Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trako 2025: Škoda zaprezentowała tramwaj ForCity Plus 52T dla Pragi

infotram
24.09.2025 16:15
0 Komentarzy

24 września 2025 roku podczas targów TRAKO w Gdańsku zaprezentowano najnowszy tramwaj produkcji Škoda Group – ForCity Plus 52T. To pojazd nowej generacji, przygotowany z myślą o stolicy Czech, który wyznacza nowe standardy w europejskim transporcie miejskim.

Dzięki unikatowej konstrukcji technicznej łączy w pełni niskopodłogowy układ bez ani jednego stopnia z wyjątkową elastycznością eksploatacyjną, pozwalającą na bezproblemową obsługę nawet najbardziej wymagających tras – od wąskich i krętych ulic historycznych centrów po strome wzniesienia.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie innowacje techniczne wyróżniają tramwaj Škoda ForCity Plus 52T na tle innych pojazdów tej klasy?
  2. Dlaczego Praga została pierwszym miastem, w którym rozpocznie eksploatację nowy tramwaj Škody?
  3. W jaki sposób system antykolizyjny zastosowany w ForCity Plus 52T zwiększy bezpieczeństwo pasażerów i ruchu miejskiego?
Skoda Forcity 52T
Skoda Forcity 52T

Innowacje i ambicje Škody

– „ForCity Plus 52T to nie tylko nowy pojazd dla Pragi, ale także demonstracja tego, jak nasze innowacje mogą inspirować transport miejski w innych europejskich miastach. Polska tradycyjnie jest dla nas ważnym rynkiem – nasze tramwaje kursują we Wrocławiu, a metro w Warszawie. Teraz wracamy tutaj z pełnym zaangażowaniem i jesteśmy gotowi dostarczać najnowocześniejsze rozwiązania także innym polskim miastom” – podkreślił Petr Novotný, CEO Škoda Group.

Producent zaznaczył, że podobnie jak w przypadku metra warszawskiego, celem jest współpraca z lokalnym przemysłem i łańcuchem dostaw, aby projekty przynosiły wartość nie tylko transportowi, lecz także całemu społeczeństwu.

Punktualność i sukces realizacji

Jan Šurovský, dyrektor techniczny ds. transportu naziemnego w Praskiej Spółce Transportowej, zwrócił uwagę na wyjątkową realizację kontraktu: – „Jesteśmy bardzo zadowoleni, że wspólnymi siłami udało się dotrzymać harmonogramu, który od początku nie miał żadnych rezerw. 9 listopada 2023 roku ogłosiliśmy zwycięzcę przetargu, 27 grudnia podpisaliśmy kontrakt, 27 stycznia 2025 zaprezentowaliśmy pierwszy tramwaj w zakładzie produkcyjnym, 26 kwietnia ruszyły jazdy testowe, a teraz zakończyliśmy obowiązkowe kilometry testowe na czas. Do końca roku w Pradze będzie kursować 20 takich pojazdów. W Europie nie jest to standardem, aby harmonogram był dotrzymywany”.

Technologia i komfort pasażerów

Nowy tramwaj składa się z pięciu członów, co pozwala mu łatwo pokonywać trudne układy torowe. Dzięki zastosowaniu wózków skrętnych i częściowo skrętnych pojazd zachowuje wysoką elastyczność, a jednocześnie jest przyjazny dla infrastruktury. Konstrukcja zapewnia w 100% niską podłogę – rzadkość w tej kategorii pojazdów – co znacząco poprawia komfort wsiadania i wysiadania, szczególnie dla osób o ograniczonej mobilności.

Wnętrze tramwaju, zaprojektowane przez Škodę, oferuje szersze przejścia, przestronne układy, pełną klimatyzację z przyjaznym środowisku czynnikiem R290, system informacji pasażerskiej i dostęp do Wi-Fi.

Największą innowacją jest zaawansowany system antykolizyjny, który dzięki kamerom HD i technologii LiDAR monitoruje przestrzeń przed tramwajem, potrafi wykryć przeszkody z dużą precyzją, ostrzec motorniczego, a w razie potrzeby automatycznie uruchomić hamowanie awaryjne.

Skoda Forcity 52T
Skoda Forcity 52T

Symbol nowoczesnego transportu

Praga będzie pierwszym miastem, w którym ForCity Plus 52T rozpocznie regularną eksploatację. Jednak konstrukcja pojazdu została przygotowana z myślą o szerszym rynku europejskim. Škoda Group podkreśla, że nowy model łączy innowacyjność czeskiej inżynierii z wizją zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego w całej Europie.

Specyfikacja techniczna tramwaju ForCity Plus 52T

  • Rozstaw toru: 1435 mm
  • Długość pojazdu: ok. 32 m
  • Szerokość pojazdu: 2,5 m
  • Masa własna: ok. 48 t
  • Pojemność: do 243 pasażerów, w tym 70 miejsc siedzących
  • Prędkość maksymalna: 70 km/h
  • Układ: pięcioczłonowy, jednokierunkowy
  • Wózki: skrętne i częściowo skrętne
  • Podłoga: 100% niskopodłogowa
  • Drzwi: 5 podwójnych wejść
  • Zasilanie: 600 V
  • Klimatyzacja: na całej powierzchni, czynnik R290
  • Oświetlenie: LED (zewnętrzne i wewnętrzne)
  • System informacji pasażerskiej: 6 ekranów
  • System bezpieczeństwa: antykolizyjny z kamerami HD, LiDAR i hamowaniem awaryjnym.

Komentarze