Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaj 118N „Puma” w kolekcji miłośników z Poznania. Co dalej z prototypem?

infotram
25.06.2025 08:30
0 Komentarzy

Kolekcja Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych w Poznaniu wzbogaciła się o wyjątkowy egzemplarz tramwaju 118N „Puma”.

Pojazd został przekazany klubowi przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych na mocy umowy darowizny, co oznacza szansę na przywrócenie do życia jednej z najbardziej ambitnych konstrukcji polskiego przemysłu tramwajowego ostatnich dekad.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były główne innowacje techniczne zastosowane w tramwaju 118N „Puma”?
  2. Dlaczego tramwaj „Puma” został wycofany z eksploatacji w 2011 roku?
  3. Jakie są plany Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych wobec przekazanego tramwaju?
Tramwaj Puma
Tramwaj Puma w kolekcji KMPS/foto: KMPS

Powrót kultowego prototypu

Tramwaj typu 118N „Puma” to prototyp niskopodłogowego pojazdu zaprojektowanego przez poznański Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” we współpracy z FPS i firmą nCart. Powstał w latach 2006–2007 z myślą o nowoczesnym transporcie miejskim dużych aglomeracji. Jego oficjalna premiera odbyła się 11 czerwca 2007 roku podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich, gdzie zdobył prestiżowy Złoty Medal MTP za innowacyjność i nowoczesne rozwiązania techniczne.

To trójczłonowy tramwaj o długości 30 metrów i 67% niskiej podłogi, mieszczący 212 pasażerów. Zastosowano w nim nowatorskie wózki jezdne, energooszczędny napęd z rekuperacją oraz kamery boczne zamiast lusterek – rozwiązanie, które w tamtym czasie było rzadkością.

Krótka historia eksploatacji „Pumy”

W grudniu 2007 roku tramwaj uzyskał homologację, a już w styczniu 2008 pojawił się na poznańskich torach podczas Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Później MPK Poznań testowało pojazd na regularnych liniach. Niestety, prototyp borykał się z awariami i problemami technicznymi, co doprowadziło do jego wycofania z eksploatacji w 2011 roku. Od tego czasu pojazd stał nieużywany w hali zakładów FPS.

Szansa na drugie życie

Dzięki zaangażowaniu Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych „Puma” otrzymała szansę na powrót na torowiska – tym razem jako pojazd historyczny i atrakcja dla entuzjastów komunikacji miejskiej. Transport do firmy SAATZ, specjalizującej się w naprawach tramwajów niskopodłogowych, zrealizowała firma Panas Transport. SAATZ udostępniła miejsce na stacjonowanie tramwaju i zadeklarowała pomoc w ocenie jego stanu technicznego oraz przeprowadzeniu niezbędnych napraw.

Aktualnie prowadzone są prace dokumentacyjne i przegląd techniczny, które określą zakres potrzebnych działań renowacyjnych. Plan zakłada przywrócenie tramwaju do sprawności tak, by mógł być prezentowany podczas przejazdów specjalnych, imprez miejskich i linii turystycznych.

Techniczne ciekawostki „Pumy”

Tramwaj 118N wyróżnia się nie tylko konstrukcją częściowo niskopodłogową, ale również nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej, monitoringiem wnętrza i nietypowym układem drzwi: pięć par drzwi odskokowo-przesuwnych w układzie 1-2-2-2-1. Zastosowanie kamer bocznych zamiast lusterek było przejawem odwagi konstruktorów w sięganiu po innowacje.

Powrót tego tramwaju do przestrzeni miejskiej, choć w roli pojazdu zabytkowego, będzie nie tylko atrakcją dla pasjonatów transportu, ale też przypomnieniem ambitnych projektów polskiego przemysłu szynowego z początku XXI wieku.

Komentarze