Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaj pomoże odkorkować gdańską Oliwę?

infotram
23.11.2015 13:44
0 Komentarzy

Jak odkorkować ul. Spacerową i Oliwę w Gdańsku? Można zbudowaćtam… nową linię tramwajową. Taką propozycję przedstawili wiceprezydenciGdańska Wiesław Bielawski i Andrzej Bojanowski.

Nad udrożnieniem tego rejonu Gdańska urzędnicy i specjaliścizastanawiają się od kilku już lat. Sprawa robi się o tyle pilna, że oliwskiogród zoologiczny planuje się rozwijać, co ma się przełożyć nawet na podwojenieliczby odwiedzających, czyli do miliona osób rocznie. To z kolei oznaczazwiększenie liczby docierających tu samochodów, co znów pociąga za sobąkonieczność budowy kolejnych parkingów… Przynajmniej teoretycznie tak powinnoto przebiegać, w praktyce jednak wydaje się niewykonalne. A to dlatego, żewszyscy zwyczajnie utkną w korku. Autobusy miejskie jadące do zoo też sprawy dokońca nie rozwiążą, bo one również często stoją w zatorach drogowych.

Jest więc pomysł, zresztą nienowy, by wyprowadzić z Oliwyruch tranzytowy i przy okazji stworzyć ze starej Oliwy drugi, po ul. Długiej iDługim Targu, urbanistyczny ?salon? Gdańska. O budowie tunelu pod wzgórzemPachołek mówi się od kilku już lat. Nowy pomysł jest taki, by ludzi dowozićm.in. do zoo tramwajem. Nowa linia zostałaby wybudowana wzdłuż ul. Opata Rybińskiegoi Stary Rynek Oliwski.

? Rejon Archikatedry, Parku Oliwskiego i młynów wodnych toobszar autentyczny. Trzeba go wyeksponować i przede wszystkim chronić ?tłumaczy potrzebę zmian komunikacyjnych Marek Nakonieczny, współwłaścicielpracowni urbanistycznej Alterpolis.

Tunel pod Pachołkiem, z punktu widzenia mieszkańców StarejOliwy, wydaje się niezbędny. Ten ruch trzeba wykonać, choć ? jak zaznaczaurbanista ? nie oznacza to, że kierowcy będą mogli się rozpędzać do 100 km/h.

? Trzeba wykorzystać fakt, że ul. Spacerowa jest bezskrzyżowań, a to one tamują ruch. W przypadku tej ulicy ruch blokujeniedokończony węzeł Osowa na obwodnicy i stara Oliwa. Dlatego proponujemyprzebudować węzeł Osowa i pozostawić jedną jezdnię ul. Spacerowej, tak jak jestto obecnie. Do tej jezdni chcemy dodać buspasy ? dla tzw. szybkich autobusów,na odcinku od Osowej do możliwego węzła integracyjnego komunikacji publicznejprzy przystanku kolejowym w Oliwie ? zdradza Nakonieczny. Dodajmy, że budowatakiego węzła też jest planowana.

Poza tym zaproponowano utworzenie, na wzór tego naPieckach-Migowie, pasa autobusowo-tramwajowego: od ul. Opackiej do dworcakolejowego w Oliwie. Ewentualny nowy węzeł integracyjny oznaczałby reorganizację istniejących liniitramwajowych i, niewykluczone, budowę nowych tras tramwajowych na Przymorzu.

Pracownia Alterpolis opracowała ostatnio m.in. projektbudowy tzw. ul. Nowej Politechnicznej. Nakonieczny tłumaczy, że propozycje wOliwie to kolejny etap zmian i poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku.


Komentarze