Toruń podsumowuje stan prac nad koncepcją tramwaju na lewobrzeże
Poza przygotowaniem opracowania na rzecz obszaru Metropolii Toruńskiej w samym Toruniu trwa analiza dotycząca koncepcji przebiegu nowej linii tramwajowej na lewobrzeże miasta wraz ze zmianą układu drogowego. Więcej na ten temat pisaliśmy w InfoTram.pl.
W sierpniu br. powinniśmy poznać wyniki analizy. Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu zlecił jej przygotowanie warszawskiej firmie CONE AMG. Umowa została podpisana 5 kwietnia 2025, a firma ma pięć miesięcy na opracowanie szczegółowej analizy.
Rozkład jazdy:
- Jakie cele ma opracowanie zamówione przez Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu dotyczące nowej linii tramwajowej na lewobrzeżu miasta?
- Jakie elementy analizy zostaną uwzględnione w koncepcji dla prawobrzeżnej części Torunia?
- Jakie są zadania interdyscyplinarnego zespołu powołanego przez prezydenta miasta w związku z planowaną inwestycją tramwajową?
Tramwajowy interdyscyplinarny zespół
Prezydent powołał interdyscyplinarny zespół, któremu przewodniczy Rafał Pietrucień. Do zadań zespołu należy:
- opiniowanie rozwiązań koncepcyjnych,
- wspomaganie działań związanych z przygotowaniem zadania,
- kontrola postępu prac związanych z terminową realizacją zadania,
- przeciwdziałanie ewentualnym opóźnieniom w realizacji zadania oraz ostateczne zatwierdzenie przygotowanej koncepcji.
Opracowanie, które zostało zamówione przez MZK w Toruniu ma uwzględnić koncepcje dla lewo- i prawobrzeżnej części Torunia. W pierwszym przypadku przygotowana zostanie koncepcja przebiegu planowanych tras/linii tramwajowych. Dodatkowo, opracowanie musi uwzględniać analizę:
- możliwości funkcjonowania komunikacji tramwajowej wyłącznie w lewobrzeżnej części Torunia wraz z niezbędnym zapleczem technicznym do obsługi taboru i infrastruktury tramwajowej;
- możliwości włączenia planowanych tras/linii tramwajowych w lewobrzeżnej części Torunia do istniejącej sieci tramwajowej;
- skomunikowania z istniejącymi trasami tramwajowymi w sposób najbardziej optymalny (maksymalne skrócenie czasu podróży) przy uwzględnieniu integracji różnych środków transportu;
- możliwości przeprowadzenia planowanych tras/linii tramwajowych z wykorzystaniem istniejących przepraw drogowych przez Wisłę (most im. Józefa Piłsudskiego i most im. gen. Elżbiety Zawackiej) jak również rozważanych przyszłych przepraw, tj. mostu zachodniego i mostu śródmiejskiego;
- możliwości rozwiązań drogowo-torowych dla rozważanego mostu śródmiejskiego;
- możliwości rozwiązań torowych dla rozważanego mostu zachodniego;
- możliwości rozwiązań torowych dla istniejących mostów;
- skomunikowania opracowanych w ramach koncepcji planowanych tras/linii tramwajowych w lewobrzeżnej części Torunia z istniejącymi trasami tramwajowymi w sposób najbardziej optymalny (maksymalne skrócenie czasu podróży) przy uwzględnieniu integracji różnych środków transportu.
Analiza powinna uwzględnić maksymalną atrakcyjność i efektywność nowej siatki połączeń, a także analizę ruchu w stanie istniejącym i prognozy ruchu drogowego. Wykonawca opracowania będzie również odpowiedzialny za przygotowanie podsumowania wyników analiz wraz z rekomendacją wariantów.
Dla prawobrzeżnej części Torunia opracowanie powinno uwzględnić następujące elementy:
- możliwości połączenia tramwajowego osiedla JAR, przez osiedle Wrzosy Koniuchy wzdłuż ul. Szosa Chełmińska do ul. Długiej;
- możliwości połączenia tramwajowego osiedla Chełmińskie Przedmieście w śladzie planowej trasy średnicowej, tj. od skrzyżowania ul. Szosa Chełmińska z Trasą Prezydenta Władysława Raczkiewicza do pętli tramwajowej na osiedlu Bielany;
- możliwości połączenia tramwajowego osiedla Bielany w śladzie planowej trasy średnicowej, tj. pętli tramwajowej na osiedlu Bielany do projektowanej zajezdni tramwajowej przy ul. Szosie Bydgoskiej, zlokalizowanej na działkach o numerach ewidencyjnych 1/1 (obręb 23 w Toruniu) oraz 69/1 (obręb 22 w Toruniu);
- możliwości połączenia tramwajowego pomiędzy pętlą Elana a pętlą Olimpijska w śladzie ulic Skłodowskiej-Curie i Olimpijska.
Analiza powinna uwzględnić maksymalną atrakcyjność i efektywność nowej siatki połączeń, a także analizę ruchu w stanie istniejącym i prognozy ruchu drogowego. Wykonawca opracowania będzie również odpowiedzialny za przygotowanie podsumowania wyników analiz wraz z rekomendacją wariantów.
Warto też dodać, że od 1 września br. wprowadzone zostaną kolejne korekty rozkładów jazdy komunikacji miejskiej. Prace nad nimi trwają. O szczegółach będziemy informować.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze