Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje CAF

infotram
09.04.2014 16:07
0 Komentarzy
CAF to hiszpański producent taboru szynowego. Początki firmy sięgają jeszcze XIX wieku, kiedy to powstały warsztaty produkujące i remontujące wagony kolejowe. Już w 1897 r. ruszyła produkcja tramwajów. Obecnie produkowane są nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy. Opisujemy wybrane projekty zrealizowane przez tę firmę.
Produkowane tramwaje CAF Urbos są w 100% niskopodłogowe. Ich modułowa budowa, co typowe dla współczesnych konstrukcji, umożliwia wykonanie różnych wariantów pojazdów: na normalny i wąski tor, o szerokości 2,3, 2,4 lub 2,65 m oraz o zmiennej długości, od 18 do 43 m. Tramwaje mogą być 1- lub 2-kierunkowe.
Zaragoza

zaragoza_slider7_760

21 tramwajów CAF Urbos dla Zaragozy zamówiono w 2009 r. Eksploatacja ruszyła od 2011 r. Tramwaje te są 5-członowe, dwukierunkowe i w pełni niskopodłogowe. System ACR gromadzący energię umożliwia eksploatację na odcinkach bez sieci trakcyjnej. Układ drzwi i wózków przypomina rozwiązane znane z warszawskich tramwajów Pesa Swing. CAF ma długość 32,3 m i mieści 194 pasażerów. Wyposażenie obejmuje klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, informację pasażerską –głosową i na wyświetlaczach, a także czarną skrzynkę rejestrującą przebieg eksploatacji. W pojeździe znalazł się też system monitoringu i liczenia pasażerów. Siedzenia w obrębie wózków rozmieszczono w układzie 2+2.
Sztokholm

1_caf_tranvia_estocolmo_760

Organizator transportu publicznego w Sztokholmie – SL AB –zamówił w 2010 roku 15 tramwajów CAF Urbos AXL A35, z opcją na rozszerzenie zamówienia do 121 pojazdów. Pojazdy te są, 2-kierunkowe, 3-członowe i 4-wózkowe. Każdy z członów posiada na środku po obu stronach drzwi wejściowe. Wózki z pełnymi osiami posiadają po 4 silniki, co umożliwia szybką jazdę z prędkością do 90 km/h. Część z siedzeń we wnętrzu zamontowano równolegle do kierunku jazdy, a pozostałe –bokiem. Konstrukcję pojazdów przystosowano do skandynawskich warunków pogodowych. Pojemność 31,2 metrowych pojazdów wynosi 275 miejsc pasażerskich –przynajmniej według producenta. W praktyce to mocno optymistyczna wartość, przynajmniej jak na 30-metrowy tramwaj. Wyposażenie obejmuje klimatyzację, monitoring, rejestrator zdarzeń, system liczenia pasażerów i system informacji pasażerskiej.

Nantes

nantes_760

Francuskie miasto Nantes zamówiło w 2010 roku 8 tramwajów CAF. Zamówienie rozszerzono o 4 dodatkowe pojazdy. Pojazdy te należą do rodziny Urbos, przy czym są 100% niskopodłogowe i 5-członowe. Tramwaje dostarczono w 2012 r. 37-metrowe Urbosy mieszczą maksymalnie 318 pasażerów. Maksymalna prędkość to 70 km/h. Wyposażenie dodatkowe jest takie, jak w wcześniej wymienionych tramwajach, uwzględniając system ACR umożliwiający jazdę bez sieci.

Komentarze