transportu publicznego jako alternatywy dla ruchu samochodowego. Poznań konsekwentnie inwestuje w sieć tramwajową, traktując ją jako ekologiczny i wydajny środek transportu, który ma kluczowe znaczenie dla jakości życia mieszkańców oraz ograniczania emisji i korków.
Choć budżet obejmuje także znaczne środki na inne obszary – m.in. 710 mln zł na ochronę środowiska i gospodarkę komunalną oraz mieszkaniową, ponad 319 mln zł na kulturę czy 226 mln zł na sport i turystykę – to właśnie inwestycje transportowe, w tym tramwajowe, należą do największych i najbardziej kapitałochłonnych projektów.
Stabilność finansowa i polityczne spory
Dochody Poznania na 2026 rok zaplanowano na poziomie 6,69 mld zł, co oznacza wzrost o ok. 8 proc. w porównaniu z obecnym budżetem. Dochody bieżące mają wynieść 6,47 mld zł, a majątkowe 215 mln zł. W budżecie zapisano także nadwyżkę operacyjną w wysokości 287,7 mln zł, co – zdaniem władz miasta – świadczy o stabilnej sytuacji finansowej samorządu.
Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak wyraził przekonanie, że przyjęty budżet zapewni miastu stabilny rozwój i przełoży się na dalszą poprawę jakości życia mieszkanek i mieszkańców. Z kolei przedstawiciele opozycji zwracali uwagę na odrzucenie większości poprawek zgłoszonych przez klub PiS, w tym propozycji dotyczących zmian w wydatkach na wynagrodzenia w oświacie.
Tramwaje w centrum miejskich inwestycji
Budżet Poznania na 2026 rok pokazuje, że tramwaje pozostają jednym z centralnych elementów miejskiej polityki transportowej. Setki milionów złotych przeznaczone na inwestycje w infrastrukturę transportową, w tym nowe trasy i modernizacje, potwierdzają, że rozwój komunikacji tramwajowej będzie w najbliższych latach jednym z kluczowych kierunków rozwoju miasta.










Komentarze