Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trako 2009: Skoda dla Wrocławia, Rygi i Pragi

infotram
26.10.2009 22:35
0 Komentarzy
Na tegorocznych targach Trako nie zabrakło Skody. Jak już wspomnieliśmy w ubiegłym tygodniu oprócz Solarisa nikt nie zdecydował się na pokazanie tramwaju. Opieramy się więc na tym co udało się zobaczyć na folderach reklamowych, albo nawet i tam nie.
Stoisko Skody na Trako
Najciekawszym, z punktu widzenia polskiego odbiorcy, produktem Skody jest tramwaj 19T. To właśnie te pojazdy mają pojawić się przecież we Wrocławiu, zapewniając obsługę linii Tramwaj Plus. Umowa na dostawę 28 takich wagonów została podpisana w dniu 2 kwietnia 2009 roku. Przypomnijmy, iż właśnie stolica Dolnego Śląska jest obecnie jedynym polskim miastem po którym jeżdżą czeskie niskopodłogowce –tramwaje 16T w liczbie 17 sztuk dostarczane od 2006 roku. 19T będą tramwajami dwukierunkowymi, zaś pantograf zostanie umieszczony w członie środkowym –to przede wszystkim cechy wyróżniające nowe nabytki Wrocławia od starszych poprzedników. Dodatkowo zmieniona ma zostać nieco kolorystyka pojazdu. Jak już informowaliśmy na łamach InfoTram nowe Skody dotrą do MPK jeszcze przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej, co umożliwi uruchomienie linii Tramwaju Plus.
Skoda dla Wrocławia
Dane techniczne tramwaju Skoda 19T
Długość
30.250 mm
Szerokość
2.460 mm
Wysokość
3.400 mm
Liczba członów
5
Wózki napędowe/toczne
2/1
Rozstaw osi
1.435 mm
Udział niskiej podłogi
~65%
Liczba miejsc stojących/siedzących
201/51
V eksploatacyjna
70 km/h
V konstrukcyjna
80 km/h
Moc
4×95 kW
Ciekawą propozycją Skody jest również tramwaj 15T, który jest pierwszym w Europie niskopodłogowcem, opartym równocześnie na skrętnych wózkach dwuosiowych. Producent otrzymał już zamówienia na takie pojazdy z Pragi –250 sztuk oraz z Rygi –20 sztuk. Jako ciekawostkę przedstawiciele Skody podają fakt, iż 15T dla stolicy Łotwy zostaną jako pierwsze tamtejsze tramwaje wyposażone w pantograf. Powszechnie wiadomo bowiem, iż ryskie tramwaje mają pałąki, podobne do tych stosowanych w trolejbusach.
Skoda 15T (foto: Skoda)Skoda 15T (foto: Skoda)
Dane techniczne tramwaju Skoda 15T
 
15T Praga
15T Ryga
Długość
31.400 mm
31.400 mm
Szerokość
2.460 mm
2.500 mm
Wysokość
3.600 mm
3.600 mm
Rozstaw osi
1.435 mm
1.524 mm
Wysokość podłogi
350/450 mm
350 mm
Udział niskiej podłogi
100%
100%
Liczba miejsc ogółem
300
320
Liczba miejsc siedzących 
61
60
Liczba miejsc stojących
239
260
V max
60 km/h
70 km/h
Napięcie
600 V DC
600 V DC
Przypomnijmy, iż kontrakt na dostawę 20 tramwajów z opcją na 32 kolejne został podpisany  pomiędzy Škoda Transportation a Przedsiębiorstwem Komunikacji Miejskiej w Rydze –Rigas Satiksme 23 maja 2008. Jego wartość jest szacowana na 1,3 miliarda koron czeskich. Przetarg na dostawę tramwajów został rozpisany w grudniu 2007 roku, a do udziału w nim zgłosiło się dziewięciu producentów. Przewoźnik zamówił tramwaje w wersji szerokotorowej 1524 mm i wyposażone w klimatyzację. We wrześniu 2008 roku tramwaj 15T został oficjalnie przedstawiony. Miało to miejsce w Pradze, w obecności tamtejszych władz. Warto zauważyć, że jest to pierwszy całkowicie niskopodłogowy tramwaj produkowany przez Skodę. 

Komentarze